UKE o eurotaryfie roamingowej i rozwiązywaniu umów

Stanowisko w sprawie wprowadzenia przez przedsiębiorców koniecznych zmian warunków świadczenia usług w zwiazku z eurotaryfą. W związku z przewidywaną na 29. czerwca publikacją Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie roamingu w publicznych sieciach telefonii ruchomej wewnątrz Wspólnoty oraz zmieniające dyrektywę 2002/21/WE, UKE przedstawił stanowisko w sprawie wprowadzenia przez przedsiębiorców koniecznych zmian warunków świadczenia usług.

Redakcja Telepolis
17
Udostępnij na fb
Udostępnij na X
UKE o eurotaryfie roamingowej i rozwiązywaniu umów

Stanowisko w sprawie wprowadzenia przez przedsiębiorców koniecznych zmian warunków świadczenia usług w zwiazku z eurotaryfą. W związku z przewidywaną na 29. czerwca publikacją Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie roamingu w publicznych sieciach telefonii ruchomej wewnątrz Wspólnoty oraz zmieniające dyrektywę 2002/21/WE, UKE przedstawił stanowisko w sprawie wprowadzenia przez przedsiębiorców koniecznych zmian warunków świadczenia usług.

Wątpliwości i obawy operatorów budzi fakt, iż zgodnie z art. 59 ust. 2 Prawa Telekomunikacyjnego, abonentowi przysługuje prawo do odstąpienia od umowy z dostawcą w przypadku braku akceptacji zmian w regulaminie. Pomimo interpretacji, że przepis ten dotyczy każdej zmiany w regulaminie (niezależnie od tego, czy wprowadzane zmiany powodują korzystne, czy też niekorzystne skutki dla użytkowników końcowych), UKE wskazuje, że zgodnie z nowododanym ust. 5 w art. 1 dyrektywy 2002/21/WE (dyrektywy ramowej) niniejsza dyrektywa oraz dyrektywy szczegółowe pozostają bez uszczerbku dla wszelkich środków szczególnych przyjętych w celu regulacji roamingu międzynarodowego w publicznych sieciach telefonii ruchomej we Wspólnocie. Eurotaryfa jest środkiem szczególnym w stosunku do określonego w art. 20 dyrektywy 2002/22/WE (dyrektywa o usłudze powszechnej) prawa abonentów do wycofania się bez "ponoszenia kar" w przypadku braku akceptacji zmodyfikowanych warunków umowy.

Taką interpretację przedmiotowego przepisu dodatkowo potwierdza motyw 27 rozporządzenia w sprawie roamingu, zgodnie z którym Mając na uwadze, że niniejsze rozporządzenie stanowi, iż dyrektywy ustanawiające ramy regulacyjne łączności elektronicznej z 2002 roku nie naruszają jakichkolwiek szczególnych środków przyjętych na potrzeby regulacji opłat w roamingu ogólnowspólnotowym za połączenia głosowe w sieci ruchomej oraz uwzględniając, że operatorzy świadczący usługi roamingu ogólnowspólnotowego mogą być zobowiązani niniejszym rozporządzeniem do zmiany swoich detalicznych taryf roamingowych w celu ich dostosowania do wymogów niniejszego rozporządzenia, zmiany te nie powinny skutkować możliwością skorzystania przez klientów z prawa do odstąpienia od umowy o świadczenie usług telefonii ruchomej przysługującego im na mocy przepisów krajowych transponujących ramy regulacyjne łączności elektronicznej z 2002 roku.

Jednocześnie zgodnie z art. 61 ust. 6 Prawa Telekomunikacyjnego, obniżenie opłat w cenniku także nie uprawnia abonentów do wypowiadania umowy.

Normy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady obowiązują i są stosowane bezpośrednio, bez potrzeby transponowania ich do krajowego porządku prawnego. W związku z powyższym Prezes UKE stoi na stanowisku, iż w tym przypadku zmiany w cennikach i regulaminach operatorów telefonii ruchomej nie dają abonentom podstaw do odstąpienia od umowy.

Dalsza część tekstu pod wideo