DAJ CYNK

BLIK podsumował rok. Jest się czym chwalić

Marian Szutiak

Prawo, finanse, statystyki

BLIK podsumował rok. Jest się czym chwalić

BLIK miał na koniec 2022 roku niemal 13 milionów aktywnych użytkowników, a liczba zarejestrowanych aplikacji mobilnych z dostępem do BLIKA sięgnęła 25,9 mln. 

4 miliony transakcji dziennie

W 2022 roku użytkownicy BLIKA wykonali ponad 1,2 mld transakcji, z czego 371 mln zostało zrealizowanych w czwartym kwartale 2022 roku. W tym czasie Polacy wykonywali średnio 4 mln transakcji BLIKIEM dziennie. Rekord padł 9 grudnia 2022 roku, gdy tych transakcji było 5,9 mln. Średnia kwota transakcji BLIKIEM w ostatnim kwartale roku wynosiła 134 zł. Natomiast wartość wszystkich transakcji zrealizowanych nim w ostatnich trzech miesiącach 2022 roku wyniosła prawie 50 mld zł, czyli o 53% więcej niż rok wcześniej.

Za nami przełomowy rok. W ciągu tych dwunastu intensywnych miesięcy udało nam się nie tylko wzmocnić pozycję BLIKA na polskim rynku, ale także zwiększyć jego widoczność za granicą. Dzięki planowanemu przejęciu słowackiej spółki VIAMO dziś możemy – myśleć o naszym dalszym rozwoju poza Polską. Naszą ambicją jest, aby BLIK stał się systemem płatności, który jest dostępny dla użytkowników europejskich aplikacji bankowych, i który dostarcza im wyjątkowych doświadczeń zakupowych. O postępach prac w tym obszarze będziemy mogli powiedzieć nieco więcej już wkrótce.

– powiedział Dariusz Mazurkiewicz, prezes Polskiego Standardu Płatności, operatora systemu płatności mobilnych BLIK

BLIK jest z dużą częstotliwością wykorzystywany przez użytkowników przede wszystkim w e-commerce. Ze wszystkich transakcji nim realizowanych, niemal 60% stanowią właśnie te w kanale online. Między październikiem a grudniem 2022 roku liczba płatności BLIKIEM w e-sklepach przekroczyła granicę 212 mln. To o 32% więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku. Natomiast w całym 2022 roku użytkownicy zrealizowali w tym kanale 714,2 mln transakcji o wartości 89,2 mld zł. Rok wcześniej takich operacji było o 37% mniej, czyli 522,5 mln, a ich kwota wyniosła 61,6 mld.

Konsumenci coraz chętniej wybierają zakupy online. Z naszych danych transakcyjnych wynika, że najczęściej wykorzystują BLIKA na platformach typu marketplace i do płacenia za rachunki. W ubiegłym roku w związku z rozgrywkami Mistrzostw Świata, częściej korzystali z BLIKA w serwisach firm bukmacherskich. Jednak z kwartału na kwartał rosną również inne kategorie zakupowe, takie jak moda czy drogerie. Te wzrosty wynikają z szerokiej dostępności i popularności BLIKA. Są także rezultatem unikalnego doświadczenia użytkowania, które bazuje na szybkości i bezpieczeństwie transakcji BLIKIEM w e-commerce.

– powiedziała Monika Król, wiceprezes Polskiego Standardu Płatności

Z danych Narodowego Banku Polskiego wynika, że w pierwszym półroczu 2022 roku liczba transakcji BLIKIEM była o 215% wyższa od liczby transakcji kartami.

Przelewy na telefon, płatności zbliżeniowe

Z kwartału na kwartał rośnie liczba przelewów na telefon BLIK. Między październikiem a grudniem użytkownicy zlecili 76,6 mln takich transakcji, czyli o 94% więcej niż rok wcześniej. Płatności P2P stanowią obecnie blisko jedną piątą wszystkich operacji BLIKIEM. Ich wartość w czwartym kwartale osiągnęła poziom 9,7 mld zł (o 115% więcej niż rok wcześniej), natomiast średnia wartość przelewu na telefon BLIK to 126 zł. W całym 2022 roku użytkownicy rozliczyli się w ten sposób 243 mln razy. Wartość wszystkich przelewów na telefon BLIK zrealizowanych przez użytkowników w 2022 roku wyniosła 29,7 mld wobec 13 mld rok wcześniej.

W ubiegłym roku sporą popularnością wśród użytkowników BLIKA cieszyły się również transakcje w tradycyjnych terminalach płatniczych. W całym 2022 roku zapłacono w ten sposób 228 mln razy (wzrost o 162% w stosunku do całego 2021 r.), z czego 68,2 mln transakcji zarejestrowano między październikiem a grudniem (wzrost o 133% w stosunku do czwartego kwartału 2021 roku).

