UKE wygrał z TP przed SOKiK ws. umowy z Dialogiem na 0-400
23. maja Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów dokonał publikacji orzeczenia w sprawie z odwołania Telekomunikacji Polskiej od decyzji UKE zmieniającej postanowienia umowy o połączeniu sieci zawartej pomiędzy TP, a Telefonią Dialog w zakresie współpracy stron dotyczącej świadczenia usług na numeracji 0-400. SOKiK oddalił odwołanie TP.
23. maja Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów dokonał publikacji orzeczenia w sprawie z odwołania Telekomunikacji Polskiej od decyzji UKE zmieniającej postanowienia umowy o połączeniu sieci zawartej pomiędzy TP, a Telefonią Dialog w zakresie współpracy stron dotyczącej świadczenia usług na numeracji 0-400. SOKiK oddalił odwołanie TP.
W ustnych motywach rozstrzygnięcia Sąd stwierdził, iż rozpoznawał sprawę w granicach odwołania kwestionującego treść zaskarżonej decyzji. W tym zakresie SOKiK stwierdził, że stan faktyczny ustalony przez Prezesa UKE w zaskarżonej decyzji jest prawidłowy.
Sąd podkreślił, że na TP został nałożony obowiązek negocjacji w sprawie zawarcia i zmiany umowy o dostępie telekomunikacyjnym. W sytuacji niezawarcia umowy w terminie wskazanym w przepisach Prawa telekomunikacyjnego każda ze stron może złożyć do Prezesa UKE wniosek o wydanie decyzji o dostępie telekomunikacyjnym. Decyzja taka ogranicza swobodę operatora i z tego względu nie może wykraczać poza przedmiot wniosku złożonego przez operatora telekomunikacyjnego.
Zmiana umowy dokonana zaskarżoną decyzją spełnia wymagania, o których mowa w przepisach Prawa telekomunikacyjnego. W niniejszej sprawie wniosek o zmianę umowy złożony przez Telefonię Dialog określał bardzo precyzyjnie zakres żądanych zmian w łączącej strony umowie o połączeniu sieci. Z uwagi na fakt, że w umowie zostały wcześniej uregulowane kwestie związane z możliwością świadczenia usług w numeracji 0-800, istniały zatem techniczne możliwości świadczenia usług w numeracji 0-400, gdyż są to również usługi o podwyższonej opłacie.
W ocenie Sądu nie było potrzeby zawierania w zaskarżonej decyzji definicji "oszustwa telekomunikacyjnego" i "nadużycia telekomunikacyjnego", gdyż nie mają one znaczenia dla wprowadzenia usług w numeracji 0-400. Sąd wskazał, że jeśli TP chce zamieszczenia tych definicji w łączącej strony umowie, zawsze może złożyć wniosek do operatora o wprowadzenie ich w umowie, dodatkowo szczegółowo uzasadniając potrzebę ich wprowadzenia.
Sąd wskazał również, że decyzja może zawierać postanowienia dotyczące rozliczeń, co wynika z treści Prawa telekomunikacyjnego mówiących o zakresie postanowień umów o dostępie telekomunikacyjnym.