W tej jednej kwestii przodujemy. Prześcignęliśmy Amerykanów i Niemców
Najnowsze dane wykazały, że już połowa Polaków korzysta, lub planuje skorzystać, z generatywnej sztucznej inteligencji w czasie zakupów. Jest to wynik wyższy niż w USA oraz w Niemczech.

AI ubiera Polaków
Dane firmy Zalando pokazały, że już 70 procent osób z pokolenia GenZ podejmuje decyzje zakupowe w oparciu o inspiracje. Mamy je z sieci, od asystenta modowego lub rekomendacji, podsyłanych przez sklep. 50 procent polskich klientów wykorzystuje. lub zamierza wykorzystać, sztuczną inteligencję w trakcie zakupów, podczas gdy w Ameryce korzysta z niej 35 procent osób, w Niemczech - 44 procent, a we Francji - 40 procent.
Takie rozwiązania idealnie wpisują się w te oczekiwania, oferując personalizację na niespotykaną dotąd skalę. Dzięki nim klienci mogą otrzymać rekomendacje produktów dopasowane do ich gustu, interaktywne treści czy nawet wizualizacje produktów w czasie rzeczywistym. To wszystko przekłada się na bardziej świadome i satysfakcjonujące decyzje zakupowe. Firmy, które nie zaadaptują cyfrowych rozwiązań, ryzykują utratę swojej konkurencyjności
— mówi Patrycja Sass-Staniszewska, Prezes Izby Gospodarki Elektronicznej.



Nie jest tajemnicą, że umiejętne zaadaptowanie się do dalszego rozwoju rozwiązań technologicznych jest największym wyzwaniem dla polskich firm modowych. To właśnie technologia będzie mocno oddziaływać na mentalność i nawyki konsumenckie młodych pokoleń.
Wykorzystujemy AI w kontakcie z klientami, oferując Asystenta, który wspiera ich w wyborach modowych, ale także do optymalizacji zarządzania zasobami.
— twierdzi Daniel Rogiński, General Manager na obszar CEE w Zalando.
Zakupy w sieci robi dziś 79 procent z 30 milionów polskich internautów. Najpopularniejszą kategorią produktów jest moda. Odzież, akcesoria i dodatki wybiera 80 proc. kupujących online, a buty zamawia w Internecie 67 proc. klientów e-sklepów.
Dane pochodzą z raportu „Polska moda na europejskim wybiegu.” Został on zrealizowany na zlecenie Zalando, w pierwszym kwartale 2024 roku, przez agencję badawczą K+ Research by Insight Lab oraz redakcję Polityki Insight.