Apple ma problem z ekranami OLED. Szykują się duże opóźnienia
Jeśli ktoś liczył na błyskawiczną rewolucję w ekranach stosowanych w sprzęcie Apple'a, to się przeliczył. Firma zmuszona jest przeczekać zwiększone zapotrzebowanie na OLED-y i będzie stosowała ekrany LCD oparte na technologii Oxide TFT.

MacBook Air z pierwszym ekranem Oxide TFT w 2027 roku
Decyzja Apple'a o wprowadzeniu MacBooka Air z wyświetlaczem Oxide TFT jest związana z opóźnieniami firmy w adaptacji ekranów OLED. Początkowo planowano, że wersja OLED MacBook Pro zadebiutuje w 2026 roku, a MacBook Air OLED pojawi się rok później. Z powodu opóźnień premiera OLED MacBook Air została przesunięta na dopiero 2029 rok.
Apple stosuje już ekrany Oxide TFT w wyższych liniach urządzeń
MacBooki Apple dzielą się na linie Pro (premium) oraz Air (bardziej przystępne cenowo). W MacBookach Pro z 2022 roku (14,2-calowy i 16,2-calowy) firma zastosowała wyświetlacze LCD z Oxide TFT, podczas gdy w modelach Air (13,6-calowy i 15,4-calowy) użyto ekranów LCD z technologią amorficznego krzemu (a-Si).
Technologia Oxide TFT oferuje większą mobilność elektronów w porównaniu z a-Si TFT. W wyświetlaczach MacBooków Pro użyto również podświetlenia Mini-LED. Panel Oxide LCD dla MacBooka Air prawdopodobnie dostarczy LG Display, który już wcześniej był głównym dostawcą ekranów LCD dla MacBooków. Obok LG Display, w przeszłości współpracowały z Apple również firmy takie jak Sharp.
Przeciągnięta rewolucja?
Chociaż dla użytkowników MacBooków Air nowe wyświetlacze będą pod pewnymi względami progresem, nie da się ukryć, że to taka trochę zadyszka i opóźnianie docelowego rozwiązania. Analitycy jako przyczynę podają rozczarowujące wyniki sprzedaży iPadów Pro z OLED, które Apple wprowadził w 2023 roku. Amerykanie liczyli na sprzedaż na poziomie około 10 mln sztuk, tymczasem wyniki, póki co zamknęły się w 6 mln urządzeń.
Teraz firma nie jest skłonna do kolejnego kosztownego wdrożenia i racjonalizuje swoją strategię. Rozmawiamy przy tym o produkcie masowym, o dużym wolumenie sprzedaży, który odgrywa kluczową rolę w strategii firmy. Na 25 mln sztuk sprzedawanych laptopów Apple'a aż 20 mln sztuk to MacBooki Air.
Apple, z powodu opóźnienia w rozwoju OLED MacBook Air, musi wypełnić tę lukę nowym modelem Air, który może być dostępny w sprzedaży w międzyczasie.
- mówi dla Elec jeden z przedstawicieli branży
Warto w tym miejscu dodać, że Apple i tak zamierzał zaoszczędzić na OLED-ach dla modeli Air. Panele w nich stosowane miały być jednopoziomowe (single-stack OLED). Natomiast w modelach Pro, które mają pojawić się w 2026 roku, zastosowane zostaną bardziej zaawansowane panele OLED dwupoziomowe (two-tandem OLED). Dostawcą tych ostatnich będzie prawdopodobnie Samsung Display.