Brytyjski operator EE uruchomił nowy mechanizm antyspamowy, który ma chronić klientów przed fałszywymi SMS-ami i połączeniami telefonicznymi. Pierwsze tygodnie działania systemu okazały się zaskakująco skuteczne.
Problem fałszywych połączeń telefonicznych, podczas których oszuści podszywają się pod numery banków, różnych instytucji czy firm są plagą w wielu krajach, nie tylko w Polsce. Naciągacze wykorzystujący mechanizm CLI spoofingu nękają także posiadaczy telefonów w Wielkiej Brytanii. By temu zaradzić, jeden z tamtejszych operatorów – EE – stworzył własną barierę, która z wykorzystaniem sztucznej inteligencji odsiewa fałszywe połączenia.
W Wielkiej Brytanii oszuści wykorzystują mechanizm, który pozwala im podszywać się pod numery lokalne, mimo że połączenie nawiązywane jest zza granicy. Celem działających w ten sposób międzynarodowych siatek przestępców są dane osobowe, dostępowe i bankowe klientów.
Nowy system brytyjskiego operatora okazał się zaskakująco skuteczny. Od wdrożenia w lipcu blokada zatrzymała aż 11 milionów prób spoofingu, na które narażeni byli klienci EE oraz użytkownicy sieci należących do tej samej grypy – czyli BT i Plusnet. Blokada uniemożliwia też przekierowanie tego typu połączeń do innych operatorów w Wielkiej Brytanii. Jak podał EE, w ostatnich dniach system, osiągając coraz większą wydajność, identyfikował i blokował aż milion fałszywych połączeń dziennie.
To nie pierwszy taki system bezpieczeństwa w EE. W 2021 roku operator uruchomił prostszy system antyspamowy, który wyłapywał fałszywe SMS-y. Od tego czasu zablokowanych zostało aż 200 milionów prób oszustwa przez wiadomości tekstowe.
Brytyjczycy są narażeni na telefoniczne oszustwa tak samo, jak Polacy, jednak tamtejsi operatorzy biorą sprawy we własne ręce i skutecznie walczą ze spoofingiem. Podobny system wdrożył także brytyjski Vodafone.
Zobacz: Pogromca telemarketerów. Idzie nowa broń na nieznane numery
Zobacz: Telemarketerzy na celowniku. Rząd kręci bicz na cwaniaków
Źródło zdjęć: Shutterstock
Źródło tekstu: Telecoms.com