BNP Paribas uruchomił nowe rozwiązanie zabezpieczające klientów przed oszustami. Bank wdrożył ochronę behawioralną, dzięki której rozpozna, że z aplikacji mobilnej GOmobile zacznie korzystać ktoś inny niż właściciel konta.
Zabezpieczenia behawioralne zdobywają ostatnio coraz większą popularność. Już wcześniej BNP Paribas wprowadził podobne rozwiązanie w bankowości elektronicznej Goonline, a na początku kwietnia takim zabezpieczeniem pochwalił się VeloBank. Jako pierwszy na polskim rynku wdrożył je natomiast mBank.
Zobacz: VeloBank sprawdzi, jak trzymasz telefon i myszkę. To dla twojego dobra
Ochrona behawioralna w BNP Paribas jest dostępna dla wszystkich klientów za darmo. Nowe rozwiązanie w aplikacji bankowej polega na stworzeniu niepowtarzalnego modelu zachowania użytkownika na podstawie tego, jak korzysta z telefonu.
Weryfikacja behawioralna eliminuje nieuprawnione próby transakcji wykonywane przez oszusta, np. dokonanie przelewu z konta czy złożenie wniosku kredytowego. System bada i analizuje np. sposób klikania, przewijania ekranu, wpisywania danych, a nawet trzymania smartfonu. W sytuacji, gdy aktywność w GOmobile będzie znacząco różnić się od modelu, np. gdy ktoś inny zaloguje się do aplikacji, bank może skontaktować się z klientem w celu weryfikacji wykonywanej operacji. Ochrona behawioralna działa w tle i po aktywacji nie wymaga od użytkownika dodatkowych działań.
Jak podkreśla BNP Paribas, charakterystyczny dla każdego użytkownika model behawioralny podlega ciągłemu uaktualnianiu. Z wiekiem czy z upływem czasu ludzkie zachowanie może się zmieniać, ale równocześnie będzie się też zmieniał profil behawioralny klienta.
Usługę można włączyć w dowolnym momencie w aplikacji GOmobile, wybierając kolejno: menu Profil, a następnie Bezpieczeństwo i menu Ochrona behawioralna, a także w systemie bankowości elektronicznej GOonline.
W bankowości internetowej BNP Paribas zabezpieczenia wykorzystujące modele zachowania użytkownika są dostępne już od 2023 r. W tym przypadku system sprawdza np. sposób poruszania myszką czy tempo pisania na klawiaturze.
Usługę Ochrony Behawioralnej dostarcza Biuro Informacji Kredytowej. Jak podkreśla BNP Paribas ani bank, ani BIK nie zbierają o klientach informacji nt. używanych usług, stron, ani o treści czy znakach (literach, cyfrach) wpisywanych w aplikacji, w tym podczas logowania.
Zobacz: BNP Paribas wprowadza rakietową kartę. Za darmo CANAL+ online
Zobacz: Bank BNP Paribas porzuca gotówkę. Przekonuje, że tak jest lepiej
Źródło zdjęć: Shutterstock