Światowy rynek smartfonów po 2Q2024
Światowy rynek smartfonów wzrósł w II kwartale tego roku o 6,5% w ujęciu rocznym. Najwięcej zyskali Xiaomi i Vivo. Huawei i Honor poza pierwszą piątką.

Duży wzrost to efekt słabego II kwartału 2023 roku
Chociaż we wszystkich komórkach wyniki są na plusie, warto pamiętać, że to głównie efekt słabego II kwartału 2023 roku. Te wyniki było zwyczaje łatwo pokonać. Dlatego też za niepokojące należy uznać maleńkie wzrosty liderów zestawienia, Samsunga i Apple'a.



Producent | Q2 2024 | Q2 2024 | Q2 2023 | Q2 2023 | Wzrost |
Dostawy (mln) | Udział | Dostawy (mln) | Udział | ||
Samsung | 53,9 | 18,9% | 53,5 | 20,0% | 0,7% |
Apple | 45,2 | 15,8% | 44,5 | 16,6% | 1,5% |
Xiaomi | 42,3 | 14,8% | 33,2 | 12,4% | 27,4% |
vivo | 25,9 | 9,1% | 21,3 | 7,9% | 21,9% |
Oppo | 25,8 | 9,0% | 25,4 | 9,5% | 1,8% |
Inni | 92,1 | 32,3% | 90,1 | 33,6% | 2,3% |
RAZEM | 285,4 | 100% | 268,0 | 100% | 6.5% |
Zróbmy eksperyment i nanieśmy wyniki na siatkę z 1Q2024 - to powinno pokazać realną kondycję rynku. Niestety w IQ na miejscu Vivo był Transsion, właściciel marek Tecno czy Infinix, więc porównanie będzie niepełne, ale prezentuje się ono tak:
Producent | Q2 2024 | Q2 2024 | 1Q 2024 | 1Q 2024 | Wzrost |
Dostawy (mln) | Udział | Dostawy (mln) | Udział | ||
Samsung | 53,9 | 18,9% | 60,1 | 20,8% | -10,3% |
Apple | 45,2 | 15,8% | 50,1 | 17,3% | -9,8% |
Xiaomi | 42,3 | 14,8% | 40,8 | 14,1% | 3,7% |
vivo | 25,9 | 9,1% | bd. | bd. | bd. |
Oppo | 25,8 | 9,0% | 25,2 | 8,7% | 2,4% |
Inni | 92,1 | 32,3% | 113,2 | 39,1% | -18,6% |
RAZEM | 285,4 | 100% | 289,4 | 100% | -1,4% |
I tutaj już widać lepiej, że najwięksi borykają się aktualnie z dużymi problemami, a właściwie tylko Xiaomi, Vivo i Oppo mają się czym chwalić po II kwartale tego roku. U Apple'a problematyczny jest trzeci dla firmy rynek — Chiny. Firma musiała zastosować tam duże obniżki cen, by przywrócić płynność sprzedaży iPhone'ów, ale klienci i tak chętniej stawiają na rodzime marki.
Dużej nadziei na zwiększenie sprzedaży analitycy IDC dopatrują się zarówno w zjawisku "premiumizacji" rynku, czyli większego zainteresowania klientów telefonami z najwyższej półki, jak i w rewolucji jaką przynosi AI. Telefony uzbrojone w AI mają stanowić w kolejnych miesiącach roku nawet 19% wszystkich sprzedanych urządzeń, co jest największym wzrostem spośród wszystkich innowacji mobilnych, z jakimi IDC spotkało się w historii.