BLIK jest o krok od wdrożenia zapowiadanych od dawna płatności zbliżeniowych. Taką opcję zaoferuje wkrótce 6 banków, udostępniając swoim klientom możliwość płacenia zbliżeniowo BLIK-iem w sklepach stacjonarnych w Polsce i na świecie.
O nachodzącym wdrożeniu tego rozwiązania informuje operator systemu BLIK, czyli Polski Standard Płatności. Z zapowiedzi wynika, że skorzystanie z tej możliwości przez użytkowników bankowych aplikacji mobilnych nie będzie wymagało logowania do aplikacji.
Zobacz: Na Amazon.pl zapłacisz BLIKIEM
Dziś płatność BLIKIEM w sklepie stacjonarnym polega wyłącznie na wpisaniu na terminalu płatniczym sześciocyfrowego kodu, a następnie zatwierdzenie transakcji w bankowej aplikacji mobilnej. W 2020 r. zapłacono w ten sposób blisko 40 mln razy.
Zbliżeniowy BLIK będzie dla użytkowników nowym rozwiązaniem, które ma przyśpieszyć proces płatności. Wystarczy jedynie odblokowanie telefonu i przyłożenie go do terminala – bez wpisywania kodu, bez konieczności podpinania karty, a nawet bez połączenia z internetem czy siecią komórkową.
Wprowadzenie płatności zbliżeniowych to efekt współpracy z Mastercardem. Użytkownicy BLIK-a będą płacić w ten sposób nie tylko w Polsce, ale także w każdym terminalu zbliżeniowym z logo tej organizacji płatniczej na świecie.
Jesteśmy gotowi do realizowania płatności zbliżeniowych. Poszczególne banki na polskim rynku będą udostępniały tę możliwość swoim klientom sukcesywnie. Co ważne, bez względu na bank rozwiązanie będzie wszędzie działać tak samo. Nasi użytkownicy zapłacą zbliżeniowo na całym świecie. Jesteśmy naprawdę podekscytowani efektem pracy wielu podmiotów, które wspólnie tworzą właśnie przełomowe rozwiązanie na rynku płatności
– mówi Dariusz Mazurkiewicz, prezes zarządu Polskiego Standardu Płatności.
Już w najbliższym czasie płatności zbliżeniowe BLIK udostępni swoim klientom 6 banków:
Dostęp do usługi jest otwarty dla każdego banku oferującego system BLIK.
Zobacz: mBank: płatności zbliżeniowe BLIKIEM i inne nowości
Ze zbliżeniowych płatności BLIK skorzystać może każdy użytkownik aplikacji mobilnej banku w wersji na Androida, na urządzeniu, które obsługuje funkcję NFC. Wymogiem wywołania płatności, ze względów bezpieczeństwa, będzie posiadanie aktywnej blokady urządzenia – czyli zabezpieczenie telefonu kodem, odciskiem palca lub biometrią twarzy.
Aby zapłacić, wystarczy po odblokowaniu zbliżyć telefon do terminala płatniczego (w telefonie musi być oczywiście włączona funkcja NFC). Telefon nie musi nawet znajdować się w zasięgu sieci komórkowej, nie musi mieć w czasie płatności połączenia z internetem.
Usługa jest dostępna wyłącznie w aplikacji mobilnej banku na smartfonie. Każdy, kto do tej pory płacił za pomocą systemu BLIK z wykorzystaniem kodu, teraz może to zrobić zbliżeniowo – wystarczy jednorazowo aktywować w aplikacji mobilnej płatności zbliżeniowe BLIK.
Zobacz: BLIK po raz pierwszy osiągnął zysk: 36 mln w 2020 roku. Na czym zarabia?
Zobacz: BLIK to już ponad miliard transakcji
Źródło zdjęć: BLIK
Źródło tekstu: Polski Standard Płatności