DAJ CYNK

Grafenowy akumulator naładujesz w 5 sekund

02.01.2018

Dodane przez: orson_dzi

Kategoria: Sprzęt

Interakcje: 6345

Ważne 6

3

Typowy telefon komórkowy o odpowiedniej pojemnym akumulatorze przy ogniwach grafenowych mógłby się ładować w 5 sekund.



Kolejne branże otwierają się na grafen - przypominającą plaster miodu strukturę ciasno upakowanych atomów węgla o grubości zaledwie jednego atomu. Jest pięciokrotnie lepszym materiałem do odprowadzania ciepła niż jakikolwiek inny dzisiaj dostępny. Z tego powodu zostanie zastosowany przede wszystkim w akumulatorach, które będzie można błyskawicznie ładować. Są również plany wykorzystania tej odmiany węgla w budownictwie oraz motoryzacji. Istotną rolę w rozwoju nowej technologii odgrywają Polacy.

Grafen może być używany w branżach opartych na półprzewodnikach, tam gdzie występuje wysoka temperatura, a w związku z nią straty energetyczne. Grafen będzie materiałem przyszłości również w budownictwie. Jest dwieście razy mocniejszy niż stal w tej samej, relatywnej grubości i jest sto razy lżejszy przy zachowaniu tej samej ceny - mówi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Łukasz Nowiński z firmy FreeVolt, producenta ogniw fotowoltaicznych z grafenu.

Wykorzystanie grafenu może wpłynąć także na rozwój elektromobilności. Jego zastosowanie w bateriach samochodów elektrycznych wpłynie na zmniejszenie wagi takiej konstrukcji oraz znacząco skróci czas ładowania do zaledwie kilku minut.

Badania, które zostały wykonane przez firmy zewnętrzne, pokazały, że typowy telefon komórkowy o odpowiedniej pojemnej baterii przy bateryjnych ogniwach grafenowych mógłby się ładować w 5 sekund, a nie w godzinę. W związku z tym samochód elektryczny również mógłby się ładować kilka, a nie kilkanaście minut. To znacznie wpłynęłoby na jego funkcjonalność. Dzisiaj długi okres ładowania baterii determinuje to, czy ktoś chce taki samochód zakupić czy nie - twierdzi ekspert.

Korzystając z grafenu do budowy karoserii, możemy również odchudzić masę całego auta, dzięki czemu stanie się ono bardziej wydajne, zużywając mniej energii elektrycznej. To zaś przełoży się na zmniejszenie kosztów użytkowania aut elektrycznych. Może mieć to ogromne znaczenie dla przemysłu transportowego.

Polscy naukowcy opracowali autorską metodę wytwarzania grafenu, która została opatentowana. Duże ilości tego materiału mogą być wytwarzane w specjalnych reaktorach w Łodzi i Warszawie. Są one zdolne do nanoszenia w sposób ciągły dużych, półmetrowych warstw grafenu o grubości jednego atomu.

Poza naszym krajem nie ma dzisiaj dostępnych technologii, które w taki sposób, przy takiej jakości i optymalizacji ceny mogłyby wytworzyć grafen wielkości półmetrowej płachty o grubości jednego atomu - twierdzi przedstawiciel FreeVolt.

Jak prognozuje w swoim raporcie Markets and Markets, w 2020 roku wartość rynku grafenu stosowanego w urządzeniach elektronicznych osiągnie wartość ponad 1,5 mld dol., rosnąc średniorocznie w najbliższych latach o 46,8%. W 2013 roku ten rynek był wart "jedynie" 58,53 mln dol.

Źródło tekstu: newseria

Komentarze
Zaloguj się
22. PLANET
0

2018-01-09 04:13:17

P*erdolenie o teorii.. A jest na kickstarterze grafenowy powerbank, który faktycznie ładuje się krótko (20 minut, pojemność bodaj 6 Ah).

Odpowiedz

21. ~Gigi_wroc
0

2018-01-04 03:35:53

Z pewnością będą takie akumulatory :) gdyż Grafen i jego możliwości oraz produkcja technologiczna pozwalają na to :) ... Kwestia zainwestowania jeszcze w to wszystko... I 20 minut to też za dużo a 5 sekund rewelacja :D !!!

Odpowiedz

20. ~
1

2018-01-03 05:52:28

@19 Tych akumulatorów nie ma i nie będzie. Jak ja nie cierpię artykułów o nowych akumulatorach, tak z każdym kolejnym takim artykułem przestałem przeglądać największe portale informacyjne. Brakuje jeszcze artykułu o leczeniu kaca dzięki technologii grafenowej opracowanej wyłącznie na potrzeby przyspieszonego ładowania akumulatorów. Ale kto wie? Może wywar z półmetrowej tafli grafenu o grubości atomu węgla da dokładnie przewidziany przeze mnie efekt? Bo właściwie czemu by miał nawet nie dać? I to w 5 sekund likwidując kaca?

