Test GeForce RTX 5080: Czy warto wydać na nią całą wypłatę?
Już za chwilę do sklepów trafią karty graficzne GeForce RTX 5090 oraz 5080. Czy są warte swojej ceny? Mieliśmy okazję sprawdzić, co ma do zaoferowania drugi z tych modeli. O ile jest lepszy od swojego poprzednika?

GeForce RTX 5080 to na ten moment druga pod względem wydajności karta graficzna z serii Blackwell. Mocniejszy jest od niej tylko model RTX 5090. Chociaż to następujące po sobie w hierarchii konstrukcje, to różnice są między nimi ogromne. RTX 5090 ma ponad dwa razy więcej jednostek CUDA, dwa razy więcej pamięci VRAM, a do tego dwukrotnie szerszą, bo aż 512-bitową magistralę danych. Nie oznacza to jednak, że RTX 5080 to model słaby, chociaż różnice względem poprzednika (RTX 4080) wydają się niewielkie. Sprawdźmy, jak karta radzi sobie w praktyce.
Specyfikacja RTX 5080
GeForce RTX 5080 wyposażony jest w rdzeń GB203, który ma rozmiar 378 mm2 i składa się z 45,6 mld tranzystorów. Jest on produkowany przez TSMC z wykorzystaniem litografii 4 nm. Oferuje 10752 jednostki CUDA, czyli o 512 więcej niż RTX 4080 Super i 1024 więcej niż RTX 4080. Do tego dochodzi 336 TMU, 128 ROP, 336 rdzeni Tensor oraz 84 jednostek RT. Tutaj również widać usprawnienie względem poprzednika, który wyposażony był w kolejno: 304 TMU, 112 ROP, 304 jednostek Tensor i 76 rdzeni RT. Różnice niewielkie, ale jednak warte podkreślenia. Zresztą zmieniły się nie tylko liczby. Mamy tutaj też 5. generację rdzeni Tensor i 4. generację rdzeni RT.
Kolejna poprawa nastąpiła w kwestii pamięci. Nowe GeForce’y z serii RTX 50 mają już moduły GDDR7, w przypadku modelu RTX 5080 o taktowaniu 30 Gbps (efektywnie). Przy zastosowaniu 256-bitowej magistrali daje to przepustowość na poziomie 960 GB/s, czyli aż o 243,2 GB/s więcej niż w przypadku modelu RTX 4080. Szkoda, że nadal mówimy o 16 GB. NVIDIA mogłaby się pokusić o 24 GB, ale najwyraźniej uznano, że to wartość wystarczająca. Bazowe taktowanie rdzenia GPU wynosi 2,3 GHz. W Boost, w referencyjnym modelu Founders Edition, zegar rośnie do 2,62 GHz.
Z nowości warto wspomnieć jeszcze o trzech złącza DisplayPort 2.1b o przepustowości aż 80 Gbps, co pozwala na wyświetlanie obrazu w rozdzielczości 4K z płynnością aż 480 Hz lub 8K przy 120 Hz. To ogromna różnica względem standardu DP 1.4, natomiast wciąż nowa wersja musi upowszechnić się w monitorach. Teraz jest na to większa szansa. TDP karty wynosi 360 W. NVIDIA rekomenduje korzystanie z zasilacza o mocy co najmniej 850 W. Do zasilania karty wystarczy pojedyncze złącze 12V-2x6 lub znajdująca się w zestawie przejściówka z trzech 8-pinowych portów PCIe.
Rekomendowana cena modelu GeForce RTX 5080 wynosi na polskim rynku 5199 zł. Jesteśmy jeszcze przed premierą, więc nie wiemy, czy takie kwoty rzeczywiście pojawią się w sklepach, ale obawiam się, że szanse są na to raczej niewielkie. Obym się pomylił.
- Rdzeń: Blackwell GB203,
- Proces technologiczny: 4 nm (TSMC),
- Taktowanie GPU: 2300 MHz (bazowo), 2620 MHz (Boost)
- Pamięć: 16 GB GDDR7 30 Gbps,
- Szyna pamięci: 256-bitowa,
- Przepustowość pamięci: 960 GB/s,
- Jednostki CUDA: 10752,
- Jednostki RT: 84,
- Jednostki TMU: 336,
- Jednostki Tensor: 336,
- Jednostki ROP: 128,
- Rekomendowany zasilacz: 850 W,
- Interfejs: PCI-Express 5.0 x16,
- Złącza: 3 × DisplayPort 2.1b, 1 × HDMI 2.1,
- Zasilanie: 16-pinowa wtyczka 12V-2x6,
- Gwarancja: 24 miesiące,
- Cena: około 5199 zł.
Budowa i jakość wykonania
Nie będę ukrywał, że modele Founders Edition zawsze należały do moich ulubionych jeśli chodzi o jakość wykonania. To głównie zasługa metalowej obudowy, która jednak wypada znacznie lepiej niż nawet najlepszy plastik i daje wrażenie obcowania z produktem premium. Nie zawsze miało to przełożenie na rewelacyjną kulturę pracy. Często było wręcz przeciwnie, ale jeśli chodzi o jakość wykonania, to seria kart produkowanych przez NVIDIĘ zawsze się wyróżniała.
