mBank ma pilny komunikat. Dotyczy wszystkich klientów

"Uważaj na oszustów również podczas świąt!" takim komunikatem uraczył mBank swoich klientów. Okazuje się, że w okresie przedświątecznym powinniśmy uważać nie tylko na oszustwa, związane z zakupami.

Anna Kopeć (AnnaKo)
7
Udostępnij na fb
Udostępnij na X
Telepolis.pl
mBank ma pilny komunikat. Dotyczy wszystkich klientów

Z racji tego, że jesteśmy zabiegani, a naszą czujność łatwiej uśpić, to nasilają się także inne scenariusze cyberoszustw. Przestępcy nasilają swoją aktywność i próbują z lepszym lub gorszym skutkiem, wykorzystać naszą nieuwagę i uzyskać z tego tytułu korzyści. Niedawno przed podobnymi kwestiami ostrzegał Santander Bank Polska, teraz przyszła kolei na kilka słów od mBanku. 

Dalsza część tekstu pod wideo

Najbardziej popularne scenariusze oszustw na obecną chwilę:

  • Reklamy w mediach społecznościowych, które propagują fałszywe treści o udanych inwestycjach.
  • Nierealne oferty, obiecujące szybkie zyski w krótkim czasie.
  • Wiadomości o niebezpiecznej sytuacji na twoim koncie. Np. próba zaciągnięcia kredytu przez kogoś obcego w twoim imieniu.
  • Prośba o zainstalowanie dodatkowej aplikacji, której celem jest dbałość o twoje bezpieczeństwo lub pomoc w szkoleniu. 
  • Podszywanie się pod rodzinę oraz znajomych na komunikatorach i portalach społecznościowych. Często kończy się to prośbą o podanie kodu BLIK i autoryzacji operacji. 
  • Namawianie do przelewów na inne, bezpieczniejsze konto. 

mBank przypomina, że w momencie, kiedy podejrzewamy, że ktoś obrał nas za cel ataku, powinniśmy ochłonąć i stosować się do poniższych wytycznych. Warto przeczytać i przypomnieć sobie najważniejsze zasady. 

  • Zachowaj czujność, zwłaszcza gdy ktoś obiecuje ci duże zyski. 
  • Nie udostępniaj osobie, która się z tobą kontaktuje danych do logowania, danych kart płatniczych, ani osobowych. 
  • Nie instaluj żadnego oprogramowania, ani aplikacji na telefon do zdalnego pulpitu. 
  • Jeśli otrzymasz przelew od nieznanego nadawcy, to nie przekazuj pieniędzy dalej - nieświadomie możesz wziąć udział w przestępstwie.
  • Jeśli masz jakąkolwiek watpliwość co do rozmówcy, rozłącz się i skontaktuj w bankiem samodzielnie. 

Warto pamiętać, że pracownik mBanku przy każdej rozmowie, wysyła powiadomienie w aplikacji mobilnej, którym można potwierdzić jego dane jako pracownika banku.