TELKO.in: WiFi w pociągach będzie płatne
PKP Intercity i T-Mobile Polska zawarły dzisiaj formalnie umowę o współpracy, będącą konsekwencją rozstrzygniętego w grudniu ubiegłego roku przetargu na dostarczenie pasażerom Intercity dostępu do internetu i usług multimedialnych.

PKP Intercity i T-Mobile Polska zawarły dzisiaj formalnie umowę o współpracy, będącą konsekwencją rozstrzygniętego w grudniu ubiegłego roku przetargu na dostarczenie pasażerom Intercity dostępu do internetu i usług multimedialnych.
Na mocy tej umowy w ciągu 3 miesięcy T-Mobile zainstaluje hotspoty w 30 wagonach Intercity, a w ciągu kolejnych 9 miesięcy w następnych 270 wagonach.
W umowie jest opcja na jeszcze 150 wagonów pendolino. Jeżeli T-Mobile
zdecyduje się zaopatrzyć je w usługę, to zasięg WiFi będzie dostępny w
mniej więcej 1/3 naszego taboru. Nie potrafimy jeszcze ocenić, jaka to
będzie liczba osób, ponieważ jeszcze nie ustaliliśmy priorytetowych
tras. Oczywiście, będą to nasze główne połączenia, w tym trasy
zagraniczne. W ciągu roku Intercity przewozi ponad 30 mln pasażerów -
powiedział Marcin Celejewski, (od wczoraj) prezes zarządu PKP Intercity.
Wspomniane trasy to Trójmiasto-Warszawa-Katowice/Kraków, Szczecin-Poznań-Warszawa, Poznań-Wrocław-Katowice-Bielsko Biała, Warszawa-Wiedeń-Villah, Warszawa-Praga, Warszawa-Berlin oraz Warszawa-Kolonia-Amsterdam.
Zaopatrujemy pociągi Intercity w WiFi w ramach barterowej umowy w
zamian za powierzchnię reklamową, jaką dysponuje PKP Intercity. Na
początku dostęp dla wszystkich pasażerów będzie za darmo. Kiedy
zakończymy wdrożenie zastanowimy się nad dalszą strategią dla tej
usługi. Ja kształt jest po naszej stronie, przy czym jesteśmy
zobowiązani do zapewnienia darmowych usług dla minimum 10% pasażerów. Z
pewnością w tej grupie znajdą się klienci sieci T-Mobile - powiedział
Miroslav Rakowski, prezes zarządu T-Mobile, podczas konferencji prasowej.
Operator musi zagwarantować dostęp minimum 1,5 Mb/s pomiędzy terminalem
a hotspotem. Dosył sygnału do hotspota będzie realizowany przede
wszystkim w mobilnej sieci T-Mobile.
Od strony jakości usług zakładamy, że klient T-Mobile - po wejściu do wagonu i zalogowaniu do
hotspota - powinien nie zauważyć różnicy pomiędzy jakością transmisji w
porównaniu z siecią mobilną. To spore wyzwanie z powodu znacznego
zagęszczenia terminali w jednym miejscu - powiedziła Miroslav Rakowski.
Technologię mobilnych hotspotów dostarczy T-Mobile brytyjska firma Nomad
Digital.
Poza dostępem do Internetu, T-Mobile udostępni w wagonach Intercity
webowy serwis wideo z filmami (40 pozycji), serialami (15 pozycji) i
programami dla dzieci (10 pozycji). Multimedia udostępniane będą z
serwerów wideo instalowanych w każdym wagonie.
Wartość wdrożenia usług T-Mobile ocenia na ponad 80 mln zł. Dzisiaj
projekt ma dla operatora charakter głównie promocyjny. Dlatego nie
przesądzona jest sprawa przyszłych opłatach za dostęp. Podobne jest
podejście Intercity, które walczy o pasażerów na trasach międzymiastowych.