Co dziesiąty komputer przenośny będzie w 4Q2008 netbookiem

Najbardziej dynamicznym segmentem komputerowego rynku jest segment netbooków, czyli małych, prostych i przeznaczonych do zastosowań mobilnych komputerów. W IV kwartale mogą one stanowić nawet 10% wszystkich sprzedanych notebooków - pisze Gazeta Prawna.

Redakcja Telepolis
8
Udostępnij na fb
Udostępnij na X
Co dziesiąty komputer przenośny będzie w 4Q2008 netbookiem

Najbardziej dynamicznym segmentem komputerowego rynku jest segment netbooków, czyli małych, prostych i przeznaczonych do zastosowań mobilnych komputerów. W IV kwartale mogą one stanowić nawet 10% wszystkich sprzedanych notebooków - pisze Gazeta Prawna.

Netbooki, zwane też UMPC (ang. Ultra Mobile PC), zagościły na polskim rynku w tym roku. Ich wspólną cechą są niewielka waga (około 1 kg), niewielki rozmiar ekranu (7-10 cali) i cena od 1-1,5 tys. zł. Urządzenia umożliwiają dostęp do Internetu - za pomocą wbudowanej karty WiFi bądź, w niektórych modelach, modelu 3G z HSDPA.

Polska firma NTT w tym roku sprzedała już 1,8 tys. netbooków, a do końca roku chce osiągnąć poziom 4 tys. sztuk. W ofercie ma m.in. identycznego netbooka jak MSI Wind, oznaczonego jako NTT U100. Inny polski dystrybutor - Aristo - chce sprzedać 2,5-3 tys. sztuk do końca roku, co powinno dać firmie udział w polskim rynku netbooków na poziomie 10-15%.

Obie polskie firmy sprzedają UMPC od kilku miesięcy, podobnie jak najwięksi gracze Asus i MSI, którzy w III kwartale sprzedali odpowiednio 6 tys. i 9 tys. netbooków (według IDC Poland). Acer, który swego pierwszego netbooka na polski rynek wprowadził we wrześniu, ocenia, że do końca roku sprzeda kilkadziesiąt tysięcy sztuk.

Obserwując dynamikę sprzedaży netbooków w USA i w Europie stwierdzam, że jest to hit sprzedaży. Podobnie będzie w naszym kraju - mówi Wojciech Zawada, dyrektor działu PSG w HP Polska. HP ma w swojej ofercie netbooka 2133 Mininote, opartego o procesor VIA - w odróżnieniu od konkurentów, których najnowsze urządzenia korzystają głównie z procesora Intel Atom 1,6 GHz.

Szansy w rozszerzeniu sprzedaży producenci upatrują we wprowadzeniu ich do oferty mobilnego internetu u operatorów komórkowych, a także do rządowego programu Komputer dla ucznia. Mobilne notebooki w swoich ofertach mocno promują zachodni operatorzy (m.in. Deutsche Telekom w Niemczech), w Polsce w niezbyt atrakcyjnej cenie Asusa EeePC 904 oferuje iPlus, a małe notebooki chce też wprowadzić Play.

Dalsza część tekstu pod wideo