Nie inaczej jest tym razem. Ponownie mamy do czynienia z materiałami najwyższej jakości i bardzo minimalistyczną, a jednocześnie efektowną stylistyką, która również trafia w moje gusta. Nie oznacza to, że inżynierowie Zielonych nie dokonali znaczących zmian w konstrukcji kart Founders Edition. Jest wręcz przeciwnie, bo o ile z zewnątrz może wydawać się, że jest znajomo, tak wewnątrz doszło do radyklanych usprawnień.
Najważniejsze dotyczy samego chłodzenia. W serii GeForce RTX 50 zastosowano rozwiązanie, które NVIDIA określa mianem „double flow through”. Minimalna znajomość języka angielskiego tak naprawdę zdradza wszystko. Powietrze jest zaciągane z jednej strony karty, a następnie wypuszczane z drugiej. Nic nie wydostaje się na boki. Stało się to możliwe dzięki centralnemu umieszczeniu płytki PCB. Oba wentylatory znajdują się po bokach. Powietrze przepływa bezpośrednio przez ciepłowody oraz potężnych rozmiarów radiator, składających się z trzech osobnych elementów.
NVIDIA zapewnia, że taka budowa przełożyła się na lepszą kulturę pracy, w tym przede wszystkim poziom generowanego hałasu, który ma być dużo niższy. Poza tym warto też wspomnieć, że RTX 5080 w wersji Founders Edition jest kartą zaledwie 2-slotową. Na długość (304 mm) i szerokość (137 mm) nadal jest to konstrukcja dość imponująca, ale jej grubość to już zaledwie 48 mm. Robi to ogromne wrażenie, bo dotychczas modele tego typu przyzwyczaiły nas, że zajmują sporo miejsca w obudowie komputera.
Warta podkreślenia jest jeszcze jedna zmiana, dotycząca złącza zasilania. Jak wiecie (lub nie), wszystkie modele GeForce RTX 50 korzystają już z usprawnionej wersji 12V-2x6, która na skrócone piny kontaktowe, a przez to jest znacznie bezpieczniejsza. Natomiast NVIDIA pokusiła się o jeszcze jedno usprawnienie. Złącze zasilania jest ustawione pod kątem. Nie wystaje pionowo nad karta graficzną, więc automatycznie maleje ryzyko wygięcia przewodu. Mała rzecz, a jednak niezwykle istotna.
Nowa architektura i nowe rozwiązania
Zanim jednak przejdziemy do konkretnych testów i wyników, warto kilka zdań poświęcić jeszcze zmianom, jakie oferują karty graficzne GeForce RTX 50 względem poprzedniej generacji. A tych jest całkiem sporo. Skupię się na tych, które dotyczą gier.
Przede wszystkim warto wspomnieć o nowym modelu DLSS. Do tej pory NVIDIA wykorzystywała CNN, czyli Convultional Neural Networks do generowania pikseli. W nim obraz był analizowany pod kątem kluczowym elementów, np. linii, krawędzi i relacji przestrzennych, aby określić w jakiś sposób zastosować ulepszenia. Działało to dobrze, ale w pewnym momencie NVIDIA doszła do ściany i było wiadomo, że konieczne będą zmiany.
Dlatego też w nowej wersji zastosowano model Transformer, który jest w stanie obliczyć dwa razy więcej parametrów. Dzięki temu osiąga głębsze zrozumienie sceny i oceny znaczenia każdego piksela w całej klatce. Przekłada się to na redukcje ghostingu, głębsze detale w ruchu i gładsze krawędzie. Tak twierdzą Zieloni.
Nowy model pozwolił też na zastosowanie nowej techniki generowania klatek o nazwie Multi Frame Generation. Do tej pory FG potrafiło wygenerować jedną dodatkową klatkę między dwiema wyrenderowanymi natywnie. Nowy model nie tylko może wygenerować nawet trzy dodatkowe klatki na każdą natywną, ale jednocześnie jest o 40 proc. szybszy i zużywa o 30 proc. mniej pamięci VRAM. Już teraz mogę Wam zdradzić, że sprawdziłem, jak działa to w Cyberpunk 2077 i efekty są niesamowite.
Ostatnia nowość, o której warto wspomnieć, to NVIDIA Reflex 2. To nowa wersja znanego rozwiązania, które ma za zadanie zmniejszać opóźnienia między komendami wydanymi za pomocą myszki, a tym, jak szybko widzimy ich efekt na ekranie monitora. Najnowsze wydanie dodaje funkcję Frame Warp, która ma aktualizować wyrenderowaną klatkę na podstawie najnowszych danych o ruchach myszki, tuż przed wysłaniem ich do ekranu monitora. Ma to przełożyć się na zmniejszenie opóźnień nawet o 75 proc.
