Nadchodzi era reklam w komórce

Reklama mobilna irytuje, a użytkownicy komórek nie chcą jej w swych telefonach. Czy mimo to już w przyszłym roku komórkowe kampanie reklamowe przestaną być w Polsce tylko marketingową ciekawostką - zastanawia się gazeta.pl.

Redakcja Telepolis
17
Udostępnij na fb
Udostępnij na X
Nadchodzi era reklam w komórce

Reklama mobilna irytuje, a użytkownicy komórek nie chcą jej w swych telefonach. Czy mimo to już w przyszłym roku komórkowe kampanie reklamowe przestaną być w Polsce tylko marketingową ciekawostką - zastanawia się gazeta.pl.

Ze światowych badań firmy Forrester Research wynika, że taka reklama irytuje aż 79% użytkowników i że komunikaty reklamowe przesyłane SMS-em są wiarygodne jedynie dla 3% odbiorców. W Polsce na pytanie czy chciałbyś otrzymywać reklamę mobilną tylko 2% ankietowanych odpowiada tak, a aż 77% - zdecydowanie nie i raczej nie. Świadczy to o tym, że rynek jest ciągle bardzo niedojrzały.

Użytkownicy komórek masowo niechętni reklamie, zmieniają nagle zdanie, gdy zapytać ich o to, czy dostęp do różnych atrakcyjnych treści i usług w komórkach woleliby mieć bez reklam, ale płatny, czy też darmowy, ale za to z reklamą. Wtedy oszczędność bierze górę i konieczność oglądania reklam akceptuje już kilkudziesięcioprocentowa grupa badanych.

W Polsce komórkowa reklama to branża raczkująca. Na temat wielkości rynku nie ma praktycznie żadnych danych. Wykorzystywane dziś nośniki reklamy mobilnej to przede wszystkim reklamowe SMS-y (komunikaty wysyłane niezależnie oraz dopiski doklejane do SMS-ów wysyłanych z bramek internetowych), a także m.in. sponsoring (np. możliwość wstawiania logo czy grafik sponsorów do serwisów mobilnych) oraz linki prowadzące do stron reklamodawców. W Polsce reklama mobilna sprowadza się praktycznie wyłącznie do kampanii SMS-owych, a wartość rynku jest niewielka.

Jednak niedawno firma Telecom Media, zajmująca się m.in. reklamą mobilną, podała, że od początku 2007 roku wyemitowała już ponad 3,2 mln tzw. spotlerów - multimedialnych bannerów reklamowych, które wyświetlają się na ekranie komórki w czasie, gdy jego właściciel pobiera na nią np. gry czy dzwonki.

Dalsza część tekstu pod wideo