DAJ CYNK

Czy telefon stacjonarny jest nadal potrzebny?

18.04.2017

Dodane przez: <span style="color:#9A2824;"><b>Zadarma</b></span>

Kategoria: Dyskusje o rynku

Interakcje: 17547

Niektórym telefonia stacjonarna kojarzy się z minioną epoką i smutnym dodatkiem do Neostrady. Dla innych to podstawowa forma komunikacji.



VoIP, nazywany często telefonią internetową, jest coraz częściej wybierany jako alternatywa telefonu stacjonarnego. I nie mówimy tutaj tylko o zamienniku, ale o rozwiązaniu dającym dużo korzyści dla użytkownika.

Co to jest VoIP?

Voice over Internet Protocol jest w dużym uproszczeniu przesyłaniem dźwięku pomiędzy rozmówcami za pomocą łącza internetowego. Do działania zazwyczaj (o tym za moment) niezbędne jest posiadanie połączenia z Internetem. W przeciwieństwie do np. prowadzenia wideorozmów za pomocą popularnych komunikatorów, w tym przypadku nie jest aż tak ważna prędkość połączenia, wystarczy żeby było ono stabilne, a pakiety docierały bez większych opóźnień (niski Jitter). Do prowadzenia rozmów nie jest potrzebny wyspecjalizowany sprzęt. Wystarczy prosty zestaw słuchawkowy z mikrofonem podłączony do komputera lub smartfon z odpowiednią aplikacją. Oczywiście jeśli ktoś chce używać VOIP-a jako telefonu stacjonarnego to bez problemu może kupić odpowiednio przystosowany aparat. Ceny tańszych aparatów są podobnie jak w przypadku zwykłych telefonów stacjonarnych, jak również są na rynku dostępne rozbudowane terminale za ponad 1000 zł.

Operatorzy telefonii internetowej nie muszą mieć własnej infrastruktury, dzięki czemu nie muszą jej serwisować i płacić za jej utrzymanie. Ma to przełożenie na bardzo niskie ceny połączeń i abonamentów w porównaniu z telefonami stacjonarnymi.

Kolejną zaletą VoIP-u jest możliwość posiadania numeru z dowolnego zakresu numeracji. Będąc w dowolnym miejscu na świecie bez problemu możemy używać numeru z Sosnowca z kierunkowym 32. Co więcej, na VoIP można przenieść już używany przez nas numer, zarówno komórkowy jak i stacjonarny. Analogicznie w Polsce możemy korzystać z numeru boliwijskiego.

Na koniec jedna z ważniejszych kwestii - umowa. Żeby korzystać z VoIP-u nie zawsze trzeba podpisywać umowę. Część operatorów korzysta z kart doładowujących, zupełnie jak w telefonie na kartę, inni jak Zadarma oferują wirtualną skarbonkę, na którą wpłacamy środki na prowadzenie rozmów.

Wracając do wspomnianego połączenia z Internetem. W przypadku jego braku Zadarma pozwala na wykonanie połączenia na zasadzie callbacku, czyli odwonienia. Wtedy połączenie jest kierowane na serwer operatora, który oddzwania i przekierowuje rozmowę na wybrany przez nas numer komórkowy lub stacjonarny.

VoIP dla klienta indywidualnego

Telefon stacjonarny to dla klienta indywidualnego przeżytek. W większości korzystają z niego osoby, które potrzebują linii do działania Internetu. W takich przypadkach często telefon jest, bo być musi i zostaje zazwyczaj zawieszany. Po drugiej stronie mamy osoby, które telefonu stacjonarnego używają do rozmów międzynarodowych. Aktualnie wiele planów oferuje takie rozmowy w ramach abonamentu, ale ich ceny są dalekie od tego, co aktualnie oferuje VoIP.

Jeśli chcemy mieć pełny no limit (krajowe numery komórkowe i stacjonarne oraz stacjonarne numery międzynarodowe) na numerze stacjonarnymi w Orange, musimy liczyć się z wydatkiem 69 zł miesięcznie. Bez rozmów na numery komórkowe cena spada do 49 zł. Do tego konieczne jest zawarcie 24-miesięcznej umowy. Koniec końców, bez względu na to czy z telefonu dzwonimy, czy nie i tak musimy płacić.

