DAJ CYNK

Krajowy Instytut Mediów zbada, jak Polacy korzystają z Internetu, telewizji i radia

Marian Szutiak

Prawo, finanse, statystyki

Krajowy Instytut Mediów badania Internet telewizja radio

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji powołała Krajowy Instytut Mediów w ramach realizacji Programu Telemetria Polska. Do jego zadań będzie należeć badanie założycielskie w celu obserwacji, jakie zmiany technologiczne zachodzą w polskich gospodarstwach domowych oraz jak Polacy korzystają z Internetu, telewizji i radia.

Głównym obszarem działania powołanego właśnie Krajowego Instytutu Mediów (KIM) będzie tak zwane badanie założycielskie, stanowiące źródło danych o konsumpcji mediów w Polsce. Badanie to ma być przeprowadzone na reprezentatywnej próbie co najmniej 30 tysięcy gospodarstw domowych (62 tysiące pomiarów indywidualnych), realizowane z założonym wysokim respons rate na próbie TERYT GUS. Jak podaje Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji (KRRiT), KIM będzie największym i najbardziej kompleksowym narzędziem, jednocześnie opisującym populację zarówno internautów i telewidzów, jak i radiosłuchaczy. Istotnym elementem narzędzia badawczego będzie pomiar budżetu czasu.

Zobacz: KRRiT: operatorzy i nadawcy muszą stosować się do zasady "must carry, must offer"
Zobacz: UPC Polska odświeża ofertę Internetu i telewizji z usługami komórkowymi dla nowych klientów

Zadaniem instytutu będzie również tworzenie i wspieranie standardów rynkowych w zakresie realizacji pomiarów na próbach losowych, a także rekrutacji i utrzymania paneli telemetrycznych oraz definicji i procesu tworzenia i operacjonalizacji wskaźników. KIM będzie również świadczyć usługi i stanie się partnerem badawczym dla organizacji zrzeszających poszczególne media w celu organizacji badań mediów w Polsce. Sam pomiar będzie dotyczył zarówno odbioru tradycyjnego, jak i poprzez vod, podcasty, aplikacje i serwisy, z wykorzystaniem różnych technologii.

W pierwszej fali wewnątrz badania założycielskiego zostanie zrekrutowany Panel Trendów, czyli 10 tysięcy panelistów, którzy będą badani co roku w celu obserwacji zmian technologicznych w ich gospodarstwach oraz zwyczajów ich konsumpcji. W innym zakresie badanie zmierzy stopień nasycenia społeczeństwa mediami. Określi, jak kształtuje się waga dostępu do informacji, rozrywki i sztuki wśród wartości konsumenckich i na ile ten dostęp jest nieodzowny, ważny, peryferyjny czy wręcz przeszkadzający. Typologie konsumentów mediów mają pozwolić na stworzenie opisu, a także określenie segmentów i ich zmian wraz ze zmieniającą się rzeczywistością. Ta wiedza ma umożliwić zbudowanie wskaźników „kompetencji kulturowej” Polaków.

Pilotaże narzędzia badawczego i procedury realizacji mają być realizowane w lutym tego roku. Pozwolą one na dopracowania aranżacji i sposobów rekrutacji panelistów. Według planu, w drugim kwartale 2021 roku zostaną wyłonione firmy badawcze, które jeszcze przed wakacjami zrealizują pierwszą połowę tegorocznej fali badania. Wstępne wyniki powinny być dostępne w trzecim kwartale tego roku. Od 2022 roku badanie będzie miało charakter ciągły.

Dyrektorem Krajowego Instytutu Mediów został Mirosław Kalinowski, który od maja 2020 roku współpracuje z KRRiT, gdzie w porozumieniu ze stroną rynkową wypracował koncepcję kompleksowego badania założycielskiego.

W ramach KIM ma pracować zespół specjalistów z wieloletnim doświadczeniem w zakresie zbierania i analizie danych mediowych, segmentacjach i diagnozach. Krajowy instytut Mediów będzie badawczym organem Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, działającym we współpracy z nadawcami i marketerami zrzeszonymi w JIC’u i poza nim. Program Telemetria Polska to z kolei jedno z kluczowych przedsięwzięć realizowanych przez KRRiT, zakładający:

  • budowę TePanelu, czyli panelu walidacyjnego w Instytucie Łączności PIB,
  • budowę RpdPanelu, czyli panelu opartego o dekodery RPD w NASK PIB,
  • realizację badania założycielskiego, w ramach utworzonego właśnie Krajowego Instytutu Mediów.

Zobacz: W grudniu 2020 znów najszybszy był internet w Orange – ranking RFBenchmark
Zobacz: Ministerstwo Sprawiedliwości chce ochrony wolności słowa w serwisach społecznościowych

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: KRRiT