Platforma testowa i metodologia
GeForce RTX 4080 Super przetestowaliśmy na naszej standardowej platformie do testów GPU. Ta nie powstałaby bez naszych partnerów – AMD, XPG, Acer, ASRock oraz be quiet!, którzy zapewnili nam odpowiednie podzespoły, za co jeszcze raz bardzo dziękujemy. Specyfikacja platformy testowej prezentuje się następująco:
- Procesor: AMD Ryzen 9 7950X3D
- Chłodzenie: Cooler Master 360
- Płyta główna: ASRock X670E Taichi
- Pamięci RAM: ADATA XPG Lancer DDR5 (2x 16 GB, 5200 MHz, CL 38)
- Dysk: XPG GAMMIX S50 Lite SSD NVMe Gen4x4
- Zasilacz: be quiet! Dark Power 13 1000 W
- Obudowa: XPG Battlecruiser
- Monitor: Acer Predator XB273K (4K)
Kartę graficzną NVIDIA GeForce RTX 5080 Founders Edition przetestowaliśmy w 8 grach. Są to:
- Wiedźmin 3: Dziki Gon – Edycja Kompletna
- Cyberpunk 2077
- God of War
- Marvel’s Spider-Man Remastered
- Resident Evil 4
- Death Stranding
- Horizon Zero Dawn
- Assassin’s Creed: Valhalla
Każdą z nich sprawdzamy w trzech rozdzielczościach: 1080p, 1440p oraz 4K. Dodatkowo przeprowadzamy testy z włączonym Ray Tracingiem, a także – jeśli dany tytuł na to pozwala – z NVIDIA DLSS lub AMD FSR. Dodatkowo, w przypadku kart RTX 40/50, dorzucamy testy DLSS 3/4 włączonym trybem Frame Generation. Jeśli chodzi o pomiary zużycia energii oraz temperatur, to tych dokonujemy z pomocą 3DMark Time Spy Extreme Stress Test, watomierza oraz programu HWMonitor. Oczywiście nie zapominamy też o samych benchmarkach, ale tutaj ograniczamy się do podstawowego minimum, czyli: 3DMark Time Spy, 3DMark Port Royal oraz Blender Classroom.
Testy w benchmarkach
Model karty graficznej | 3DMark Time Spy (GPU) | 3DMark Port Royal | Blender (classroom) |
GeForce RTX 5080 Founders Edition | 32129 | 22117 | 2291,2 |
Aorus GeForce RTX 4080 | 28193 | 17729 | 2411,6 |
GeForce RTX 4080 Super Founders Edition | 28861 | 18430 | 2233,8 |
Asus GeForce RTX 4090 TUF | 36489 | 25537 | 3245,9 |
GeForce RTX 4070 Founders Edition | 17671 | 10963 | 1405,6 |
Zotac GeForce RTX 4070 | 17869 | 11073 | 1545,5 |
MSI GeForce RTX 3070 | 13371 | 8093 | 956,4 |
Radeon RX 7900 XTX | 28995 | 15855 | - |
Radeon RX 7900 XT | 25614 | 13809 | - |
Inno3D GeForce RTX 4070 | 18237 | 11181 | 1546,2 |
Gigabyte Radeon RX 6600 Eagle | 8216 | 4064 | - |
GeForce RTX 4060 Ti 8 GB Founders Edition | 13483 | 8011 | 1155,1 |
Radeon RX 7600 | - | 5039 | - |
Inno3D GeForce RTX 4060 Ti Twin X2 OC | 13534 | 8089 | 1196,2 |
GeForce RTX 4060 Founders Edition | 10452 | 5948 | 925,5 |
GeForce RTX 3060 | 8571 | 5046 | 646,5 |
Radeon RX 7800 XT | 19121 | - | - |
KFA2 GeForce RTX 4070 | 18186 | 11372 | 1419,7 |
GeForce RTX 4070 Super Founders Edition | 20979 | 13022 | 1643 |
Inno3D GeForce RTX 4070 Ti Super | 24001 | 15368 | 1864,3 |
Testy w grach
Model karty graficznej | Wiedźmin 3: Dziki Gon | Cyberpunk 2077 | God of War | Marvel's Spider-Man Remastered | Resident Evil 4 | Horizon Zero Dawn | Death Stranding | Assassin's Creed: Valhalla | ||||||||||||||||