Tańszą alternatywą jest w tym przypadku telefonia internetowa. I tak, np. operator Zadarma oferuje korzystanie z usług bez jakiegokolwiek abonamentu (jeśli chcemy skorzystać z posiadanego już numeru) lub za 2 euro miesięcznie (wszystkie ceny są bez podatku VAT) w przypadku wykupienia polskiego numeru stacjonarnego lub numeru innego kraju (hiperłącze https://zadarma.com/pl/tariffs/numbers/). Do wyboru mamy jedną z trzech taryf:

  • Ekonomiczną* - płacimy w niej za każdą minutę połączenia. W przypadku polskich numerów stacjonarnych 0,012 euro i 0,016 euro dla numerów komórkowych. Do tego np. 0,007 euro za połączenie z numerami w USA, 0,004 euro z kanadyjskimi i 0,007 euro z brytyjskimi.
  • Standardową* - za każde doładowanie konta dowolną kwotą dostajemy 100 minut na połączenia z 7 krajami, m.in. Polską, Kanadą, Stanami Zjednoczonymi i Rosją. Dalej połączenia odbywają według ustalonych stawek, w tym 0,0014 euro za minutę do Polski, 0,013 euro do Hiszpanii lub 0,007 euro do Wielkiej Brytanii. Tylko w tej taryfie jest naliczanie sekundowe.
  • Bezpłatną* - za samą rejestrację dostajemy darmowe 30 minut do 40 krajów świata, a za doładowanie kwotą 8 euro dostajemy do wykorzystania 400 minut. Po ich wykorzystaniu połączenia odbywają według ustalonych stawek.
*w taryfach Ekonomicznej i Standardowej użytkownik przy rejestracji dostaje 0,40 euro na konto, co w przeliczeniu daje do 30 min rozmów

VoIP dla biznesu

Raport o stanie rynku telekomunikacyjnego przygotowany w 2016 roku przez Urząd Komunikacji Elektronicznej pokazał, że telefon stacjonarny to podstawowa forma kontaktu dla 93% firm i korzystają z niego głównie przedsiębiorstwa zatrudniające więcej niż 50 osób. Dla klientów telefon stacjonarny jest pewnego rodzaju wyznacznikiem zaufania do firmy. Dzięki temu klienci wiedzą, że mają do czynienia z rzetelnym przedsiębiorstwem, a nie "firmą krzak" ulokowaną w garażu na przedmieściach Pekinu. Dla 60% polskich firm jest to najważniejszy argument posiadania telefonu stacjonarnego i 69% z nich nie ma zamiaru rezygnować z tej formy kontaktu. W przypadku firm zatrudniających więcej niż 50 osób ten wskaźnik wrasta do 79%.

Tylko czy koniecznie firma musi być uwiązana w Polsce kablem telefonii stacjonarnej? No więc nie musi. I tu znowu pojawia się VoIP. Połączenia na polski numer stacjonarny można bez problemu odbierać w dowolnym miejscu na świecie. Daje to ogromne możliwości i pozwala efektywnie zaplanować pracę.

Zadarma oferuje możliwość szybkiego dodania obsługi połączeń telefonicznych do biura. Z bezpłatną centralą telefoniczną w chmurze oferującą menu głosowe (IVR z muzyką lub własnym spotem reklamowym w trybie oczekiwania), transferami, zapisem połączeń i z zintegrowaniem z systemami CRM włącznie. Wszystko to w dowolnym miejscu na świecie. Opcja ta jest bezpłatna w przypadku regularnego (co najmniej raz w trzy miesiące dowolną kwotą) doładowywania konta, przeciwnym razie kosztuje 4 euro miesięcznie. Operator posiada również w ofercie możliwość skorzystania z bezpłatnego numeru z prefiksem 0800.



Zadarma to projekt działający od 2006 roku. Bułgarska firma jest obecnie jednym z największych operatorów oferujących usługi VoIP na rynkach wschodnich. Operator oferuje usługi dla klientów biznesowych i indywidualnych w stałych stawkach, niezależnie od kraju.

Artykuł powstał na zlecenie firmy Zadarma.

Komentarze
Zaloguj się
50. ViNYL
0

2017-04-28 21:57:43

Telefon stacjonarny - nie jest potrzebny, numer stacjonarny się czasem przydaje.

Odpowiedz

2017-04-25 20:04:21

Mam stacjonarny ze wgledu na neta ale jak go zmienie to go zlikwiduje ;)

Odpowiedz

48. LuiN
0

2017-04-25 09:37:03

@41, xxx - pod tytułem jest też w polu autora Zadarma. Ale przemyślimy jeszcze sposób oznaczania tekstów. Nie zależy nam na wprowadzaniu Czytelników w błąd.

