Mobilna przyszłość
Integracja usług telekomunikacyjnych z informatycznymi, palmtopy zapewniające łączność i transmisję głosu, danych i obrazu - tak przyszłość telekomunikacji widzą uczestnicy seminarium Nowa telefonia i sieci konwergentne, zorganizowanym 18. października w Warszawie przez Centrum Promocji Informatyki.
Integracja usług telekomunikacyjnych z 
informatycznymi, palmtopy zapewniające łączność i transmisję głosu, danych i obrazu - tak przyszłość telekomunikacji widzą uczestnicy seminarium Nowa telefonia i sieci konwergentne, 
zorganizowanym 18. października w Warszawie przez Centrum Promocji Informatyki. 
Powszechnie dostępna ma być już niebawem także dystrybucja programów RTV przez Internet i komercyjne tanie usługi głosowe - wszystko to w zaawansowanym telefonie komórkowym, zastępującym 
tradycyjny telefon i komputer PC. 
Zdaniem analityków rynku, specjalistów i przedstawicieli firm uczestniczących w seminarium, zmiany na rynku telekomunikacyjnym wymusiły także zmiany sposobów zarządzania czy nawet struktur 
biznesowych. Obecnie firma, zarówno mała, jak i duża - to często "company on 
move" - firma w ruchu, która ciągle zmienia lokalizację, typy działalności, podlega przekształceniom i fuzjom oraz sama często 
restrukturyzuje swoje procesy biznesowe - powiedział Tomasz Kulisiewicz, ekspert rynku telekomunikacyjnego, współzałożyciel 
Inicjatywy Internet Obywatelski.
Według analityków i ekspertów telekomunikacyjnych, nowy typ usług przede wszystkim oznacza integrację z zaawansowanymi usługami informatycznymi i budowę usług konwergentnych (wiążących razem transmisję głosu, danych i obrazu). 
Jak twierdzą analitycy, zarówno usługi telekomunikacyjne jak i informatyczne wkrótce będzie można uzyskać przy pomocy zaawansowanych telefonów komórkowych. Możliwe jest wdrożenie usługi radia internetowego, telefonii VoIP, a także wideo na żądanie. 
Specjalista ds. rynku telekomunikacyjnego, Marek Średniawa z Instytutu Telekomunikacji Politechniki Warszawskiej twierdzi, że ten nowy typ usług telekomunikacyjnych, a właściwie teleinformatycznych, trafia już do Polski bez względu na to, co będzie robił czy robi operator największy, zasiedziały. Nowe Prawo 
telekomunikacyjne - tylko dobrze egzekwowane - daje takie możliwości; widzimy to po usługach takich, jak Tlenofon czy Skype Polska. 
 Uważa on że biznes już korzysta z usług konwergentnych. Przykłady 
- to np. hotel Sheraton w Krakowie. Korzysta z nich też administracja publiczna - dobrym przykładem jest sieć Straży Granicznej. 
Obecnie komunikacja konwergentna trafia pod strzechy, bo każda, nawet najmniejsza firma, która ma dostęp szerokopasmowy, może zorganizować sobie usługi teleinformatyczne. Poza tym działają już 
firmy korzystające z sieci operatorów, którzy dostarczają im infrastrukturę, tworzących usługi dla najmniejszych firm, a wkrótce i dla indywidualnych klientów. Operatorzy zasiedziali 
muszą podjąć rękawicę. Nie mogą tych usług zwalczyć. Muszą więc wymyślić własne - dodał Średniawa. 
Jak stwierdzili analitycy rynku, zebrani na seminarium, tego rodzaju nowe usługi wymuszą stosowanie nowego typu rozliczeń - wszystkie usługi znajdą się na jednej fakturze, zaś sam użytkownik powinien móc skonfigurować sobie sam usługi teleinformatyczne na zasadzie własnego wyboru. Zdaniem analityków pełnej 
dostępności usług konwergentnych w Polsce należy spodziewać się ok. 2008 roku.