Twisto, czeski dostawca usług BNPL (kup teraz, zapłać później), świętuje pięć lat od wejścia na polski rynek. Fintech zapowiada umacnianie pozycji, dalszy rozwój i nowe usługi na rynku płatności.
Twisto weszło na polski rynek we wrześniu 2019 r. i już w pierwszym miesiącu przyciągnęło 25 tys. klientów. Po pół roku firma informowała, że ma 70 tys. aktywnych klientów. Do 2021 r. przeciętny polski użytkownik dokonywał 14 transakcji miesięcznie za pomocą odroczonych płatności Twisto, prawie co drugi dzień. Do tej pory firma pozyskała blisko 1,4 miliona klientów, jednak liczba ta dotyczy łącznie rynku czeskiego i polskiego. Fintech nie podał dokładnie, ile klientów ma obecnie w naszym kraju, choć informacja prasowa sugeruje, że jest to około pół miliona.
Po debiucie na polskim rynku fintech regularnie wprowadzał nowe oferty, ale od 2021 roku ich liczba spadła praktycznie do zera. Prawdopodobnie wynikało to ze zmian własnościowych Twisto. Pod koniec 2021 roku czeski fintech został przejęty przez australijską grupę Zip, która miała dokonać ekspansji na nowe rynki Europy. To się jednak nie udało, a w sierpniu 2023 Twisto zyskało nowego właściciela – turecki fintech Param.
Zobacz: Twisto zmienia właściciela. Co warto wiedzieć?
Po zmianie właściciela Twisto planuje umocnić swoją pozycję na polskim rynku płatności, wprowadzając nowe rozwiązania technologiczne. Fintech zapowiada też, że będzie pracował nad budowaniem nowych relacji z kluczowymi graczami polskiego rynku e-commerce.
Za realizację tych planów będzie odpowiadać nowa Country Manager polskiego oddziału, Ewelina Orzechowska. Nowa szefowa Twisto w Polsc ma 14-letnie doświadczenie w rozwijaniu startupów z branży fintech i e-commerce.
Wcześniej była prezesem pierwszej w Polsce firmy pożyczkowej SMS365, a w latach 2017-2021 pełniła funkcję dyrektora handlowego i marketingu w Cardinie, pierwszym niebankowym wydawcy kart płatniczych w Polsce.
Twisto może być dumne ze swoich osiągnięć na polskim rynku. W ciągu ostatnich pięciu lat zdobyło solidną pozycję, setki tysięcy klientów i tysiące partnerów e-commerce. Co więcej, przez lata zdobyło również cenne doświadczenie, które teraz wykorzysta w planowanej ekspansji na kolejne rynki europejskie. Osobiście z niecierpliwością czekam na wyzwanie, jakim jest uczynienie z polskiego oddziału Twisto rentownego biznesu i dalsze zwiększanie jego obecności w sektorze płatności. Nie stanie się to z dnia na dzień, ale jesteśmy już na dobrej drodze
– komentuje Ewelina Orzechowska, nowy Country Manager Twisto w Polsce.
Ewelina Orzechowska mówi też o trudnościach, jakie wynikają ze specyfiku polskiego rynku BNPL. Szefowa Twisto w Polce przekonuje, że Polacy korzystają z usług „kup teraz, zapłać później” inaczej niż Czesi. Równolegle ze wzrostem popularności w naszym kraju Twisto musiało się mierzyć z częstymi i dość wyrafinowanymi próbami nadużywania swoich usług.
Rynki polski i czeski znacząco się od siebie różnią, a co za tym idzie, różni się ich sposób świadczenia usług. Myślę, że to będzie największe wyzwanie na najbliższe lata
– komentuje Ewelina Orzechowska.
Twisto oferuje odroczone płatności BNPL bezpośrednio w sklepach internetowych oraz w aplikacji, dzięki której klient może przesunąć lub rozłożyć na raty płatność za zakup dokonany online i offline. Aplikacja Twisto jest połączona z kartą wielowalutową z kursem wymiany walut Mastercard bez opłat i prowizji. Możliwość odroczenia płatności z Twisto oferuje już kilkadziesiąt tysięcy sklepów internetowych w Polsce i w Czechach. Partnerami Twisto w Polsce są m.in. PayU, Tpay, Zen i ING Bank Śląski.
Zobacz: Twisto: kup teraz, zapłać za 60 dni
Zobacz: Revolut zmienia cennik. Będzie drożej
Źródło zdjęć: Twisto
Źródło tekstu: Twisto, opracowanie własne