1080p | 1440p | 2160p | 1080p | 1440p | 2160p | 1080p | 1440p | 2160p | 1080p | 1440p | 2160p | 1080p | 1440p | 2160p | 1080p | 1440p | 2160p | 1080p | 1440p | 2160p | 1080p | 1440p | 2160p | |
GeForce RTX 5080 Founders Edition | 180,1 | 132,3 | 70,6 | 171,8 | 141,2 | 69 | 194,7 | 164,1 | 114,1 | 210,9 | 196,3 | 129,5 | 228 | 178,8 | 118,6 | 236 | 222 | 139 | 217,4 | 216,1 | 181,4 | 196,3 | 160,2 | 101,1 |
Aorus GeForce RTX 4080 | 150,7 | 107 | 55,9 | - | - | - | 160,1 | 134,1 | 88,9 | 190,8 | 176,3 | 115 | 208,8 | 158,5 | 86 | 230 | 207 | 118 | 213,2 | 207,9 | 164 | - | - | - |
GeForce RTX 4080 Super Founders Edition | 156,7 | 111,4 | 57 | 170,7 | 119,5 | 54,3 | 169,7 | 141,6 | 98,4 | 192,6 | 179 | 116 | 214,1 | 161,8 | 88 | 235 | 228 | 132 | 218,9 | 215,6 | 169,7 | 191,6 | 154,7 | 94,2 |
Asus GeForce RTX 4090 TUF | 193,3 | 142,7 | 75,8 | 173,3 | 143,9 | 71,6 | 200 | 176,1 | 124,3 | 195,3 | 188,5 | 141,1 | 261,4 | 210 | 121 | 233 | 228 | 158 | 219,5 | 217 | 201,9 | 207,8 | 172,2 | 111,8 |
GeForce RTX 4070 Founders Edition | 99,1 | 65,9 | 34,6 | 116,1 | 66,8 | 28,4 | 110,9 | 90 | 61,6 | 165,6 | 127,3 | 76,3 | 140,7 | 101 | 52,1 | 182 | 141 | 76 | 204,6 | 182,1 | 111,2 | 140,7 | 107,2 | 61,5 |
Zotac GeForce RTX 4070 | 99,6 | 66,4 | 35 | - | - | - | 111,3 | 90,3 | 61,8 | 165,9 | 127,5 | 76,4 | 140,9 | 101,7 | 52,3 | 183 | 142 | 76 | 204,9 | 182,4 | 111,1 | - | - | - |
MSI GeForce RTX 3070 | 77,5 | 53,7 | 22,7 | 100,5 | 62,4 | 28,3 | 90,6 | 72,9 | 50 | 139,2 | 93,8 | 57,1 | 100,9 | 73 | 38,8 | 133 | 114 | 65 | 193,2 | 150,4 | 88,9 | 113,1 | 85,5 | 47,7 |
Radeon RX 7900 XTX | 187,3 | 124,1 | 57,1 | - | - | - | 184 | 161,1 | 100,4 | 194,8 | 186,9 | 114,6 | 210,6 | 162,9 | 94,6 | 226 | 200 | 117 | 215,2 | 205,8 | 187 | - | - | - |
Radeon RX 7900 XT | 137,6 | 92,2 | 43,8 | - | - | - | 175,2 | 140,8 | 85,1 | 186,3 | 151,4 | 96,1 | 168,3 | 135,1 | 78,5 | 215 | 180 | 98 | 206,9 | 200,2 | 161,7 | - | - | - |
Inno3D GeForce RTX 4070 | 102,1 | 68,4 | 35,4 | - | - | - | 113,6 | 95,9 | 64,5 | 167,1 | 131,1 | 78,9 | 142,6 | 102,2 | 53,1 | 190 | 147 | 78 | 205,2 | 182,8 | 111,4 | - | - | - |
Gigabyte Radeon RX 6600 Eagle | 45,1 | 27,5 | 12,3 | - | - | - | 63,6 | 47,2 | 25,9 | 85,1 | 61,2 | 31 | 65,8 | 46,5 | 18 | 80 | 60 | 31 | 122,8 | 87,6 | 49,7 | - | - | - |
GeForce RTX 4060 Ti 8 GB Founders Edition | 80,1 | 51,3 | 25,4 | 94,1 | 54,5 | 21,8 | 88,4 | 70,9 | 45,9 | 140 | 91,3 | 51,6 | 105,4 | 71,5 | 37 | 144 | 107 | 56 | 181,2 | 137,8 | 80,2 | 125 | 94,6 | 42,4 |
Radeon RX 7600 | 59,5 | 35,9 | 17,1 | - | - | - | 77 | 57,6 | 32,8 | 106,7 | 75,7 | 41 | 77,3 | 54,9 | 29,4 | 120 | 87 | 43 | 152,3 | 111,8 | 62,7 | - | - | - |
Inno3D GeForce RTX 4060 Ti Twin X2 OC | 80,8 | 51,6 | 25,4 | - | - | - | 88,5 | 71 | 45,8 | 140,3 | 91,5 | 51,7 | 105,6 | 71,6 | 37 | 144 | 108 | 56 | 181,3 | 137,5 | 80,2 | - | - | - |
GeForce RTX 4060 Founders Edition | 63 | 39,9 | 19,3 | - | - | - | - | - | - | 113,9 | 82,6 | 42 | 99 | 65,3 | 32,2 | 122 | 90 | 46 | 158,5 | 117,7 | 66,8 | - | - | - |
