Telekomy z zarzutami. Chodzi o niższe ceny z rabatami (aktualizacja)
Ceny za usługi z rabatem prezentowane jako ceny standardowe? To znana sztuczka operatorów. Sprawą zainteresował się UOKiK, który właśnie postawił zarzutu Playowi i Netii. W kolejce czekają m.in. Orange, Plus i T-Mobile.

Prezes UOKiK zakwestionował praktyki operatorów telekomunikacyjnych – P4 (Play) oraz Netii i postawił im zarzuty w związku z prezentowaniem cen w wysokości uwzględniającej opcjonalne rabaty w sposób, który może wprowadzać w błąd.
Ceny ze zniżkami po 5 zł wprowadzają w błąd
Zarówno operator sieci Play, jak i Netia w przekazach reklamowych oraz podczas telefonicznych rozmów sprzedażowych prezentują ceny swoich usług uwzględniające rabaty – po 5 zł miesięcznie za wyrażenie zgód marketingowych oraz za wybór faktury w formie elektronicznej.


UOKiK zauważa, że w takiej sytuacji klienci mogą nie wiedzieć, że cena jest czymś uwarunkowana. Prezentując swoje oferty, operatorzy nie przedstawiają ceny bez rabatów, bądź robią to w sposób nieczytelny lub na zbyt późnym etapie zawierania umowy. Klienci, którzy ostatecznie nie chcą korzystać z e-faktury ani zgadzać się na marketing, muszą płacić łącznie o 10 zł wyższy miesięczny abonament, niż wskazywała oferta, na którą się decydowali.
Urząd podkreśla, że informacja o cenie powinna być jasna i czytelna, a operatorzy powinni podawać ceny, które nie podlegają żadnym warunkom. Jeśli prezentują również cenę po rabatach za spełnienie określonych wymagań, wówczas ich obowiązkiem jest wskazanie, czego dotyczy dany rabat, jakiej jest wysokości i jakie są zasady jego przyznawania.
Jeśli zarzuty się potwierdzą, spółkom P4 oraz Netia grozi kara w wysokości do 10 proc. obrotu.
Play i Netia nie są oczywiście wyjątkami. Taki sam sposób prezentacji ofert stosują też inni operatorzy. UOKiK nie pozostaje na to obojętny i postawił już podobne zarzuty sieciom Vectra i Multimedia, a w sprawie Orange, CANAL+, T-Mobile i Polkomtela (operatora sieci Plus) prowadzi postępowania wyjaśniające.
Aktualizacja
Do zarzutów UOKiK odniósł się Play. Operator nie zgadza się z oceną Urzędu.
Abonament po rabatach jest komunikowany przez Play i innych operatorów od ponad dekady i pozostaje standardem rynkowym. Rabaty z natury rzeczy są dla klientów atrakcyjne i korzysta z nich prawie każdy konsument. Play informuje klientów o rabatach w przejrzysty sposób
Play zapewnia, że będzie w tej sprawie współpracować z Prezesem UOKiK.
Kluczowe jest zadbanie przez regulatora o spójność praktyk wśród wszystkich operatorów działających na rynku. Wybiórcze podejście nie tylko zaburzy warunki konkurowania, ale przede wszystkim spowoduje chaos informacyjny dla wielu milionów klientów