DAJ CYNK

Wakacje kredytowe: trzy banki z zarzutami (aktualizacja)

Mieszko Zagańczyk

Kredyty

banknoty z PLN

BNP Paribas, Getin Noble Bank i Bank Pocztowy – te trzy banki usłyszały od UOKiK zarzuty o naruszania zbiorowych interesów konsumentów. Może się to dla nich skończyć karami finansowymi.

Dalsza część tekstu pod wideo
 

Od ponad miesiąca Polakom przysługują wakacje kredytowe – dla jednego kredytu hipotecznego zaciągniętego w walucie polskiej na własne potrzeby mieszkaniowe. Do UOKiK trafiło ok. 900 skarg, w tym wskazujących, że banki mogą utrudniać skorzystanie z wakacji kredytowych lub zniechęcać ich do tego.

Zgodnie z prawem ustawą kredytobiorca ma prawo zawiesić spłatę kredytu na maksymalnie 8 miesięcy. Są to sierpień i wrzesień 2022 r., dwa wybrane miesiące w IV kwartale 2022 r. oraz po jednym wybranym miesiącu w każdym kwartale 2023 r. Wybrane okresy należy wskazać we wniosku – w postaci papierowej albo elektronicznej.

Można to zrobić od razu w jednym wniosku, wpisując wszystkie 8 miesięcy, można też składać sukcesywnie oddzielne wnioski na zawieszenie jednej lub kilku rat. Tymczasem wiele banków wymagało oddzielnego wniosku na każdy okres. Po wezwaniach UOKiK zdecydowana większość z nich wycofała się z tej praktyki. 

Tylko BNP Paribas Bank Polska, Getin Noble Bank oraz Bank Pocztowy w systemie bankowości elektronicznej nadal nie dopuszczają składania jednego wniosku na wszystkie wybrane okresy. Prezes UOKiK postawił im zarzuty naruszania zbiorowych interesów konsumentów. Grożą za to kary w wysokości do 10 proc. rocznego obrotu przedsiębiorcy.

Banki straszyły klientów

W efekcie dotychczasowych działań UOKiK obecnie żaden bank nie zamieszcza na swojej stronie internetowej fałszywej informacji sugerującej negatywne konsekwencje związane z przekazaniem do BIK informacji o zawieszeniu kredytu w związku z wakacjami kredytowymi.

Ponadto wszystkie banki udostępniły możliwość złożenia wniosku o wakacje kredytowe od dnia wejścia w życie ustawy, czyli od 29 lipca 2022 r.;

Banki wycofały się też z żądania składania wniosku o zawieszenie spłaty raty kredytu z wyprzedzeniem. Obecnie – tak jak przewidują to przepisy – konsumenci mogą to zrobić nawet w dniu płatności raty.

Bezprawne potrącanie przez banki odsetek

UOKiK zwraca uwagę na jeszcze jeden problem bezprawnego potrącania przez banki odsetek przy dokonywaniu nadpłaty przez konsumenta, który korzysta z wakacji kredytowych. 

Obecnie analizujemy otrzymywane sygnały, wystąpiliśmy już w tej sprawie do jednego z banków z wezwaniem do przedstawienia wyjaśnień i usunięcia nieprawidłowości, w stosunku do kolejnych przygotowywane są wystąpienia

 – wyjaśnia UOKiK.

Konsekwentne nadpłacanie kredytu to duża oszczędność na odsetkach i ulga na przyszłość. Przykładowo, kredytobiorca mający kredyt w wysokości 300 tys. zł na 30 lat, przy oprocentowaniu wynoszącym 9 proc. i miesięcznej racie ok. 2413 zł (z tego tylko 164 zł to spłata kapitału, a reszta to odsetki), korzystając z zawieszenia płatności przez 8 miesięcy, może nadpłacić kwotę 19,3 tys. zł.

Przy założeniu, że w przyszłości oprocentowanie spadłoby średnio do 5 proc. w skali roku, nadpłata kapitału wynosząca 19,3 tys. zł, przy skróceniu okres kredytowania o cztery lata, pozwoliłaby zaoszczędzić aż 57 tys. zł na przyszłych odsetkach. Jeśli obecne, wysokie stopy procentowe utrzymałyby się przez dłuższy czas, oszczędności byłyby jeszcze większe.

Aktualizacja: oświadczenie Banku Pocztowego

W odpowiedzi na zastrzeżenia Prezesa UOKiK, dotyczące zakresu udostępnianego za pośrednictwem bankowości elektronicznej wzoru formularza wniosku o tak zwane „wakacje kredytowe”, Bank Pocztowy oświadczył, że realizuje projekt mający na celu umożliwienie złożenia jednego wniosku obejmującego wszystkie przysługujące konsumentowi okresy podlegające zawieszeniu spłaty. Jednocześnie przedstawiciele banku wyrażają wolę ścisłej współpracy z Prezesem UOKiK, aby wyjaśnić wszelkie okoliczności zaistniałej sytuacji.

Dokładamy starań, by ułatwić klientom składanie wniosków o wakacje kredytowe poprzez bankowość internetową. Już 41% naszych klientów upoważnionych do takich wakacji złożyło stosowne wnioski i korzysta z możliwości odroczenia spłat rat swoich kredytów. Rzeczywiście obecnie za pośrednictwem bankowości internetowej klient może złożyć wniosek w odniesieniu do maksymalnie 4 miesięcy (rat do końca 2022 r.), jednak w Banku trwa proces wprowadzania zmian technologicznych, które umożliwią składanie tylko jednego  wniosku dla wszystkich okresów wakacji kredytowych. Bank intensywnie współpracuje w tym zakresie z dostawcą oprogramowania.

– skomentował Bartosz Trzciński, rzecznik prasowy Banku Pocztowego

Zobacz: Wakacje kredytowe nie takie super. O tym musisz wiedzieć
Zobacz: Wakacje Kredytowe - eksperci ostrzegają przed ofertą banków

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło zdjęć: Shatterstock

Źródło tekstu: UOKiK