GeForce RTX 3060 | 54 | 35 | 16,3 | - | - | - | - | - | - | 98,6 | 70,6 | 39,7 | 80,9 | 54,9 | 28,5 | 102 | 77 | 41 | 136,6 | 101,2 | 58,1 | - | - | - |
Radeon RX 7800 XT | 117,8 | 74,6 | 35,2 | - | - | - | 142,3 | 110,9 | 67,3 | 162,8 | 124,2 | 74,7 | 147,1 | 108,6 | 61 | 187 | 151 | 78 | 204,9 | 185,7 | 116,5 | - | - | - |
KFA2 GeForce RTX 4070 | 100,8 | 66,6 | 34,4 | 116,7 | 68,8 | 30,7 | 114,2 | 96,2 | 64,4 | 169,2 | 132,3 | 79,1 | 142,7 | 102,2 | 53,1 | 193 | 148 | 78 | 205,3 | 182,8 | 111,6 | 144,4 | 109 | 62,5 |
GeForce RTX 4070 Super Founders Edition | 119,3 | 77,7 | 39,3 | 139,7 | 86,4 | 37,2 | 131,8 | 110,4 | 72,3 | 187,1 | 146,7 | 87,8 | 160,2 | 113,8 | 60,8 | 210 | 164 | 87 | 212,6 | 204,7 | 124,1 | 158,1 | 121,5 | 69,6 |
Inno3D GeForce RTX 4070 Ti Super | 134,1 | 91,8 | 48,5 | 153,2 | 97,3 | 44,1 | 146,1 | 122,6 | 84 | 190,9 | 160,3 | 101,5 | 180,9 | 133,3 | 72,3 | 225 | 188 | 104 | 213,7 | 205,5 | 145 | 169,9 | 137,1 | 82 |
Testy w grach z Ray Tracingiem
Model karty graficznej | Wiedźmin 3: Dziki Gon | Cyberpunk 2077 | Marvel's Spider-Man Remastered | ||||||
1080p | 1440p | 2160p | 1080p | 1440p | 2160p | 1080p | 1440p | 2160p | |
GeForce RTX 5080 Founders Edition | 102,4 | 74,6 | 40,9 | 96,8 | 66,8 | 33,8 | 162 | 150,8 | 109,9 |
Aorus GeForce RTX 4080 | 84 | 60,5 | 32,3 | - | - | - | 138,9 | 124,7 | 84,7 |
GeForce RTX 4080 Super Founders Edition | 90 | 65 | 35,3 | 90,9 | 60,2 | 29,9 | 139,2 | 126,3 | 86,2 |
Asus GeForce RTX 4090 TUF | 106,2 | 80,6 | 45,2 | 114,6 | 78,4 | 41,7 | 140,2 | 140 | 103,9 |
GeForce RTX 4070 Founders Edition | 49,8 | 35,6 | 18,7 | 59,2 | 37,1 | 16,7 | 122,7 | 95,2 | 56,3 |
Zotac GeForce RTX 4070 | 50,2 | 35,7 | 18,8 | - | - | - | 123,1 | 95,6 | 56,4 |
MSI GeForce RTX 3070 | 37,3 | 26,3 | 13,1 | 42,8 | 25,4 | 4,8 | 88,3 | 69,3 | 34,3 |
Radeon RX 7900 XTX | 73,1 | 53,9 | 29,3 | 61,5 | 40,4 | 19,9 | 140,4 | 137,3 | 81,9 |
Radeon RX 7900 XT | 60,5 | 44 | 23,6 | 54,9 | 35,1 | 17,2 | 136,4 | 105,6 | 63,5 |
Inno3D GeForce RTX 4070 | 53,1 | 37,1 | 19,9 | 59,9 | 38,1 | 16,1 | 124,2 | 96,3 | 57,5 |
Gigabyte Radeon RX 6600 Eagle | 19,4 | 12,4 | 5,6 | 12,7 | 6,3 | 2,5 | 35,3 | 26,3 | 15,1 |
GeForce RTX 4060 Ti 8 GB Founders Edition | 39,5 | 25,1 | 12 | 41,7 | 24 | 4,3 | 82,7 | 64 | 33,2 |
Radeon RX 7600 | 24,9 | 16,9 | 7,2 | 15,5 | 6,6 | 2,6 | 41,4 | 29,2 | 15,1 |
Inno3D GeForce RTX 4060 Ti Twin X2 OC | 39,7 | 25,1 | 11,9 | 42,3 | 24,3 | 4,3 | 82,9 | 64 | 33,2 |
GeForce RTX 4060 Founders Edition | 30,2 | 18,8 | 8,6 | 33,1 | 17,6 | 2,2 | 66,2 | 50,4 | 25,8 |
GeForce RTX 3060 | 25,6 | 18,3 | 9,6 | 29 | 17,6 | 6,5 | 71,9 | 49,9 | 27,9 |
Radeon RX 7800 XT | 54,5 | 38,2 | 19,5 | 43,1 | 26,8 | 12,9 | 104,5 | 85 | 49,4 |
KFA2 GeForce RTX 4070 | 53,2 | 37,3 | 20,2 | 60,3 | 38,2 | 16,3 | 125,1 | 97 | 57,5 |
GeForce RTX 4070 Super Founders Edition | 66,9 | 46,7 | 24 | 68,2 | 42,8 | 20,3 | 137,1 | 106 | 65,4 |
Inno3D GeForce RTX 4070 Ti Super | 75,9 | 54,3 | 29,1 | 78,1 | 50,3 | 24,4 | 138,5 | 123,4 | 75,5 |
Testy w grach z DLSS
