Polscy studenci piszą kosmiczną historię. Turbulencja gotowa do lotu

Polskie projekty kosmiczne coraz śmielej sięgają po innowacje, a rodzime zespoły studenckie pokazują, że potrafią konkurować z najlepszymi na świecie. Najnowsze osiągnięcie AGH Space Systems z Krakowa to dowód na to, jak pasja i determinacja przekładają się na realne sukcesy w inżynierii kosmicznej.

Marian Szutiak (msnet)
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na X
Polscy studenci piszą kosmiczną historię. Turbulencja gotowa do lotu

Zespół AGH Space Systems oficjalnie zaprezentował najnowszą wersję rakiety Turbulencja – pierwszej w Polsce studenckiej konstrukcji z napędem na ciekłe paliwo. Już w lipcu tego roku Turbulencja po raz pierwszy wzleci w powietrze podczas Lotów Rakiet Eksperymentalnych w Toruniu, organizowanych przez Polskie Towarzystwo Rakietowe. To efekt wieloletniej pracy i licznych testów, które rozpoczęły się jeszcze w 2017 roku. Obecna wersja rakiety to najbardziej zaawansowany projekt w historii zespołu, a zarazem ważny krok w popularyzacji technologii ciekłopaliwowych w polskich projektach studenckich.

Dalsza część tekstu pod wideo

Turbulencja to nie tylko rakieta – to dowód na to, potrafimy tworzyć technologię, która dorównuje światowym standardom. Dla nas to lata pracy, pasji i determinacji.

Mikołaj Ostrowski, lider sekcji rakiet AGH Space Systems

Turbulencja wyróżnia się nowatorskim napędem – wykorzystuje etanol i podtlenek azotu, przechowywane w jednym zbiorniku z ruchomym tłokiem. Silnik Zawisza4000 pozwala precyzyjnie kontrolować spalanie i ciśnienie paliwa, co przekłada się na większą wydajność niż w tradycyjnych konstrukcjach. Rakieta ma długość 4,5 metra, średnicę 20 cm i przed zatankowaniem waży 60 kg (po zatankowaniu – 80 kg). Może wynieść nawet 4 kg ładunku w standardzie 3U, a dwustopniowy system spadochronów zapewnia jej bezpieczny powrót na ziemię.

Projekt Turbulencja już zdobył uznanie na arenie międzynarodowej. Zespół AGH Space Systems był doceniany między innymi podczas Spaceport America Cup w USA oraz European Rocketry Challenge. Nadchodzący lot to nie tylko finał dotychczasowych wysiłków, ale także początek nowej serii eksperymentalnych rakiet ciekłopaliwowych w Polsce. Członkowie zespołu podkreślają, że Turbulencja ma być platformą do dalszych innowacji – zarówno naukowych, jak i komercyjnych.

Zależy nam, aby Turbulencja nie była jednorazowym osiągnięciem, ale początkiem serii eksperymentalnych rakiet ciekłopaliwowych w Polsce. Chcemy, aby stała się platformą testową dla przyszłych innowacji, również tych komercyjnych i naukowych.

Mikołaj Cichoń, odpowiedzialny za podsekcję mechaniki rakiet