Nalot na RTV Euro AGD. Pracownicy w pośpiechu kasowali wiadomości

UOKiK kilka lat temu przeprowadził niezapowiedzianą kontrolę w siedzibie firmy Euro-net, czyli właścicieli sklepów RTV Euro AGD. W jej trakcie pracownicy w pośpiechu usuwali wiadomości z telefonów służbowych.

Damian Jaroszewski (NeR1o)
11
Udostępnij na fb
Udostępnij na X
Nalot na RTV Euro AGD. Pracownicy w pośpiechu kasowali wiadomości

W listopadzie 2022 roku Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przeprowadził kontrolę w dwóch firmach: Euro-net (właściciel sieci sklepów RTV Euro AGD), a także Jura Poland.

Dalsza część tekstu pod wideo

Była ona związana z podejrzeniem zmowy cenowej na ekspery do kawy marki Jura. W trakcie przeszukania pracownicy obu firm w pośpiechu usuwali wiadomości z WhatsAppa — informują Wiadomości Handlowe.

Pracownicy Jura i Euro utrudniali

UOKiK przyznał, że pracownicy utrudniali przeszukanie. W toku śledztwa wykazano, że już po rozpoczęciu procedury, pracownicy obu firm w pośpiechu zaczęli usuwać rozmowy między sobą na komunikatorze WhatsApp, zainstalowanym na służbowych telefonach. To właśnie w ten sposób mieli z góry ustalać ceny ekspresów do kawy.

Spółki Jura Poland i Euro-net w podobny sposób utrudniły nasze działania. Pracownicy tych spółek, po otrzymaniu informacji o rozpoczęciu przeszukania, usunęli wiadomości z komunikatorów zainstalowanych na ich telefonach wykorzystywanych do celów służbowych. Mogło to utrudnić zebranie dowodów na niedozwolone porozumienie, w efekcie którego nabywcy ekspresów Jura mogli płacić drożej za te produkty. Dlatego nałożyłem na spółki kary finansowe w łącznej wysokości 11 mln zł.

mówił prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Oprócz samej kary za zmowę cenową, na obie firmy nałożono również grzywnę za utrudnianie przeszukania. W przypadku RTV Euro AGD UOKiK zdecydował się na kwotę 10 mln zł. Jura Poland została ukarana kwotą 1 mln zł. W przypadku producenta ekspresów Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów właśnie potwierdził tę decyzję. Wyrok w sprawie Euro-net jeszcze nie zapadł.