Wyniki Netii po 1H2007
Przychody Netii za I półrocze 2007 roku wyniosły 410,0 mln zł, wykazując spadek o 3% w porównaniu z I półroczem 2006 r. Przychody za II kwartał 2007 r. wzrosły nieznacznie w porównaniu zarówno z II kwartałem 2006 r. jak i I kwartałem 2007 r. i wyniosły 205,6 mln zł.
Przychody Netii za I półrocze 2007 roku wyniosły 410,0 mln zł, wykazując spadek o 3%
w porównaniu z I półroczem 2006 r. Przychody za II kwartał 2007 r. wzrosły nieznacznie w porównaniu
zarówno z II kwartałem 2006 r. jak i I kwartałem 2007 r. i wyniosły 205,6 mln zł.
Powodem obniżki przychodów w I półroczu 2007 r. był spadek przychodów z tytułu usług hurtowych i rozliczeń
międzyoperatorskich, w tym niskomarżowych usług tranzytu ruchu głosowego. Przychody z transmisji
danych za I półrocze 2007 r. wzrosły do poziomu 109,5 mln zł, tj. o 54% w porównaniu
z I półroczem 2006 r., natomiast kwartalne przychody z tego tytułu wzrosły o 13% w porównaniu z I kwartałem
2007 r. Powyższy wzrost przychodów z transmisji danych zrekompensował z nawiązką obniżkę
przychodów ze sprzedaży bezpośrednich usług głosowych o 10% w porównaniu z I półroczem 2006 r.
- przychody z transmisji danych stanowią obecnie 27% przychodów ogółem.
Strata netto za I półrocze 2007 r. wyniosła 88,8 mln zł w porównaniu do straty netto
w kwocie 23,3 mln zł za I półrocze 2006 r. Udział Netii w początkowych stratach P4 wzrósł do 68,6 mln zł
(18,2 mln euro) z poziomu 7,7 mln zł za I półrocze 2006 r. w związku z wyższymi kosztami pozyskania
klientów i reklamy ponoszonymi po uruchomieniu działalności komercyjnej i znacząco (w 93%) przyczynił
się do zwiększenia straty Netii.
Baza kliencka usług szerokopasmowych Netii powiększyła się do 133.978 portów na dzień 30 czerwca
2007 r. z poziomu 101.822 portów na dzień 31 marca 2007 r. oraz 49.844 portów na dzień 30 czerwca
2006 r. W tym 40.770 klientów Telekomunikacji Polskiej pozyskanych w ciągu I półrocza 2007 r.
korzystało z szerokopasmowego Internetu oferowanego przez Netię w oparciu o umowę bitstreamu (BSA).
Na dzień 9 sierpnia 2007 r. z usług szerokopasmowych Netii korzystało 142.526 klientów, w tym 46.989
klientów usług BSA. Ponadto ok. 24.000 klientów bitstreamu, z którymi zostały zawarte umowy oczekiwało
na aktywację usługi zgodnie z procedurą uzgodnioną z TP.
W dniu 30 czerwca 2007 r. Netia i TP podpisały nową umowę o połączeniu sieci (interconnect),
przewidującą przejście od dnia 30 września 2007 r. z rozliczeń międzyoperatorskich typu "bill and keep" dla
rozmów lokalnych i opartych o podział przychodów na rozliczenia oparte o zasady oferty ramowej RIO.
W ramach powyższej umowy Netia wynegocjowała asymetryczne stawki rozliczeniowe, które w opinii
zarządu mogą przynieść Spółce wyższe niż wcześniej oczekiwane wpływy netto z tytułu rozliczeń z TP.
Spółka stowarzyszona Netii P4 Sp. z o.o. pozyskała ok. 172.000 klientów usług komórkowych
do dnia 30 czerwca 2007 r. i dynamicznie powiększała bazę klientów w III kwartale 2007 r., świadcząc usługi dla około 300.000 Użytkowników według stanu na dzień 9 sierpnia 2007 r. P4 podtrzymuje swój cel zdobycia
do końca 2007 r. łącznie ponad 750.000 klientów. W II kw. 2007 r. P4 sfinalizowała transakcję nabycia sieci
dystrybucyjnej sprzedaży usług komórkowych Germanos, rozszerzając swoją sieć dystrybucji o około 225
salonów sprzedaży i podnosząc łączną liczbę punktów sprzedaży usług abonamentowych do ponad 300
według stanu na dzień 30 czerwca 2007 r.
Liczba głosowych linii dzwoniących (po uwzględnieniu rezygnacji i odłączeń abonentów) wyniosła
396.463 na dzień 30 czerwca 2007 r. w porównaniu do 404.451 linii dzwoniących na dzień 30 czerwca
2006 r. oraz 398.949 na dzień 31 marca 2007 r. Ponowny spadek w ilości głosowych linii dzwoniących
wynika z dezaktywacji linii podłączanych w przeszłości przy użyciu wąskopasmowego dostępu radiowego
(w paśmie 2,4 GHz), których Użytkownicy nie zdecydowali się na zamianę na usługi w technologii WiMAX.
Wyłączenie urządzeń pracujących dotychczas w tych systemach musi być dokonane w ciągu 2007 r. przez
wszystkich polskich operatorów na skutek decyzji regulatora. Z uwagi na fakt, że klienci generujący wyższe
ARPU decydują się na zamianę stosowanej technologii na WiMAX, zarząd nie oczekuje istotnego
negatywnego wpływu powyższego procesu migracji klientów na przychody i EBITDA.
Spółka planuje rozpocząć w II półroczu 2007 r. dosprzedaż usług głosowych w oparciu o WLR nowopozyskanym klientom
usług BSA korzystającym wyłącznie z usług szerokopasmowych i zakłada pozyskanie łącznie ponad
420.000 klientów bezpośrednich usług głosowych i WLR do końca 2007 r.
ARPU w odniesieniu do bezpośrednich usług głosowych zmniejszył się o 8% do kwoty 77 zł
w II kw. 2007 r. w porównaniu do 84 zł w II kw. 2006 r. i o 5% w porównaniu do 81 zł w I kw. 2007 r.,
odzwierciedlając ogólny trend obniżki taryf w segmencie bezpośrednich usług głosowych.
ARPU w odniesieniu do usług szerokopasmowych wyniósł 105 zł (28 euro) w II kw. 2007 r.
w porównaniu do 110 zł w I kw. 2007 r. Obniżka ARPU pomiędzy kolejnymi kwartałami odzwierciedla
wzrost udziału klientów mieszkaniowych w łącznej liczbie klientów. W związku z powiększaniem bazy
mieszkaniowych klientów usług szerokopasmowych spodziewany jest spadkowy trend ARPU z tych usług.
Zobacz: pełen raport Netii za 1H2007 (plik PDF; 272 kB).