DAJ CYNK

Boisz się dużego rachunku? Podpowiadamy jak wyłączyć płatności mobilne

Arkadiusz Dziermański

Felietony

Zapewne każdy rodzic wie, że powinien, a wręcz musi śledzić poczynania swoich dzieci w Internecie. Ale już nie każdy rodzic wie, że zdecydowanie musi zabezpieczyć przy tym siebie i swój portfel.
Dalsza część tekstu pod wideo
 


Zapewne każdy rodzic wie, że powinien, a wręcz musi śledzić poczynania swoich dzieci w Internecie. Ale już nie każdy rodzic wie, że zdecydowanie musi zabezpieczyć przy tym siebie i swój portfel.

Do podjęcia tematu zainspirowała nas pewna mama, której post trafił na facebookowy profil sieci Play. Kobieta oskarża w nim operatora o to, że jej dziecko zrobiło zakupy w Google Play na kwotę 2 tys. zł. Czy ma rację? Niekoniecznie. Czy można było temu zapobiec? Zdecydowanie! Jak to zrobić zobaczycie poniżej.



Na początek teoria

Żeby kupić cokolwiek w Google Play należy najpierw wybrać metodę płatności. Domyślnie jest to zazwyczaj karta kredytowa, ale istnieje też opcja dopisania wydatków do rachunku za usługi telekomunikacyjne. Od dłuższego czasu taką możliwość mają klienci wszystkich czterech głównych operatorów w kraju. Usługa związana z płatnościami Google Play nazywa się, w zależności od operatora, Dopisz do rachunku lub Dolicz do rachunku i jest dostępna wyłącznie dla klientów abonamentowych.

Każdy z operatorów pozwala na korzystanie z płatności klientom z 3-miesięcznym stażem w sieci. Również każdy z nich posiada miesięczne limity na zakupy w Google Play, ale trzeba pamiętać, że jest to limit wyłącznie na kwotę wydaną na zakup aplikacji. Zupełnie inne limity mogą być ustalone na zakupy wewnątrz aplikacji (diamenty, więcej żyć, bonusy itp.). I tak:
  • Orange - 200 zł na aplikacje, 1200 zł na wszystkie zakupy,
  • Play - limit jest ustalany indywidualnie dla każdego numeru,
  • Plus - ogólny limit 150 zł,
  • T-Mobile - ogólny limit 300 zł.

Limit w przypadku każdego z operatorów można zwiększyć lub zmniejszyć do dowolnie wybranej kwoty.

Jak dokonać zakupu?

Wykonanie zakupu doliczając go do rachunku operatora jest bardzo proste. Wystarczy wybrać interesującą nas aplikację, kliknąć pole z kwotą, następnie wybrać Formy płatności i opcję odpowiednią dla naszego operatora. W przypadku, kiedy jest to pierwsza płatność realizowana w ten sposób, niezbędne będzie przeprowadzenie konfiguracji. Wtedy w pozycji Inne opcje wybieramy Skorzystaj z płatności przez operatora. Dalej trzeba będzie podać swoje dane osobowe, zaakceptować regulamin oraz podać hasło do konta Google.


Wybór aplikacji i formy płatności


Formę płatności wybieramy w zależności od operatora

Blokowanie zakupów z poziomu urządzenia

Google Play pozwala na wprowadzenia dwóch typów kontroli rodzicielskiej. Pierwsza z nich dotyczy aplikacji przeznaczonych dla odpowiednich grup wiekowych według oznaczeń PEGI. Tę opcję wybieramy poprzez Ustawienia, a następnie Kontrola rodzicielska. Po ustaleniu własnego, cyfrowego kodu PIN możemy wybrać dozwolone grupy wiekowe dla aplikacji i gier oraz zablokować możliwość pobierania muzyki, która może zawierać wulgaryzmy.


Kontrola rodzicielska

Druga blokada dotyczy samych zakupów. Tę opcję znajdziemy jedną pozycję pod Kontrolą rodzicelską i jest to Uwierzytelnianie przy zakupach. Najprostszą metodą jest blokada hasłem. Wtedy każdy zakup w Google Play będzie musiał być potwierdzony hasłem do konta Google'a. Wystarczy nie podawać go dziecku . Jeśli nasze urządzenia posiada czujnik biometryczny, jak np. czytnik linii papilarnych, to do blokady możemy użyć odcisku palca.



Uwierzytelnianie płatności

Blokowanie zakupów u operatora

Operatorzy nie tylko umożliwiają dopisywanie zakupów do rachunków i ustalanie limitów na wydatki, ale również na całkowitą, bezpłatną blokadę zakupów. Blokady można aktywować na różne sposoby:
  • Orange - blokadę na usługi elektroniczne (lub blokadę UsE) można aktywować przez Mój Orange lub kontaktując się z Biurem Obsługi (na początku blokada kosztowała 5 zł, obecnie jest bezpłatna),
  • Play - blokadę usługi Dopisz do rachunku można aktywować przez Play24 lub kontaktują się z Biurem Obsługi,
  • Plus - blokadę można aktywować SMS-em ustawiając limit wydatków na 0 zł, jest to SMS o treści LIMITGP 0 na numer 2601 lub podczas kontaktu z Biurem Obsługi,
  • T-Mobile - blokadę można aktywować w iBOA lub kontaktując się z Biurem Obsługi.

Warto się zabezpieczyć

Zanim damy dziecku do ręki z pozoru niewinną zabawkę jaką jest smartfon lub tablet, warto jest odpowiednio ją zabezpieczyć. Zazwyczaj dziecko nie jest świadome wydawanej kwoty i póki urządzenie będzie mu pozwalać na kolejne zakupy, to będzie z nich korzystać. To rodzic powinien zapobiegać takim sytuacjom i założyć odpowiednie blokady. Jeśli nie u operatora, to przynajmniej w najprostszej możliwej formie hasła, którego dziecko nie dostanie do dyspozycji. Obarczanie operatora za swoje niedopatrzenie nie jest dobrym wyjściem z tej sytuacji.

Ankieta
47%
17%
37%

Wszystkich głosujących: 509

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News