Ryanair i darmowy podręczny. Hiszpanie nie dali rady, w Unii nadzieja

W czasie, gdy cała Europa walczy z nadużyciami tanich linii lotniczych i chce darmowego bagażu podręcznego, z Hiszpanii napływają ponure wieści. Przewoźnicy wygrali w TSUE.

Dominik Krawczyk (dkraw)
3
Udostępnij na fb
Udostępnij na X
Ryanair i darmowy podręczny. Hiszpanie nie dali rady, w Unii nadzieja

Sąd w Madrycie wstrzymuje kary za opłaty za bagaż podręczny

Hiszpański sąd tymczasowo zawiesił nałożoną na Ryanair rekordową grzywnę w wysokości 107 milionów euro za stosowanie tzw. „praktyk abuzywnych” wobec pasażerów. W listopadzie 2024 roku hiszpańskie Ministerstwo ds. Konsumentów ogłosiło kary dla pięciu tanich linii lotniczych, w tym Ryanair, Norwegian Air, EasyJet, Volotea oraz Vueling.

Dalsza część tekstu pod wideo

Najwyższa grzywna przypadła irlandzkiemu przewoźnikowi – 107 milionów euro – za pobieranie opłat za bagaż podręczny, wprowadzanie klientów w błąd oraz brak przejrzystości cenowej. Dodatkowo Ryanair został ukarany za „nieproporcjonalne” opłaty za drukowanie kart pokładowych na lotnisku, jeśli pasażer nie miał ich przy sobie.

Ryanair twierdzi, że to polityczna nagonka

Ryanair od początku kwestionował zasadność kary, określając ją jako „polityczną, nielegalną i bezpodstawną”. Prezes linii, Michael O’Leary, wszedł w otwarty konflikt z hiszpańskim ministrem ds. konsumentów, Pablo Bustinduyem, publicznie krytykując decyzję rządu. Z kolei Bustinduy podkreślał, że pobieranie opłat za bagaż podręczny jest niezgodne z prawem, a odwołania linii lotniczych są „normalną i przewidywalną procedurą w ramach porządku prawnego”.

Madrycki sąd przychylił się do apelacji Ryanair i Norwegian Air, zawieszając egzekucję kar do czasu ostatecznego rozstrzygnięcia sprawy. Sąd uzasadnił swoją decyzję możliwością poważnych trudności finansowych dla przewoźników w przypadku natychmiastowej zapłaty tak wysokich grzywien.

Warunkiem zawieszenia jest jednak złożenie odpowiednich gwarancji bankowych na łączną kwotę niemal 112 milionów euro. Suma kar zasądzonych pierwotnym wyrokiem to aż 179 mln euro.

Równolegle o darmowy bagaż walczy TRAN i polski UOKiK

Komisja Transportu Parlamentu Europejskiego zaproponowała, by pasażerowie mogli wnosić na pokład bezpłatnie jedną sztukę bagażu osobistego oraz dodatkowy bagaż o wadze do siedmiu kilogramów. Organizacje branżowe ostrzegają jednak, że takie regulacje mogą skutkować wzrostem cen biletów.

Z kolei od 17 czerwca 2025 roku sprawie potencjalnych nadużyć takich przewoźników jak Ryanair i Wizz Air analizuje polski UOKiK. W ostatnim czasie do UOKiK-u napłynęło wiele skarg od pasażerów, którzy zwracają uwagę na niejasne zasady pomiaru bagażu oraz wysokie, często niespodziewane opłaty za przekroczenie dopuszczalnych wymiarów.