DAJ CYNK

[Aktualizacja] Masz Internet mobilny? Jesteś w niebezpieczeństwie

25.07.2019

Dodane przez: Lech Okoń (LuiN)

Kategoria: Felietony

Interakcje: 83220

To nie Alert RCB, to SMS spod numeru 80425 trafił na mój router. Wiadomość o rozpoczęciu pobierania opłaty 30,75 zł tygodniowo. Szczęśliwie mam router z wyświetlaczem i monitem o SMS-ach, inni mogą nie mieć tyle szczęścia.

Jedno złe kliknięcie

Kartę SIM z Internetem domowym T-Mobile trzymam w routerze. Nie ma więc mowy, abym aktywował przypadkiem jakąś mobilną usługę bez zalogowania się do panelu administracyjnego routera i potwierdzenia tej czynności. Tak przynajmniej mi się wydawało do ostatniego weekendu. Monit o wiadomości SMS nie dotyczył tym razem kolejnego nietrafionego Alertu RCB, tylko informacji o rozpoczęciu naliczania opłat w wysokości 30,75 zł tygodniowo.

Sytuacja była dla mnie o tyle dziwna, że doskonale pamiętam, że mam na koncie zablokowane SMS-y Premium. Ta blokada to jednak było za mało.

T-Mobile nie wymaga ŻADNEJ autoryzacji, wystarczy dostęp do Wi-Fi

Na telefonie lepiej mieć blokady. To zrozumiałe. Reklamy mobilne są coraz bardziej agresywne, łatwo jest trafić na jakąś pułapkę. W razie czego, od razu dostaniemy jednak SMS z informacją o aktywnej usłudze i możemy szybko reagować. Gorzej sprawa ma się z routerem...

Absurdem jest to, że ktoś kto przychodzi do mojego domu i korzysta z Wi-Fi może przypadkiem uruchomić mi opłaty naliczane w setkach złotych miesięcznie. Zdecydowana większość routerów z Internetem mobilnym nie ma przy tym wyświetlaczy i łatwo jest nie zauważyć SMS-a z informacją o aktywacji.

Wystarczy dotknąć linku czy reklamy i gdzieś tam w drugim pokoju router w milczeniu dolicza 30 zł do rachunku. I tak co tydzień, za każdą z uruchomionych subskrypcji.

Zobacz: Test routera Netgear Nighthawk M1 - dlaczego drogi router jest lepszy od najtańszego

Blokada Premium WAP - dlaczego do licha nie jest ona domyślnie aktywna?

Po szkodzie dowiedziałem się na infolinii operatora, że blokada SMS Premium to za mało. Potrzebna jest blokada premium WAP. Tak, tego WAP-u, który umarł przeszło dekadę temu wraz z popularyzacją smartfonów.

Drogie T-Mobile, dlaczego nie blokujecie tej usługi domyślnie na numerach z Internetem mobilnym? Albo lepiej - na wszystkich? Skoro nie potraficie tego w żaden sposób kontrolować (numer 80425 jest zdaje się w waszych zasobach), bo dostawcy są gdzieś na egzotycznych wyspach czy w innych Holandiach... To może dać dostęp tylko tym, którzy naprawdę potrzebują Premium WAP?

Zobacz: Huawei B529s - stacjonarny router do Internetu mobilnego

Apel nie tylko do T-Mobile

Powyższą prośbę, o domyślną blokadę usług WAP Premium, kieruję jednak nie do samego tylko T-Mobile. Dostawca usług spod numeru 80425, Pink Mobile B.V., dociera ze swoją ofertą (dostępu do lichych gier) do klientów Orange, Play, Plusa i T-Mobile. Narażeni są więc wszyscy. Na fakturze szukajcie tajemniczej pozycji Direct Billing.

Zobacz: Pierwszy test 5G w T-Mobile - prawie jak światłowód

O tym za jaką niezamówioną i nieautoryzowaną na moim numerze usługę została mi naliczona opłata dowiedziałem się dopiero kilka dni później, co i tak było dużym szczęściem. Zanim dotarłaby do mnie faktura, miałbym do zapłacenia bonusowe ponad 90 zł. Oczywiście gier z Pink Mobile B.V. nikt nie chciał, jakaś salwa reklam, specjalnie spreparowany link i gości w domu dawno już nie ma, a gospodarz został z kłopotem.

Aktualizacja

Sprawą zainteresował się T-Mobile i wygląda na to, że nasz artykuł odniósł spodziewany skutek. Poniżej prezentujemy oficjalne stanowisko T-Mobile w tej sprawie:

Przede wszystkim należy podkreślić, że wszystkie usługi premium objęte są w T-Mobile przewidzianym prawem domyślnym miesięcznym limitem 35 zł. Dodatkowo wszystkie karty SIM aktywowane w usłudze Internet Domowy od listopada ubiegłego roku posiadają blokadę wszystkich usług premium, a od 3 lipca taka blokada została założona na wszystkie karty SIM włączone do sieci przed tym terminem.
 
Niestety, na skutek błędu technicznego w części przypadków blokada nie uruchomiła się poprawnie, co mogło spowodować naliczenie opłaty WAP premium. Zanotowaliśmy także przypadki, w których aktywacja serwisu premium została skutecznie zablokowana, ale użytkownicy otrzymali SMS błędnie informujący o naliczeniu opłaty.
 
Obecnie prowadzimy prace w celu eliminacji błędu i uruchomieniu blokad na wszystkich numerach nim dotkniętych. Naliczone w jego konsekwencji opłaty zostaną anulowane. Serdecznie przepraszamy wszystkich klientów za tę sytuację i wynikłe z niej niedogodności.

Aktualizacja - 30.07.2019

Jak przekazało TELEPOLIS.PL biuro prasowe T-Mobile Polska, operator sprawdził wszystkie numery ofert Internetu Domowego i zapewnia, że usługi WAP Premium zostały na nich domyślnie zablokowane.

Komentarze
Zaloguj się