TNS: 12% Polaków korzysta z usług lokalizacyjnych
Usługi lokalizacyjne, czyli LBS (ang. Location-Based Services), weszły do światowej pierwszej ligi, jako usługa, która w najbliższej przyszłości będzie się rozwijać najszybciej. Dane TNS pokazują, że globalnie ponad 60% użytkowników telefonów komórkowych, którzy nie korzystają jeszcze z usług lokalizacyjnych, chce rozpocząć korzystanie z tej funkcji.
Usługi lokalizacyjne, czyli LBS (ang. Location-Based Services), weszły do światowej pierwszej ligi, jako usługa, która w najbliższej przyszłości będzie się rozwijać najszybciej. Dane TNS pokazują, że globalnie ponad 60% użytkowników telefonów komórkowych, którzy nie korzystają jeszcze z usług lokalizacyjnych, chce rozpocząć korzystanie z tej funkcji.
W Polsce entuzjazm wobec usług lokalizacyjnych jest nieznacznie mniejszy - zainteresowanych nimi jest 57% potencjalnych użytkowników. Można się jednak spodziewać, że wskaźnik ten będzie rósł wraz z rosnącą penetracją smartfonów oraz większą świadomością tego, czym są usługi LBS i jakie korzyści się z nimi wiążą.
Wyniki realizowanego przez TNS projektu Mobile Life, w ramach którego zbadano zwyczaje korzystania z telefonów komórkowych wśród 48 tys. osób w 58 krajach świata, pokazują, że większość osób docenia korzyści płynące z dostępu do szerokiego zakresu usług, w zamian za udostępnianie informacji o swojej lokalizacji.
Wnioski z badania, które opublikowano w postaci zestawu interaktywnych wizualizacji, dostępnych pod adresem tnsglobal.com wskazują, że aplikacje i usługi, z których korzystają użytkownicy, różnią się w poszczególnych regionach.
Ponad jedna dziesiąta (12%) polskiej populacji użytkowników telefonów komórkowych korzysta już
z usług lokalizacyjnych, ale prawie pięciokrotnie większa liczba użytkowników (57%) chciałaby rozpocząć korzystanie z funkcji lokalizacyjnych w przyszłości. Dostęp do nawigacji i map GPS to jedna z najpowszechniejszych przyczyn, dla których użytkownicy telefonów w Polsce rozpoczynają korzystanie z usług lokalizacyjnych (39%). Usługi lokalizacyjne są jednocześnie używane także
w szerszym zakresie niż nawigacja - obecnie 15% użytkowników portali społecznościowych "melduje się" poprzez platformy takie jak Foresquare, czy Facebook Places.
Użytkownicy usług lokalizacyjnych coraz częściej korzystają również z różnych usług, które ułatwiają ich codzienne życie. Prawie jedna piąta z nich (19%) korzysta z takich usług w celu zlokalizowania interesujących ich miejsc. Około jednej siódmej tych osób korzysta z technologii lokalizacyjnej, aby sprawdzić rozkład jazdy komunikacji miejskiej (14%).
Zaawansowani użytkownicy usług lokalizacyjnych zdali sobie sprawę, że udostępnienie informacji
o swoim położeniu markom i sklepom może przynosić korzyści - jedna siódma użytkowników (14,3%) udostępnia swoje dane lokalizacyjne w zamian za dostęp do specjalnych ofert i promocji. Oprócz bieżących użytkowników usług lokalizacyjnych, ponad jedna piąta (21,5%) polskiej populacji osób korzystających lub deklarujących chęć korzystania z voucherów lub kuponów przesyłanych na komórki, ceni sobie możliwość otrzymywania informacji o interesujących ofertach, w czasie przebywania w pobliżu ulubionych sklepów. Jednocześnie użytkownicy są wrażliwi na ochronę swojej prywatności - jedynie co dwudziesty użytkownik telefonów komórkowych (6%) jest zainteresowany otrzymywaniem reklam przesyłanych na komórki, jeżeli dotyczą ofert dostępnych w najbliższej okolicy.
Choć badanie TNS Mobile Life wskazało na ogólny wzrost chęci korzystania z usług lokalizacyjnych, to powody, dla których ludzie otwierają się na te usługi różnią się na poszczególnych rynkach.
Spośród wszystkich użytkowników usług lokalizacyjnych z możliwości odnajdywania znajomych najczęściej korzystają obywatele Ameryki Łacińskiej, przy czym 39% wskazuje tę funkcję, jako główny powód, dla którego decydują się oni zdradzić informacje o swoim położeniu, podczas gdy w Polsce podobne podejście wykazuje jedynie 9% użytkowników. Jest to raczej niewiele, szczególnie jeśli porównamy się z bliższymi geograficznie regionami: w Europie z tej funkcjonalności korzysta 20% użytkowników.
Podobne zróżnicowanie dotyczy sposobów korzystania z usług lokalizacyjnych w celu ułatwienia życia. Na nasyconych technologią rynkach rozwiniętych krajów europejskich 25% osób korzysta
z usług lokalizacyjnych, aby poznać informacje o położeniu znajdujących się w pobliżu restauracji
i lokali rozrywkowych, podczas gdy w Polsce liczba ta spada do 12% użytkowników. Plasuje to Polskę nieznacznie za Czechami, gdzie 13% użytkowników usług lokalizacyjnych korzysta z nich po to, aby odnaleźć ciekawe miejsca, do których można się udać.