Operatorzy telekomunikacyjni w Polsce, w tym Play, aktualizują swoje umowy, aby dostosować je do nowej ustawy Prawo komunikacji elektronicznej. Zmiany te, wchodzące w życie 10 listopada 2024 roku, wprowadzają szereg nowych regulacji, które mają na celu przede wszystkim zwiększenie ochrony konsumentów.
Play, podobnie jak inni operatorzy, zmienia swoje umowy, aby były zgodne z nową ustawą Prawo komunikacji elektronicznej. Zmiany dotyczą umów abonamentowych (usługi głosowe, Internet, telewizja, MIX) i na kartę. Choć na pierwszy rzut oka wydają się korzystne dla klientów, to kryją w sobie pewien haczyk.
Nowe przepisy ograniczają możliwość operatorów do dowolnego zmieniania umów przed końcem okresu zobowiązania lub wykonania wszystkich zobowiązań. Play będzie mógł modyfikować umowy tylko w określonych przypadkach, takich jak:
I tu pojawia się haczyk.
Ustawa zmienia katalog przypadków, w których możemy zmienić umowę, a jeśli Ty wypowiesz ją z tego powodu w czasie określonym (Okresie Zastrzeżonym) lub przed wykonaniem wynikających z niej zobowiązań, musisz zapłacić nam odszkodowanie lub zwrócić proporcjonalną część ulgi udzielonej przy zawarciu umowy (nie dotyczy to oferty na kartę).
– informuje Play
W przypadku ofert na kartę aktywowanych do 3 października 2022 roku Play doda tak zwane klauzule modyfikacyjne. Na przykład w przypadku zmiany cen zgodnie z publikowanym przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego komunikatem o średniorocznym wskaźniku cen towarów i usług konsumpcyjnych o co najmniej 3% w stosunku do poprzedniego roku (wzrost lub spadek cen o 3%) – fioletowy operator będzie mógł ceny usług wskazanych w cenniku maksymalnie o wysokość tego wskaźnika. W ofertach na kartę aktywowanych od 4 października 2022 roku taki zapis już obowiązuje, podobnie jak w nowych i przedłużanych umowach na abonament.
W dokumencie określającym zmiany w ofertach na kartę aktywowanych do 3 października 2022 roku znalazły się jeszcze ciekawsze zapisy, związane z wartością 3%. Pozwalają one fioletowemu operatorowi zamknąć usługę lub całą taryfę, jeśli korzysta z niej mniej niż 3% bazy abonamentów usług przedpłaconych P4:
Jak to zwykle bywa przy okazji zmian w umowach, w przypadku braku zgody na takowe, można umowę wypowiedzieć. Dla ofert na kartę można to zrobić w dowolnym momencie, natomiast w przypadku abonamentu obowiązuje odpowiedni okres wypowiedzenia. Jeśli umowa została zawarta na czas określony, to zrywając ją przed końcem okresu zastrzeżonego, należy sie liczyć z konsekwencjami.
Dostosowujemy umowy do nowych przepisów. Jeśli nie akceptujesz tych zmian, możesz wypowiedzieć umowę najpóźniej 10 listopada 2024 r. Umowa ulegnie rozwiązaniu z upływem okresu wypowiedzenia. Rozwiązanie umowy przed upływem Okresu Zastrzeżonego lub przed wykonaniem wynikających z niej zobowiązań spowoduje, że możemy dochodzić zapłaty odszkodowania lub zwrotu proporcjonalnej części ulgi udzielonej przy zawarciu umowy.
– przypomina Play
Więcej informacji można znaleźć w poniższych dokumentach:
Zobacz: Play przedłuża dostęp do 5G dla wybranych taryf
Zobacz: Play zmienia zasady w Virgin Mobile. To przez nowe prawo
Wszystkich głosujących: 2370
Źródło ankiety: Play dostosuje umowy do nowych przepisów
Źródło zdjęć: Arkadiusz Bała / Telepolis.pl
Źródło tekstu: Play