Zapewne każdy rodzic wie, że powinien, a wręcz musi śledzić poczynania swoich dzieci w Internecie. Ale już nie każdy rodzic wie, że zdecydowanie musi zabezpieczyć przy tym siebie i swój portfel.
Dalsza część tekstu pod wideo
Zapewne każdy rodzic wie, że powinien, a wręcz musi śledzić poczynania swoich dzieci w Internecie. Ale już nie każdy rodzic wie, że zdecydowanie musi zabezpieczyć przy tym siebie i swój portfel.
Do podjęcia tematu zainspirowała nas pewna mama, której post trafił na facebookowy profil sieci Play. Kobieta oskarża w nim operatora o to, że jej dziecko zrobiło zakupy w Google Play na kwotę 2 tys. zł. Czy ma rację? Niekoniecznie. Czy można było temu zapobiec? Zdecydowanie! Jak to zrobić zobaczycie poniżej.
Na początek teoria
Żeby kupić cokolwiek w Google Play należy najpierw wybrać metodę płatności. Domyślnie jest to zazwyczaj karta kredytowa, ale istnieje też opcja dopisania wydatków do rachunku za usługi telekomunikacyjne. Od dłuższego czasu taką możliwość mają klienci wszystkich czterech głównych operatorów w kraju. Usługa związana z płatnościami Google Play nazywa się, w zależności od operatora,
Dopisz do rachunku lub
Dolicz do rachunku i jest dostępna wyłącznie dla klientów abonamentowych.
Każdy z operatorów pozwala na korzystanie z płatności klientom z 3-miesięcznym stażem w sieci. Również każdy z nich posiada miesięczne limity na zakupy w Google Play, ale trzeba pamiętać, że jest to limit wyłącznie na kwotę wydaną na zakup aplikacji. Zupełnie inne limity mogą być ustalone na zakupy wewnątrz aplikacji (diamenty, więcej żyć, bonusy itp.). I tak:
- Orange - 200 zł na aplikacje, 1200 zł na wszystkie zakupy,
- Play - limit jest ustalany indywidualnie dla każdego numeru,
- Plus - ogólny limit 150 zł,
- T-Mobile - ogólny limit 300 zł.
Limit w przypadku każdego z operatorów można zwiększyć lub zmniejszyć do dowolnie wybranej kwoty.
Jak dokonać zakupu?
Wykonanie zakupu doliczając go do rachunku operatora jest bardzo proste. Wystarczy wybrać interesującą nas aplikację, kliknąć pole z kwotą, następnie wybrać
Formy płatności i opcję odpowiednią dla naszego operatora. W przypadku, kiedy jest to pierwsza płatność realizowana w ten sposób, niezbędne będzie przeprowadzenie konfiguracji. Wtedy w pozycji
Inne opcje wybieramy
Skorzystaj z płatności przez operatora. Dalej trzeba będzie podać swoje dane osobowe, zaakceptować regulamin oraz podać hasło do konta Google.
Wybór aplikacji i formy płatności
Formę płatności wybieramy w zależności od operatora
Blokowanie zakupów z poziomu urządzenia
Google Play pozwala na wprowadzenia dwóch typów kontroli rodzicielskiej. Pierwsza z nich dotyczy aplikacji przeznaczonych dla odpowiednich grup wiekowych według oznaczeń PEGI. Tę opcję wybieramy poprzez
Ustawienia, a następnie
Kontrola rodzicielska. Po ustaleniu własnego, cyfrowego kodu PIN możemy wybrać dozwolone grupy wiekowe dla aplikacji i gier oraz zablokować możliwość pobierania muzyki, która może zawierać wulgaryzmy.
Kontrola rodzicielska
Druga blokada dotyczy samych zakupów. Tę opcję znajdziemy jedną pozycję pod
Kontrolą rodzicelską i jest to
Uwierzytelnianie przy zakupach. Najprostszą metodą jest blokada hasłem. Wtedy
każdy zakup w Google Play będzie musiał być potwierdzony hasłem do konta Google'a. Wystarczy nie podawać go dziecku . Jeśli nasze urządzenia posiada czujnik biometryczny, jak np. czytnik linii papilarnych, to do blokady możemy użyć odcisku palca.
Uwierzytelnianie płatności
Blokowanie zakupów u operatora
Operatorzy nie tylko umożliwiają dopisywanie zakupów do rachunków i ustalanie limitów na wydatki, ale również na całkowitą, bezpłatną blokadę zakupów. Blokady można aktywować na różne sposoby:
- Orange - blokadę na usługi elektroniczne (lub blokadę UsE) można aktywować przez Mój Orange lub kontaktując się z Biurem Obsługi (na początku blokada kosztowała 5 zł, obecnie jest bezpłatna),
- Play - blokadę usługi Dopisz do rachunku można aktywować przez Play24 lub kontaktują się z Biurem Obsługi,
- Plus - blokadę można aktywować SMS-em ustawiając limit wydatków na 0 zł, jest to SMS o treści LIMITGP 0 na numer 2601 lub podczas kontaktu z Biurem Obsługi,
- T-Mobile - blokadę można aktywować w iBOA lub kontaktując się z Biurem Obsługi.
Warto się zabezpieczyć
Zanim damy dziecku do ręki z pozoru niewinną zabawkę jaką jest smartfon lub tablet, warto jest odpowiednio ją zabezpieczyć. Zazwyczaj dziecko nie jest świadome wydawanej kwoty i póki urządzenie będzie mu pozwalać na kolejne zakupy, to będzie z nich korzystać. To rodzic powinien zapobiegać takim sytuacjom i założyć odpowiednie blokady. Jeśli nie u operatora, to przynajmniej w najprostszej możliwej formie hasła, którego dziecko nie dostanie do dyspozycji. Obarczanie operatora za swoje niedopatrzenie nie jest dobrym wyjściem z tej sytuacji.
Wszystkich głosujących: 509