W omawianym okresie użytkownicy coraz częściej sięgali także po płatności zbliżeniowe BLIK. W 2022 roku, czyli pierwszym pełnym roku od startu tej usługi, wykonali za jej pomocą prawie 70 mln transakcji o wartości 2,7 mld. Jedną trzecią tego wyniku stanowiły płatności zrealizowane w czwartym kwartale ubiegłego roku. Od października do grudnia 2022 roku zarejestrowani użytkownicy, których jest obecnie 1,8 mln, wykonali 23,4 mln operacji na kwotę blisko 1 mld zł. Od momentu uruchomienia BLIKA zbliżeniowego zapłacono nim w 117 krajach na 6 kontynentach.

Ubiegły rok był kolejnym z rzędu, kiedy postawiliśmy na strategię edukowania oraz zachęcania użytkowników do wykonania pierwszej transakcji i utrwalenia nawyku płacenia BLIKIEM zbliżeniowym. W tym celu zrealizowaliśmy kilka angażujących i przemyślanych kampanii, dzięki czemu dotarliśmy do kolejnych osób, które chcą się rozliczać się szybko, prosto i bezpiecznie. Rosnąca popularność BLIKA zbliżeniowego przekłada się na ogólne zainteresowanie tą metodą płatności w sklepach stacjonarnych i punktach usługowych. Kanał POS stanowi aktualnie jedną piątą wszystkich transakcji BLIKIEM. Zakładamy, że w perspektywie kolejnych kwartałów będziemy obserwować dalsze wzrosty i nowy rozkład sił pomiędzy poszczególnymi usługami BLIKA.

– powiedziała Monika Król

 
W czwartym kwartale minionego roku obserwowano także stabilny wzrost wypłat gotówki w bankomatach. W tym czasie zrealizowano tak 13,6 mln transakcji. Liczba wpłat i wypłat wzrosła rok do roku o 29%. Ich wartość osiągnęła 8,9 mld zł, a średnia pojedyncza transakcja wyniosła 655 zł. Udział operacji realizowanych BLIKIEM w bankomatach w stosunku do ogólnej ich liczby stanowił na koniec grudnia 2022 roku – 3,7%. W ciągu dwunastu miesięcy ubiegłego roku w systemie odnotowano 49,7 mln tego typu transakcji.

BLIK ma 8 lat

Przez 8 lat obecności na rynku BLIK zdołał zgromadzić sporą grupę aktywnych i lojalnych użytkowników. Od 2015 roku do końca 2022 roku w systemie zarejestrowano blisko 2,8 mld transakcji o wartości 371,4 mld zł. W tym odpowiednio 1,8 mld operacji zrealizowano w e-commerce i 382 mln na terminalach płatniczych, jednocześnie zlecono 427 mln natychmiastowych przelewów na telefon i 165 mln razy wpłacono lub wypłacono gotówkę z bankomatu.

Dużą popularność BLIKA wśród różnych grup użytkowników potwierdzają jednak nie tylko dane transakcyjne, ale także cykliczne pomiary prowadzone przez firmę KANTAR. Zgodnie z nimi BLIK to najbardziej znana marka płatności bezgotówkowych w Polsce, która utrzymuje wysoki poziom znajomości z dużą przewagą nad konkurencją. Na koniec grudnia 2022 roku 96% użytkowników aplikacji bankowych wskazało, że zna BLIKA, a 49% wybiera go najczęściej jako formę rozliczeń. W ubiegłym roku BLIK zanotował najwyższy wskaźnik indeksu siły marki Brand Power na poziomie 44% – to dwukrotnie więcej niż inne dobrze znane firmy w kategorii płatności. Działania w popularyzowaniu i dbaniu o pozytywne doświadczenia użytkowników BLIKA poskutkowały również wysokim współczynnikiem polecania marki wśród użytkowników. W 2022 roku wskaźnik NPS BLIKA wynosił 64 punktów, podczas gdy średni wynik NPS dla branży finansowej to 34 punkty.

Użytkownicy BLIKA zwracają uwagę, że jest on rozwiązaniem, które bardzo ułatwia im życie i pomaga w codziennych płatnościach, a do tego jest prostą i bezpieczną opcją, niewymagającą od nich podawania żadnych prywatnych danych. Przede wszystkim jest to jednak metoda płatności, która dzięki swojej wszechstronności znacząco upraszcza codzienne zarządzanie finansami i daje Polakom wiele możliwości. Z naszych usług korzysta obecnie 13 mln osób. To właśnie z myślą o nich chcemy rozwijać nasz system i dostarczać nową jakość płacenia. Przed nami kolejne wdrożenia i zmiany, które realnie zmienią rynek płatniczy w Polsce, ale mamy nadzieję, że także w całej Europie.

– podsumował Dariusz Mazurkiewicz

Zobacz: BLIK w nowej roli. Polacy zapłacą łatwiej niż kiedykolwiek
Zobacz: BNP Paribas podkręca BLIK, ale też zwiększa opłaty

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło zdjęć: WDnet Creation / Shutterstock.com

Źródło tekstu: Polski Standard Płatności