Ministerstwo interweniowało. e-Doręczenia naprawione

Ministerstwo Cyfryzacji zapewnia, że pracuje z Pocztą Polską nad rozwiązaniem problemów z e-Doręczeniami. Udało się już zlokalizować główne przyczyny błędów.

Damian Jaroszewski (NeR1o)
2
Udostępnij na fb
Udostępnij na X
Ministerstwo interweniowało. e-Doręczenia naprawione

Kilka dni temu pojawiły się doniesienia o licznych problemach z systemem e-Doręczeń. W związku z tym Ministerstwo Cyfryzacji wezwało Pocztę Polską na dywanik. Najwyraźniej przyniosło to skutek, bo udało się zlokalizować główne przyczyny problemów.

Dalsza część tekstu pod wideo

e-Doręczenia naprawione?

e-Doręczenia, które ruszyły od 1 stycznia, od początku powodowały liczne problemy. Urzędnicy mieli problemy z logowaniem się do skrzynek, dochodziło do naruszenia ochrony danych osobowych, a pobieranie załączników trwa zbyt długo. Jakby tego brakowało, to przesyłki, które powinny dochodzić w 24 godziny, dostarczane są dopiero po kilku dniach.

Dlatego też Ministerstwo Finansów wezwało Pocztę Polską do wyjaśnień. Jednocześnie resort zaoferował pomoc w rozwiązaniu problemów. Najwyraźniej coś w tej sprawie udało się zrobić, ponieważ w najnowszym komunikacie ministerstwo informuje, że podjęto działania w celu wyeliminowania trudności.

Ministerstwo Cyfryzacji, Centralny Ośrodek Informatyki oraz Poczta Polska (Operator Wyznaczony) podjęły i realizują działania, które mają wyeliminować ewentualne trudności z funkcjonowaniem systemu e-Doręczeń dla podmiotów publicznych, szczególnie samorządów.

- pisze Ministerstwo Cyfryzacji.

Przede wszystkim zidentyfikowano 34 podmioty (spośród 40 tys.), które nieprawidłowo korzystały ze standardu wymiany danych AU API. Kontakt i współpraca z nimi znacząco usprawniły działanie systemu. Z doniesień wynika, że ciągle odpytywały one o status przesyłek.

Poza tym wykryto 1601 przesyłek PURDE (tylko elektroniczne) oraz 5105 przesyłek PUH (hybrydowe), które miały status "w trakcie weryfikacji". Według resortu to zaledwie 1 proc. ze wszystkich nadanych w styczniu, bowiem w sumie zrealizowano już 3,5 mln przesyłek.

Centralny Ośrodek Informatyki, we współpracy z Pocztą Polską będzie na bieżąco wspierać podmioty publiczne i firmy, które obsługują ich systemy do elektronicznego obiegu dokumentów w eliminowaniu błędów w procesie integracji z systemem e-Doręczeń, tak, aby po stronie danego podmiotu rozwiązanie funkcjonowało sprawnie i bezbłędnie. Kontynuowane będą działania edukacyjne dla użytkowników, dotyczące korzystania z systemu.

- dodaje ministerstwo.