UKE zabrał głos ws. "uzupełnienia" regulaminu PTC
W związku z bardzo licznymi skargami i zapytaniami konsumentów napływającymi do UKE w sprawie dokonania przez PTC zmiany regulaminu świadczenia usług telekomunikacyjnych Prezes UKE przedstawił pewne informacje dotyczące sprawy.
W związku z bardzo licznymi skargami i zapytaniami konsumentów napływającymi do UKE w sprawie dokonania przez PTC zmiany regulaminu świadczenia usług telekomunikacyjnych Prezes UKE przedstawił pewne informacje dotyczące sprawy.
Jak napisało UKE w komunikacie, z informacji przekazywanych przez abonentów PTC wynika, że spółka podtrzymuje swoje stanowisko, iż "uzupełnienie" regulaminu, o którym pisemnie powiadomiła abonentów nie jest podstawą do rozwiązania przez nich umowy bez płacenia kary np. za telefon zakupiony po promocyjnej cenie.
W tej sytuacji:
1. Jak już zostało wskazane w stanowisku prezesa UKE z 22. marca zgodnie z art.59 ust.2 Prawa Telekomunikacyjnego każda zmiana regulaminu, niezależnie od nazewnictwa stosowanego przez operatora (w przypadku PTC zmiana regulaminu określona została jako "uzupełnienie zapisów") jest zmianą regulaminu, która w przypadku braku jej akceptacji daje abonentowi prawo do wypowiedzenia umowy, a operatorowi nie przysługuje wobec abonenta roszczenie odszkodowawcze.
2. Mimo jasno brzmiących przepisów prawa w tym zakresie abonenci powinni zdawać sobie sprawę z faktu, iż PTC może dokonywać odmiennej interpretacji przepisów i naruszając je żądać od abonenta zapłacenia kary w przypadku wypowiedzenia umowy z powodu braku akceptacji zmian w regulaminie.
3. W przypadku wystąpienia takiej sytuacji należy pamiętać, że:
• PTC nie ma uprawnienia do żądania od abonenta uzasadnienia, z którym zapisem zmienionego Regulaminu się nie zgadza - to spółka jednostronnie zmienia warunki świadczenia usług, a druga strona ma prawo się z tym nie zgodzić,
• jeżeli abonent wypowie umowę może spotkać się z roszczeniem ze strony operatora o zapłatę kary umownej. Wówczas możliwe są dwie drogi postępowania:
a) Abonent może zapłacić kwotę kary umownej, a następnie dochodzić jej zwrotu od spółki,
• w ramach postępowania mediacyjnego prowadzonego przez Prezesa UKE na wniosek konsumenta.
UWAGA! Jeżeli jedna ze stron nie wyrazi zgody na polubowne zakończenie sporu Prezes UKE odstępuje od postępowania mediacyjnego,
• przed Stałym polubownym sądem konsumenckim przy Prezesie UKE
UWAGA! Jeżeli jedna ze stron nie wyrazi zgody na polubowne zakończenie sporu odstępuje się od rozpatrzenia sporu,
• w postępowaniu sądowym przed sądem cywilnym.
b) Abonent może uchylić się od zapłaty kary. PTC będzie wówczas mogła wystąpić do sądu cywilnego z roszczeniem o zapłatę dochodzonej kwoty kary.
4. W przypadku sporu konsumenta z operatorem, który nie wyraził zgody na mediację lub sąd polubowny, konsument może uzyskać pomoc prawną w organizacjach konsumenckich lub u Powiatowego Rzecznika Konsumentów. Zgodnie z ustawą z 15. grudnia 2000 roku o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. z 2003 r. Nr 86, poz. 804 ze zm.) w powiatach oraz miastach na prawach powiatu działa Powiatowy (Miejski) Rzecznik Konsumentów. Rzecznik m.in. świadczy nieodpłatne poradnictwo prawne dla konsumentów, może występować do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw konsumentów. Może (ale nie musi) wytaczać powództwa na rzecz konsumentów i wstępować (za zgodą konsumenta) do toczącego się postępowania w sprawach o ochronę interesów konsumentów.