DAJ CYNK

Play dostosuje umowy do nowych przepisów

Marian Szutiak

Taryfy, promocje, usługi

Play dostosuje umowy do nowych przepisów

Operatorzy telekomunikacyjni w Polsce, w tym Play, aktualizują swoje umowy, aby dostosować je do nowej ustawy Prawo komunikacji elektronicznej. Zmiany te, wchodzące w życie 10 listopada 2024 roku,  wprowadzają szereg nowych regulacji, które mają na celu przede wszystkim zwiększenie ochrony konsumentów.

Dalsza część tekstu pod wideo
 

Play, podobnie jak inni operatorzy, zmienia swoje umowy, aby były zgodne z nową ustawą Prawo komunikacji elektronicznej. Zmiany dotyczą umów abonamentowych (usługi głosowe, Internet, telewizja, MIX) i na kartę. Choć na pierwszy rzut oka wydają się korzystne dla klientów, to kryją w sobie pewien haczyk.

Pozornie większa ochrona, ale...

Nowe przepisy ograniczają możliwość operatorów do dowolnego zmieniania umów przed końcem okresu zobowiązania lub wykonania wszystkich zobowiązań. Play będzie mógł modyfikować umowy tylko w określonych przypadkach, takich jak:

  • konieczność wprowadzenia zmian wynika bezpośrednio ze zmiany przepisów prawa, w szczególności ze zmiany stawek podatku od towarów i usług,
  • konieczność wprowadzenia zmian wynika z decyzji Prezesa UKE,
  • wprowadzenie zmian wyłącznie na korzyść klienta, np. obniżenie ceny usług lub dodanie nowej usługi,
  • wprowadzenie zmiany o charakterze administracyjnym, które nie są niekorzystne dla klientów.

I tu pojawia się haczyk.

Ustawa zmienia katalog przypadków, w których możemy zmienić umowę, a jeśli Ty wypowiesz ją z tego powodu w czasie określonym (Okresie Zastrzeżonym) lub przed wykonaniem wynikających z niej zobowiązań, musisz zapłacić nam odszkodowanie lub zwrócić proporcjonalną część ulgi udzielonej przy zawarciu umowy (nie dotyczy to oferty na kartę). 

– informuje Play

Co jeszcze się zmieni?

  • Udostępnianie sieci. Zniesiony zostaje zakaz nieodpłatnego udostępniania usług za pośrednictwem lokalnej sieci radiowej.
  • Opóźnienia w płatnościach. W przypadku opóźnień w płatnościach powyżej 14 dni, Play może ograniczyć, a następnie zawiesić usługi, a w konsekwencji wypowiedzieć umowę.
  • Zwrot środków w ofercie na kartę. Klienci ofert na kartę będą mieli prawo do zwrotu niewykorzystanych środków w każdym przypadku zakończenia umowy. Wniosek o zwrot można złożyć w ciągu 6 miesięcy od daty zakończenia umowy.
  • Nowe zasady informowania. Play będzie informować o zmianach w umowach na swojej stronie internetowej z co najmniej miesięcznym wyprzedzeniem. Dodatkowo, klienci otrzymają informację na trwałym nośniku (e-mail, list, SMS/MMS).

W przypadku ofert na kartę aktywowanych do 3 października 2022 roku Play doda tak zwane klauzule modyfikacyjne. Na przykład w przypadku zmiany cen zgodnie z publikowanym przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego komunikatem o średniorocznym wskaźniku cen towarów i usług konsumpcyjnych o co najmniej 3% w stosunku do poprzedniego roku (wzrost lub spadek cen o 3%) – fioletowy operator będzie mógł ceny usług wskazanych w cenniku maksymalnie o wysokość tego wskaźnika. W ofertach na kartę aktywowanych od 4 października 2022 roku taki zapis już obowiązuje, podobnie jak w nowych i przedłużanych umowach na abonament.

Play może zlikwidować mało popularne taryfy

W dokumencie określającym zmiany w ofertach na kartę aktywowanych do 3 października 2022 roku znalazły się jeszcze ciekawsze zapisy, związane z wartością 3%. Pozwalają one fioletowemu operatorowi zamknąć usługę lub całą taryfę, jeśli korzysta z niej mniej niż 3% bazy abonamentów usług przedpłaconych P4:

  • gdy z danej usługi, funkcjonalności, produktu lub aplikacji korzysta mniej niż 3% bazy abonentów usług przedpłaconych P4 – możemy zaprzestać świadczenia danej usługi lub dostarczania funkcjonalności, produktu lub aplikacji, przy czym nie wpłynie to na dostępność podstawowych usług określonych w Cenniku. W razie zaprzestania świadczenia płatnej usługi, produktu lub aplikacji, za którą Cennik przewiduje odrębną opłatę, nie będziemy jej pobierać,
  • jeśli z taryfy, z której korzystasz, będzie korzystać mniej niż 3% bazy abonentów usług przedpłaconych P4 – możemy zmienić Ci taryfę na inną, przy czym nie wpłynie to na dostępność podstawowych usług określonych w Cenniku.

Nie zgadzasz się na zmiany? Możesz wypowiedzieć umowę

Jak to zwykle bywa przy okazji zmian w umowach, w przypadku braku zgody na takowe, można umowę wypowiedzieć. Dla ofert na kartę można to zrobić w dowolnym momencie, natomiast w przypadku abonamentu obowiązuje odpowiedni okres wypowiedzenia. Jeśli umowa została zawarta na czas określony, to zrywając ją przed końcem okresu zastrzeżonego, należy sie liczyć z konsekwencjami.

Dostosowujemy umowy do nowych przepisów. Jeśli nie akceptujesz tych zmian, możesz wypowiedzieć umowę najpóźniej 10 listopada 2024 r. Umowa ulegnie rozwiązaniu z upływem okresu wypowiedzenia. Rozwiązanie umowy przed upływem Okresu Zastrzeżonego lub przed wykonaniem wynikających z niej zobowiązań spowoduje, że możemy dochodzić zapłaty odszkodowania lub zwrotu proporcjonalnej części ulgi udzielonej przy zawarciu umowy.

– przypomina Play

Więcej informacji można znaleźć w poniższych dokumentach:

Zobacz: Play przedłuża dostęp do 5G dla wybranych taryf
Zobacz: Play zmienia zasady w Virgin Mobile. To przez nowe prawo

Ankieta
38%
8%
2%
48%
1%
3%

Wszystkich głosujących: 2370

Źródło ankiety: Play dostosuje umowy do nowych przepisów

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło zdjęć: Arkadiusz Bała / Telepolis.pl

Źródło tekstu: Play