DAJ CYNK

Ranking bankowych aplikacji mobilnych

02.10.2014

Dodane przez: Witold Tomaszewski

Kategoria: Rankingi

Interakcje: 37232

Osoba płacąca za zakupy przez telefon lub wykonująca przelew smartfonem to coraz częstszy widok. Aplikacje mobilne powoli stają się kolejnym kanałem służącym do zarządzania finansami. Czy wszystkie aplikacje są jednakowe? Czy z każdej korzysta się tak samo wygodnie? TELEPOLIS.PL przy współpracy z analitykami porównywarki finansowej Comperia.pl sprawdził, jakie funkcjonalności oferują aplikacje dostępne na rynku i wybrało najlepszą.

Osoba płacąca za zakupy przez telefon lub wykonująca przelew smartfonem to coraz częstszy widok. Aplikacje mobilne powoli stają się kolejnym kanałem służącym do zarządzania finansami. Czy wszystkie aplikacje są jednakowe? Czy z każdej korzysta się tak samo wygodnie? TELEPOLIS.PL przy współpracy z analitykami porównywarki finansowej Comperia.pl sprawdził, jakie funkcjonalności oferują aplikacje dostępne na rynku i wybrało najlepszą.

Metodologia rankingu

Ranking powstał na podstawie ankiet z szeregiem pytań dotyczących aplikacji mobilnej wysłanych do banków. Celem było zbadanie ich funkcjonalności i wybranie najbardziej wszechstronnej. Pytania, które dostały banki, brzmiały następująco:

  1. Na jakich systemach operacyjnych działa aplikacja?
  2. Jaką opłatę pobiera bank za pobranie i użytkowanie aplikacji bankowości mobilnej?
  3. Czy istnieje możliwość otworzenia rachunku bankowego z poziomu aplikacji mobilnej?
  4. Czy można sprawdzić historię rachunku?
  5. Jaki jest koszt niezdefiniowanego przelewu zewnętrznego wykonanego z aplikacji (minimalny, gdy zależy od rachunku)?
  6. Czy istnieje możliwość zrobienia przelewu bez znajomości numeru konta bankowego odbiorcy? Jeśli tak, to w jaki sposób (przez Facebooka, na e-mail, na numer telefonu itp.)?
  7. Czy aplikacja umożliwia doładowanie telefonu z poziomu aplikacji?
  8. Czy udostępnia funkcję lokalizowania najbliższego bankomatu albo oddziału banku?
  9. Czy istnieje możliwość zlokalizowania punktów oferujących promocje i rabaty?
  10. Czy aplikacja umożliwia dokonanie płatności np. poprzez zeskanowanie kodu QR albo zdjęcie blankietu przelewu?
  11. Czy istnieje możliwość dokonania płatności mobilnej np. w sklepie (dzięki wykorzystaniu technologii NFC, autoryzacja transakcji kodem wygenerowanym przez aplikację itp.)?
  12. Czy aplikacja jest uruchomiona w trybie offline (bez połączenia internetowego)?
  13. Czy z poziomu aplikacji mobilnej można założyć lokatę?
  14. Czy z poziomu aplikacji mobilnej można zaciągnąć pożyczkę/kredyt?
  15. Czy z poziomu aplikacji mobilnej można sprawdzić kursy walut?
  16. Czy aplikacją można zarządzać za pomocą poleceń głosowych?

Wszystkie pytania, na które można było odpowiedzieć tak / nie, były punktowane zero-jedynkowo, a więc bank otrzymywał 1 pkt., gdy jego aplikacja posiada daną funkcję i 0 pkt. w przeciwnym przypadku.

Inaczej były punktowane odpowiedzi na pytanie o dostępne systemy operacyjne. W tym przypadku przyznawaliśmy 0,25 pkt. za 2 systemy operacyjne, 0,50 pkt. za 3 systemy, 0,75 pkt. za 4 systemy oraz 1 pkt. za 5 lub więcej systemów operacyjnych, na które jest udostępniona aplikacja.

Podobną zasadę stosowaliśmy przy pytaniu o możliwość dokonywania przelewów bez znajomości numeru rachunku - 0,5 pkt. przyznawaliśmy za jedną możliwość (np. tylko przez Facebooka) i 1 pkt. za więcej (np. także na telefon czy na e-mail). Banki, które nie udostępniają funkcji transferu środków bez znajomości numeru rachunku bankowego odbiorcy, nie zdobywały punktu.

Ponieważ żaden bank nie stosuje opłat za pobranie i użytkowanie aplikacji, w tej kategorii każdy dostał po 1 pkt. Darmowe w każdym banku są również przelewy z poziomu aplikacji mobilnej (w przypadku przynajmniej jednego konta osobistego), więc tu również wszyscy dostali po 1 pkt. Wyjątkiem były instytucje, które udostępniają jedynie możliwość dokonania przelewu zdefiniowanego - one nie zostały nagrodzone punktem.

16 pytań, za każde można było otrzymać maksymalnie 1 pkt., do zdobycia łącznie 16 punktów. Niestety, żadna aplikacja nie osiągnęła takiego wyniku, ale kilka zbliżyło się do celu, gdyż okazały się wyjątkowo funkcjonalne.

Comperia.pl POLECA: lokata na 5%, gwarantowane 55 zł i iPhone 6 do wygrania.

Przewiń w dół do następnego wpisu