BLIK to najlepiej rozpoznawalna w Polsce marka płatności bezgotówkowych
Polacy mają na co dzień dostęp do wielu marek związanych z płatnościami bezgotówkowymi. Z badania Kantar Polska wynika, że najsilniejszą z nich jest w naszym kraju BLIK.

Drugi kwartał 2020 roku, po części z powodu wciąż jeszcze trwającej pandemii Covid-19, był najlepszym okresem dla systemu płatności BLIK. Miał on w tym czasie prawie 5,5 miliona aktywnych użytkowników, którzy wykonali niemal 100 milionów transakcji. Jak pokazują wyniki badania przeprowadzonego przez Kantar Polska, że Polacy chętnie korzystają z BLIKA - tak zadeklarowało mniej więcej trzy czwarte ankietowanych używających bankowych aplikacji mobilnych. Większość pozostałych rozpoznaje markę, choć z niej jeszcze nie korzysta.
Zobacz: BLIK po 2Q2020: prawie 5,5 mln aktywnych użytkowników i 100 mln transakcji
Zobacz: Nest Bank: klienci mogą już korzystać z płatności BLIK



– BLIK jest obecnie najsilniejszą marką w kategorii nowoczesnych płatności w Polsce. Co istotne – cały czas wzmacnia swoją pozycję. Jest także najszybciej rosnącą w świadomości badanych innowacją na rynku płatności bezgotówkowych powiększając dystans do innych rozwiązań – często oferowanych przez globalnych graczy.
Mimo, że marka BLIK obecna jest na rynku zaledwie od 5 lat, udało nam się zbudować wśród osób używających aplikacji bankowych świadomość tego, do czego można go wykorzystać oraz przekonać bardzo wielu użytkowników do wypróbowania naszej metody płatności.
– powiedziała Monika Król, wiceprezes Polskiego Standardu Płatności, operatora BLIKA
BLIK oferuje swoim użytkownikom kilka funkcji, wśród których największą popularnością cieszy się oczywiście opłacanie przy jego pomocy zakupów w e-sklepach. 81% badanych przez Kantar wie o takiej funkcji, a 60% z niej korzysta. Dużą popularnością cieszą się również przelewy na numer telefonu – wie o tej funkcji 78% badanych wskazało, a połowa z nich z niej korzysta. O płaceniu BLIKIEM w tradycyjnych sklepach wie 73% respondentów, a korzysta z tej możliwości 33%.
Wykres poniżej pokazuje, jak wygląda rozpoznawalność marki BLIK na tle innych w kategorii płatności mobilnych.
Kantar przygotował tak zwany indeks Brand POWER, w którym BLIK znalazł się na czele z wynikiem 37%. Polska marka wyprzedziła między innymi takie marki, jak Visa (27%), Mastercard (22%$), Google Pay (5%), Revolut (5%) czy Apple Pay (3%). Jako przyczynę sukcesu BLIKA podawane jest to, że jest on jedynym systemem płatności, który pod jedną marką dostarcza możliwości płatności w POS, e-commerce, a także oferuje przelewy na numer telefonu i możliwość wypłaty w bankomacie – żadna z marek obecnych na rynku nie integruje tych funkcji.