Sztuczna inteligencja daje wiele nowych rozwiązań w wielu aspektach życia. Niestety niesie ze sobą także nowe zagrożenia. Na jedno z nich zwrócił uwagę jeden z angielskich banków. Wydał stosowny komunikat.
W komunikacie do swoich klientów Starling Bank ostrzegł ich przed nowym sposobem oszustw. Przestępcy zaczęli wykorzystywać sztuczną inteligencję do kopiowania głosu klientów banku. Następnie, wykorzystują stworzone przez AI fałszywe nagrania, prosząc rodzinę o pieniądze.
Bank przeprowadził ankietę wśród swoich klientów. Okazało się, że już ponad 15% klientów doświadczyło na własnej skórze tego typu prób wyłudzeń i kradzieży środków w trakcie ostanich 12 miesięcy. 8% klientów przyznało także, ze w takiej sytuacji przesłałoby pieniądze, nawet gdyby wydywało im się, że telefon z prośbą wydaje się podejrzany. Jednocześnie niemal połowa zapytanych nie miała świadomości, że taki rodzaj przestępstw może istnieć.
Ludzie regularnie nagrywają filmy i wiadomości głosowe zamieszczając je na social mediach. To daje szansę przestępcom na ich wykorzystanie.
- ostrzega przedstawiciel banku Lisa Grahame.
Okazuje się, że nawet 3-sekundowe nagranie głosu wystarczy, aby algorytmy sztucznej inteligencji były w stanie wykorzystać dany głos do stworzenia zupełnie nowego nagrania.
Starling Bank sugeruje klientom potencjalne rozwiązanie, które może uchronić przed zostaniem ofiarą takiego przestępstwa. Wystarczy aby członkowie rodziny ustalili między sobą "bezpieczną frazę", którą mogliby wykorzystać w sytuacjach kryzysowych, takich jak właśnie telefoniczna prośba o pieniądze. Takiego hasła oczywiście nie powinniśmy przekazywać za pomocą SMS lub poprzez inne komunikatory internetowe. A jeśli już musimy to zaraz po odczytaniu wiadomości powinniśmy ją skasować.
Zobacz: Zakazane słowo w rozmowie telefonicznej. Zaufaj, nie chcesz go usłyszeć
Źródło zdjęć: Andrey_Popov / Shutterstock.com
Źródło tekstu: cnn