Tymczasowy profil zaufany na czas pandemii, byśmy nie biegali do urzędów

Sporo spraw możemy w Polsce załatwić online dzięki profilowi zaufanemu, ale nie wszyscy go mają i nie każdy może go założyć bez wychodzenia z domu. Dla takich osób powstał tymczasowy profil zaufany, który będzie ważny przez 3 miesiące.

Anna Rymsza (Xyrcon)
8
Udostępnij na fb
Udostępnij na X
Tymczasowy profil zaufany na czas pandemii, byśmy nie biegali do urzędów

Profil zaufany można założyć za pośrednictwem bankowości internetowej w 10 największych bankach działających w Polsce. W innych przypadkach trzeba niestety przejść się do punktu potwierdzającego (urząd gminy, starostwo powiatowe, poczta, ZUS lub oddział NFZ) z wypełnionym wnioskiem. W obecnej sytuacji lepiej tego uniknąć.

Dalsza część tekstu pod wideo

Ministerstwo Cyfryzacji wprowadziło więc tymczasowy profil zaufany, który umożliwi załatwienie wielu spraw online. By go założyć, nie trzeba ruszać się z domu i nie trzeba mieć konta w odpowiednim banku. Wystarczy wypełnić wniosek na stronie profilu zaufanego, podać swoje dane (w tym numer telefonu i e-mail) oraz utworzyć login i hasło.

Na końcu należy podać godziny, w których można porozmawiać telefonicznie z urzędnikiem. SMS-em przyjdzie kod autoryzacyjny, a potem potwierdzenie wysłania wniosku z jego numerem. Ten numer będzie potrzebny podczas późniejszej rozmowy z urzędnikiem.

Najpierw zgłoszenie zostanie potwierdzone telefonicznie. Następnie na e-mail zostanie przysłany link do rozmowy przez Skype. Potrzebna będzie kamerka – urzędnik poprosi o okazanie dowodu osobistego i na tej podstawie potwierdzi tymczasowy profil zaufany.

Tymczasowy profil zaufany jest ważny przez 3 miesiące, zwykły zaś 3 lata.