Model karty graficznej | Wiedźmin 3: Dziki Gon | Cyberpunk 2077 | God of War | Marvel's Spider-Man Remastered | Horizon Zero Dawn | ||||||||||
1080p | 1440p | 2160p | 1080p | 1440p | 2160p | 1080p | 1440p | 2160p | 1080p | 1440p | 2160p | 1080p | 1440p | 2160p | |
GeForce RTX 5080 Founders Edition | 115,1 | 100,5 | 62,9 | 124 | 99,2 | 57,5 | 211,2 | 187,8 | 145,2 | 164,2 | 158,5 | 128,9 | 235 | 232 | 189 |
Aorus GeForce RTX 4080 | 102 | 83,8 | 51,4 | - | - | - | 177,4 | 157 | 116,2 | 143,5 | 141,1 | 114,8 | 231 | 225 | 166 |
GeForce RTX 4080 Super Founders Edition | 106,6 | 88,6 | 54,4 | 121,2 | 97,9 | 55,5 | 186,4 | 166 | 124,3 | 145,1 | 141,5 | 116,7 | 236 | 231 | 170 |
Asus GeForce RTX 4090 TUF | 118,4 | 104,6 | 68,7 | 121,5 | 116,4 | 74 | 215,1 | 196,2 | 153,1 | 145,7 | 142,1 | 125,6 | 234 | 230 | 206 |
GeForce RTX 4070 Founders Edition | 63 | 48,6 | 29,7 | 96,4 | 64,9 | 33,4 | 125,3 | 107,7 | 76,8 | 135,8 | 118,7 | 80,7 | 213 | 171 | 108 |
Zotac GeForce RTX 4070 | 63,5 | 49 | 29,9 | - | - | - | 125,6 | 107,9 | 76,8 | 136,1 | 119,1 | 80,9 | 214 | 172 | 108 |
MSI GeForce RTX 3070 | 48,2 | 38,4 | 19,7 | 68,5 | 48,5 | 21,6 | 103,2 | 87,8 | 64,6 | 103,8 | 88,8 | 47,9 | 155 | 135 | 85 |
Radeon RX 7900 XTX | 92,5 | 75,7 | 47,9 | 92,9 | 67,6 | 37,5 | 193,6 | 180,3 | 132 | 152,3 | 138,6 | 114,8 | 234 | 226 | 182 |
Radeon RX 7900 XT | 75,7 | 61,7 | 37,7 | 85,1 | 60,1 | 32,5 | 187,4 | 161,7 | 114,1 | 140,6 | 130,9 | 91,4 | 233 | 216 | 162 |
Inno3D GeForce RTX 4070 | 66 | 51,3 | 31,2 | 97,1 | 65,9 | 34,3 | 129,4 | 112,1 | 82,6 | 139,6 | 119,5 | 83 | 221 | 179 | 111 |
Gigabyte Radeon RX 6600 Eagle | 26,6 | 16,2 | 8,1 | 30,1 | 16,8 | 5,9 | 70 | 56,2 | 35,8 | 39,3 | 28,3 | 15,8 | 114 | 83 | 51 |
GeForce RTX 4060 Ti 8 GB Founders Edition | 51,1 | 33,6 | 18,1 | 69,3 | 46,7 | 21,7 | 100,3 | 85,3 | 59,5 | 96,2 | 80,3 | 41,5 | 175 | 134 | 79 |
Radeon RX 7600 | 34,2 | 20,5 | 8,7 | 39,3 | 20 | 6,4 | 84,6 | 68,4 | 44,4 | 44,6 | 31,7 | 16,1 | 154 | 123 | 75 |
Inno3D GeForce RTX 4060 Ti Twin X2 OC | 51,3 | 33,7 | 18,2 | 69,8 | 47,1 | 21,7 | 100,7 | 85,5 | 59,5 | 96,5 | 80,4 | 41,6 | 175 | 134 | 78 |
GeForce RTX 4060 Founders Edition | 41,4 | 24,5 | 13,3 | 57,9 | 38,8 | 17,3 | - | - | - | 83,2 | 65,2 | 40,5 | 157 | 112 | 67 |
GeForce RTX 3060 | 32,1 | 24,8 | 15,2 | 51 | 32,8 | 15,2 | - | - | - | 80,2 | 64,4 | 29,3 | 131 | 94 | 55 |
Radeon RX 7800 XT | 70 | 54,7 | 32,7 | 69,6 | 48,5 | 25 | 158,9 | 128,7 | 87,9 | 127,4 | 106,6 | 70,1 | 222 | 192 | 132 |
KFA2 GeForce RTX 4070 | 66,5 | 51,7 | 31,5 | 97,4 | 66,1 | 34,6 | 131,9 | 113,7 | 83,6 | 139,5 | 120,5 | 83,2 | 223 | 180 | 111 |
GeForce RTX 4070 Super Founders Edition | 87 | 66,6 | 38,8 | 106,3 | 75,4 | 39,3 | 149,2 | 129 | 93,3 | 142,8 | 139,2 | 93,3 | 228 | 198 | 124 |
Inno3D GeForce RTX 4070 Ti Super | 94,3 | 75,1 | 45,5 | 115 | 85 | 46,5 | 163,2 | 143,4 | 107,9 | 143 | 140,6 | 106 | 230 | 216 | 146 |
Testy w grach z Ray Tracingiem, DLSS i Frame Generation
Model karty graficznej | Cyberpunk 2077 | Marvel's Spider-Man Remastered | ||||
