Polska na szarym końcu pod względem dostepu do szerokopasmowego Internetu
Miażdżący raport Brukseli o rozwoju telekomunikacji w naszym kraju. Pod względem dostępu do szybkiego Internetu w krajach UE gorzej jest tylko w Bułgarii - ma go co 12-sty Polak - pisze dzisiejsza Rzeczpospolita
Miażdżący raport Brukseli o rozwoju telekomunikacji w naszym kraju. Pod względem dostępu do szybkiego Internetu w krajach UE gorzej jest tylko w Bułgarii - ma go co 12-sty Polak - pisze dzisiejsza Rzeczpospolita.
Według raportu KE, który zostanie przedstawiony dziś w Brukseli, zaledwie 8,4 % mieszkańców Polski ma dostęp do szerokopasmowego Internetu. Gorsza jest od nas tylko Bułgaria. Eksperci Komisji zwracają uwagę na ciągle dominujący udział operatora zasiedziałego, czyli TP.
TP kontroluje 58,6 % szybkich łączy internetowych, znacznie powyżej średniej dla byłych monopolistów w innych krajach UE, gdzie wskaźnik ten wynosi 36 %. Jeszcze gorzej wygląda sytuacja telefonii stacjonarnej, tu TP dzierży aż 98,7 % linii, przy średniej średnia w UE wynoszącej 86,5 %.
W raporcie bardzo dobrze oceniono rynek telefonii komórkowej, którego nasycenie określono na 97 % (mimo wyższych wskazań GUS-u ustalonych na 105 %). Nawet jednak te 97% to wzrost o 6 punktów procentowych względem zeszłego roku.
Na przeciętnego mieszkańca Unii Europejskiej przypada 1,12 karty SIM, czyli niewiele nam brakuje do tego poziomu. KE zwróciła uwagę też na rosnące inwestycje polskich operatorów komórkowych, spadek cen połączeń i wdrażanie nowych usług typu płatności za pomocą telefonu komórkowego.
Jako problematyczną określono kwestię MNP - przeniesienie numeru komórkowego trwa do 8 dni, a stacjonarnego 14 - 30 dni. Tymczasem w listopadzie 2007 roku Komisja zaproponowała ujednolicony dla UE termin realizacji usługi, wynoszący jeden dzień.
Nie nadążamy z dostosowywaniem się do unijnego prawa, w wyniku czego przed unijnym sądem jest aż siedem spraw przeciw Polsce. Jak podkreślała jednak komisarz Viviane Reding, podczas ostatniej wizyty w naszym kraju, większość spraw będzie najprawdopodobniej rozwiązana przed ogłoszeniem jakiegokolwiek wyroku sądowego.
Ostatnia kwestia ujęta w raporcie to otwarcie 16-stu regionalnych oddziałów Urzędu Komunikacji Elektronicznej, w których konsumenci mogą zgłaszać pytania i skargi. To jedno z naszych większych osiągnięć ostatniego roku.