DAJ CYNK

BNP Paribas zapamięta, jak trzymasz smartfon. Oszust będzie miał trudniej

Mieszko Zagańczyk

Bezpieczeństwo

BNP Paribas uruchomił nowe rozwiązanie zabezpieczające klientów przed oszustami. Bank wdrożył ochronę behawioralną, dzięki której rozpozna, że z aplikacji mobilnej GOmobile zacznie korzystać ktoś inny niż właściciel konta. 

Dalsza część tekstu pod wideo
 

Zabezpieczenia behawioralne zdobywają ostatnio coraz większą popularność. Już wcześniej BNP Paribas wprowadził podobne rozwiązanie w bankowości elektronicznej Goonline, a na początku kwietnia takim zabezpieczeniem pochwalił się VeloBank. Jako pierwszy na polskim rynku wdrożył je natomiast mBank.

Zobacz: VeloBank sprawdzi, jak trzymasz telefon i myszkę. To dla twojego dobra

Na czym polega ochrona behawioralna w BNP Paribas?

Ochrona behawioralna w BNP Paribas jest dostępna dla wszystkich klientów za darmo. Nowe rozwiązanie w aplikacji bankowej polega na stworzeniu niepowtarzalnego modelu zachowania użytkownika na podstawie tego, jak korzysta z telefonu. 

Weryfikacja behawioralna eliminuje nieuprawnione próby transakcji wykonywane przez oszusta, np. dokonanie przelewu z konta czy złożenie wniosku kredytowego. System bada i analizuje np. sposób klikania, przewijania ekranu, wpisywania danych, a nawet trzymania smartfonu. W sytuacji, gdy aktywność w GOmobile będzie znacząco różnić się od modelu, np. gdy ktoś inny zaloguje się do aplikacji, bank może skontaktować się z klientem w celu weryfikacji wykonywanej operacji. Ochrona behawioralna działa w tle i po aktywacji nie wymaga od użytkownika dodatkowych działań.

Jak podkreśla BNP Paribas, charakterystyczny dla każdego użytkownika model behawioralny podlega ciągłemu uaktualnianiu. Z wiekiem czy z upływem czasu ludzkie zachowanie może się zmieniać, ale równocześnie będzie się też zmieniał profil behawioralny klienta.

Usługę można włączyć w dowolnym momencie w aplikacji GOmobile, wybierając kolejno: menu Profil, a następnie Bezpieczeństwo i menu Ochrona behawioralna, a także w systemie bankowości elektronicznej GOonline. 

W bankowości internetowej BNP Paribas zabezpieczenia wykorzystujące modele zachowania użytkownika są dostępne już od 2023 r. W tym przypadku system sprawdza np. sposób poruszania myszką czy tempo pisania na klawiaturze.

Usługę Ochrony Behawioralnej dostarcza Biuro Informacji Kredytowej. Jak podkreśla BNP Paribas ani bank, ani BIK nie zbierają o klientach informacji nt. używanych usług, stron, ani o treści czy znakach (literach, cyfrach) wpisywanych w aplikacji, w tym podczas logowania.

Zobacz: BNP Paribas wprowadza rakietową kartę. Za darmo CANAL+ online
Zobacz: Bank BNP Paribas porzuca gotówkę. Przekonuje, że tak jest lepiej

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło zdjęć: Shutterstock