1080p | 1440p | 2160p | 1080p | 1440p | 2160p | |
GeForce RTX 5080 Founders Edition | - | - | - | 289,7 | 255,3 | 138,2 |
GeForce RTX 5080 Founders Edition X2 (MFG) | 235,1 | 172,6 | 102,3 | - | - | - |
GeForce RTX 5080 Founders Edition X3 (MFG) | 333,4 | 243,7 | 144,8 | - | - | - |
GeForce RTX 5080 Founders Edition X4 (MFG) | 419 | 304,9 | 182,1 | - | - | - |
Aorus GeForce RTX 4080 | - | - | - | 234 | 197 | 134,8 |
GeForce RTX 4080 Super Founders Edition | 203 | 132,2 | 73 | 234,7 | 198,1 | 136,6 |
Asus GeForce RTX 4090 TUF | 244,5 | 171 | 98,7 | 283,7 | 258,9 | 147,3 |
GeForce RTX 4070 Founders Edition | 133 | 89,6 | 39 | 197,2 | 158,3 | 88 |
Zotac GeForce RTX 4070 | - | - | - | 197,7 | 158,8 | 88,1 |
Inno3D GeForce RTX 4070 | - | - | - | 199,7 | 160,2 | 89,3 |
GeForce RTX 4060 Ti 8 GB Founders Edition | 111,7 | 38,8 | 14,7 | 174 | 105,1 | 54,2 |
Inno3D GeForce RTX 4060 Ti Twin X2 OC | - | - | - | 173,8 | 105,3 | 54,2 |
GeForce RTX 4060 Founders Edition | - | - | - | 139,9 | 99,6 | 42,2 |
KFA2 GeForce RTX 4070 | 138,3 | 92,5 | 39,7 | 201,3 | 162,3 | 89,9 |
GeForce RTX 4070 Super Founders Edition | 150,9 | 102 | 47,4 | 227,1 | 178,6 | 109,1 |
Inno3D GeForce RTX 4070 Ti Super | 162,9 | 114 | 61 | 233 | 195 | 127,2 |
Kultura pracy
Model karty graficznej | Zużycie energii (W / cała platforma) | Maksymalna Temperatura (GPU) |
GeForce RTX 5080 Founders Edition | 459,4 | 68 |
Aorus GeForce RTX 4080 | 446,2 | 60 |
GeForce RTX 4080 Super Founders Edition | 442,3 | 65 |
Asus GeForce RTX 4090 TUF | 563,5 | 66 |
GeForce RTX 4070 Founders Edition | 310 | 67 |
Zotac GeForce RTX 4070 | 310,6 | 65 |
MSI GeForce RTX 3070 | 319,6 | 72 |
Radeon RX 7900 XTX | 475,2 | 66 |
Radeon RX 7900 XT | 424,1 | 65 |
Inno3D GeForce RTX 4070 | 327,1 | 63 |
Gigabyte Radeon RX 6600 Eagle | 224 | 62 |
GeForce RTX 4060 Ti 8 GB Founders Edition | 242,7 | 67 |
Radeon RX 7600 | 259,2 | 78 |
Inno3D GeForce RTX 4060 Ti Twin X2 OC | 261,3 | 66 |
GeForce RTX 4060 Founders Edition | 217,7 | 69 |
GeForce RTX 3060 | 286,2 | - |
Radeon RX 7800 XT | 349,4 | 75 |
KFA2 GeForce RTX 4070 | 321,9 | 63 |
GeForce RTX 4070 Super Founders Edition | 338,2 | 71 |
Inno3D GeForce RTX 4070 Ti Super | 407 | 70 |
Podsumowanie
GeForce RTX 5080 nie jest kartą łatwą do oceny. Wyniki wydajności są oczywiście lepsze niż w przypadku RTX 4080 oraz RTX 4080 Super, ale różnice nie są jakieś spektakularne. Nadal GeForce RTX 4090 pozostaje kartą wydajniejszą. Dla wielu będzie to pewnie rozczarowanie, i nie ma w tym żadnego zaskoczenia. W końcu sama NVIDIA obiecywała wydajność RTX 4090 przy korzystaniu z karty RTX 5070. Jasne, chodziło o nowe rozwiązania pokroju Multi Frame Generation, a nie natywną wydajność, ale pewnie niektórzy liczyli, że RTX 5080 jednak zbliży się do RTX 4090. Na to wskazywałaby pewnego rodzaju logika, aby model z serii 80 oferował podobną wydajność, co model 90 poprzedniej generacji. Tak się jednak nie stało. RTX 5080 bliżej jest do RTX 4080 Super niż RTX 4090.