Odpowiedz

0

2018-01-03 02:16:14

@16 Dokładnie. Bardzo szybkie ładowanie to bezsens. Dla smartfona spokojnie starczy 20 minut. Dla samochodu osobowego nawet 1 godzina, o ile akumulator pozwoli na przejechanie 400-500km bez przeszkód. 5 sekund ładowania to bezsens i marketingowy bełkot.

Odpowiedz

18. ~motov3
0

2018-01-03 01:57:08

@17. Drogie dla NAS. Ale czego tu wymagac w tym kraju, skoro nowy Dodge Challenger u dealera w USA kosztuje mniej, niz u nas sztuka uzywana 3-4 letnia ? Jest tu logika ? Zadnej.

Odpowiedz

17. ViNYL
0

2018-01-02 21:58:57

Garden -> grafen

Odpowiedz

16. ViNYL
0

2018-01-02 21:58:13

"Dzisiaj długi okres ładowania baterii determinuje to, czy ktoś chce taki samochód zakupić czy nie" - bzdura. Jaką to różnica ile taka Tesla się ładuje jak ma zasięg rzędu ponad 400km? W nocy i tak jak wraca się zwykle do domu to po prostu podłącza się ładowarkę, jak do telefonu, nawet nie musi być szybka za specjalnie. Zaporową barierą jest CENA, to ona determinuje czy ktoś kupi elektryka czy wersję Pb/ON/hybryda. Ż tego tez powodu garden nic w tym temacie nie zmieni bo o ile wogole takie baterie się pojawią to będą koszmarnie drogie.

Odpowiedz

1. ~gość
0

2018-09-07 22:17:34 host: host-37(...)c.mm.pl

Cena to jedno. Można mieć tani samochód elektryczny. Są firmy, które przerabiają zwykłe samochody. Ale nawet taniego auta elektrycznego bym nie chciał właśnie przez czas ładowania. Spróbuj takim pojechać gdzieś dalej. Wyjazd nad morze w 1 dzień staje się niemożliwością.

15. ~Noł NEJM
0

2018-01-02 21:32:46

Jak zwykle dużo teoriii

Odpowiedz

14. ~ewa
0

2018-01-02 20:52:35

Tyle się już naczytałam o nowych typach akumulatorów ..... Powiem tak, Jak zobaczę to uwierzę. Puki co to bajki i farmazony.Ps.Czekam z utęsknieniem na kolejny artykuł o super hiper power akku ładowanym w mniej niż sekundę.

Odpowiedz

13. ~motov3
0

2018-01-02 18:03:33

No jeśli ktoś wydaje 1mln zł na model Tesli, mówię o SUV, to raczej nie myśli o tym kiedy i za ile wymiana Alu bo już dawno tego auta miał nie będzie. Zasieg Tesli 460km. Wszystko w temacie.Ps. Miałem przyjemność jechać. I faktycznie tryb insane to chyba przeciążenie z 5G generuje.

Odpowiedz

12. ~
0

2018-01-02 16:56:43

Oni jeszcze nic nie wyprodukowali, a apokalipsa nadciąga. Nikt tych aku nie zabierze na tamtą stronę i wcale nie dlatego, że ich jeszcze nie wyprodukowali. :)

Odpowiedz

11. ~
0

2018-01-02 16:06:46

Ciekawe czy tym polskim naukowcom uda sie pozysjac jakiegos polskiego unwestora, ktory ruszy z kopyta z tym interesem? Pewnie nie. Zainwestuja zagraniczni inwestorzy i nadal bedziemy murzynami europy.

Odpowiedz

10. ViNYL
0

2018-01-02 15:45:18

@4: Ekonomiczny sens zakupu tego auta żaden, płaci się za markę, design i emejzing, jak u Apple. Już szybciej Hyundai Ionic w wersji elektrycznej, właśnie wchodzi do sprzedaży. Cena to ok 150kPLN, zasięg rzędu 250km. Jest też trochę tańsza hybryda plug-in z bateryjką chyba na 50km, nawet na codzienny dojazd do pracy w Warszawie wystarczy (i nawet powrót). Tesla niestety jest za droga póki co.

Odpowiedz

9. ~xtr
0

2018-01-02 15:03:23

Ale producentom nie zależy na zwiększaniu pojemności aku w telefonach. Dlatego skoro trzeba ładować smartfona co 24h to przynajmniej zaoferują krótszy czas.

Odpowiedz

0

2018-01-02 14:05:16

6@ już są powerbanki a za 100 lat będziemy latać zasilając z tych akumulatorów lub czymś nowszym

Odpowiedz