Pod kątem standardowej rasteryzacji GeForce RTX 5080 to raczej ewolucja, a nie rewolucja, ale na to wskazywała już sama specyfikacja. Takich wyników można było się spodziewać. Oznaczają one, że posiadacze kart RTX 4080, a tym bardziej RTX 4080 Super raczej nie poczują wielkiej potrzeby wymiany swojego GPU. Co innego w przypadku graczy, którzy mają modele RTX 3080, RTX 2080 lub GTX 1080. Tutaj różnica będzie już znacząca. W ich przypadku inwestycja w nową generację jak najbardziej ma sens.
Natomiast nie sposób pominąć kwestii nowego DLSS, w tym przede wszystkim Multi Frame Generation. Cyberpunk 2077 w rozdzielczości 4K, z włączonym Ray Tracingiem na Ultra w 145 lub 182 klatkach na sekundę to jest kosmos. Takie wyniki robią wrażenie. Wiem, że „sztuczne” generowanie klatek ma mnóstwo przeciwników. Po części to rozumiem, ale naprawdę sami sprawdźcie, jak dobrze to działa i jak poprawia wrażenia z rozgrywki. W przypadku Cyberpunk 2077 nie czuć żadnych opóźnień, gołym okiem nie widać smużenia czy gubienia szczegółów. Obraz jest ostry jak brzytwa, wyraźny, a przy tym niesamowicie płynny.
Możemy stawać okoniem, okopywać się na pozycji hardware’owego betonu i niczym PZPN udawać, że świat i standardy się nie zmieniają. Jednak taka jest przyszłość, i mi się ona podoba. Bo jaką mamy alternatywę? Karty graficzne, które są w stanie generować 120 klatek na sekundę w 4K i z Ray Tracingiem prawdopodobnie musiałyby pobierać tyle prądu, że niewielu byłoby stać na ich używanie. Albo zachowamy jakiś rozsądek, albo każdy z nas będzie musiał mieć w domu małą elektrownię.
Już dzisiaj narzekamy na zużycie prądy desktopów, a jednocześnie nie podoba nam się rozwiązania, które bez wpływu na rachunki za prąd pozwalają nam cieszyć się grami w niesamowitej jakości i płynności. To nie czas i miejsce na narzekanie. Serio. Gorąco zachęcam do wypróbowania DLSS i Frame Generation. Jestem przekonany, że będziecie mile zaskoczeni. Jeśli chodzi o Multi Frame Generation, to przyszykuję jeszcze osoby tekst z większą liczbą gier, które nowe rozwiązanie obsługują.
Natomiast wiem, że GeForce RTX 5080 nie zostanie zbyt ciepło przyjęty. Rozumiem to. Chociaż wydajność jest niezła, to wszyscy jednak liczyliśmy na trochę więcej. Obawiam się, że znowu będziemy mieli do czynienia z tą samą sytuacją, co w modelach z serii RTX 40. Dopiero model z dopiskiem Super okaże się tym, czym zwykły RTX 5080 powinien być od początku. Nie zmienia to faktu, że to solidna karta. Dla wielu wciąż będzie bardzo kusząca.
Wedug Głównego Urzędu Statystycznego mediana zarobków w Polsce w czerwcu 2024 roku wyniosła 6507,39 zł brutto. Daje to kwotę 4766 zł na rękę. Oznacza to, że przeciętny Polak musi wydać na GeForce RTX 5080, i to przy założeniu cen rekomendowanych, ponad jedną wypłatę Czy warto? Odpowiedzcie sobie sami.
Kup GeForce RTX 5080
Zotac GeForce RTX 5080 Solid
Gainward GeForce RTX 5080 Phoenix
ASUS GeForce RTX 5080 ROG Astral OC
-
Dobra wydajność
-
DLSS 4 z Multi Frame Generation
-
Wysoka kultura pracy
-
Dobra jakość wykonania
-
Niewielkie gabaryty
-
Złącze zasilania w nowym miejscu
-
DisplayPort 2.1b
-
Wzrost wydajności mógłby być większy
-
Wysokie zapotrzebowanie na prąd
-
Wysoka cena