Odpowiedz

47. jedrek
0

2017-04-23 11:12:21

@45 FritzBoxów mało kto używa, bo to sprzęt dla wtajemniczonych i tylko ludzie czujący temat mają je na pokładzie, inni mają to co im sklep opchnął.

Odpowiedz

46. ~Gliwice
0

2017-04-22 18:20:44

@44 Zadarma kosztuje 2€ miesięcznie a ile utrzymanie numeru?

Odpowiedz

0

2017-04-22 16:52:25

@43 &quot;Dopinana bramka &quot;zewnętrznego&quot; dostawcy VoIP ma tą wadę, że jak wysycimy łącze netem, bo zaczynamy ostre ssanie to zacznie ciąć rozmowę&quot;Ale FritzBoxy pewnie znasz co rezerwują sobie transfer na voip?

Odpowiedz

0

2017-04-22 16:34:26

Mam Zadarma i działa rewelacyjnieA kiedyś, jakoś w 2005 czy 2008 roku co stawiałem pierwsze kroki w voip, to było coś! Actio dawało numery za free, a jak się zakombinowało to i DE czy UK też się miało za free i jak znajomym mówiłem aby zadzwonili na taki i dzwoniła mi komórka to oczy robili, tak samo jak z rożnych stref numeracyjnych w Polsce. Fajnie było..

Odpowiedz

43. jedrek
0

2017-04-22 11:09:58

@36 dlatego najlepszą jakość zapewnia VoIP który obsługuje twój dostawca neta, gdzie serwer VoIP siedzi na jego wewnętrznej sieci-szkielecie i nie przepychasz się do n-tej sieci nie wiadomo gdzie i łapiesz ewentualne czkawki po drodze. Czyli taki fon z kablówki czy po świetle z oranżady, teoretycznie zapewni lepszą jakość niż jakaś tam usługa, którą sobie w świecie gdzieś tam wykupimy i przepychamy się potem naszą rozmową do serwera na drugi koniec kontynentu. Póki co do dobrego VoIP żadna komórka nie podskoczy jeżeli chodzi o jakość głosu. Dopinana bramka &quot;zewnętrznego&quot; dostawcy VoIP ma tą wadę, że jak wysycimy łącze netem, bo zaczynamy ostre ssanie to zacznie ciąć rozmowę, w dedykowanych sprzętach u własnego dostawcy gdzie bierzemy zestaw net+VoIP, czyli jeden blok-modem jako net i VOIP w jednym pudełku (tak jak ma to miejsce np. w kablówce), z tego co mi wiadomo, na VoIP jest zarezerwowane niezależne, wydzielone pasmo, na które kanał UP/DOWN łączą internetowego nie ma większego wpływu. Odpal sobie jakiś &quot;zewnętrzny&quot; VoIP na ADSL a potem wysyć oba kanały UP/DOWN, cięcie rozmowy gwarantowane.

Odpowiedz

42. jedrek
1

2017-04-22 10:55:38

@33 Odmieniajmy prawidłowo: 1 Wat, ale 2 Waty, 5 Watów, bo to jak nazwisko Nowak, 1 Nowak, ale 2 Nowaków. Nastała era, że się tak samo źle odmienia Volty, Ampery, Ohmy, bo za dużo Anglii w Polsce. Świetne mikrofony powiadasz, dziś praktycznie każdy mikrofon w sprzęcie dla mas jest świetny, bo większość to dziś mikrofony elektretowe, które dają dla zwykłego śmiertelnika żyleta jakość przetwarzania i porównując je do historycznego mikrofonu węglowego, który królował w pierwszych słuchawkach pod koniec 19 wieku, do praktycznie końca lat 90. Więc dziś nawet najprostszy mikrofon za 5zł daje jakość kosmiczną, po warunkiem, że tory audio które z nim współpracują nie popsują tego. A w dobie słuchawek gdzie tor ma nie wiadomo po co przesadnie duże wzmocnienie i zbiera całe tło w promieniu 5-10m trudno mówić o dobrej jakości gdzie oprócz rozmówcy słyszymy spuszczaną wodę w kibelku :) a jak ktoś nadaje z ulicy to słyszymy całą ulicę a nie rozmówcę i następuje przekrzykiwanie.

Odpowiedz

41. ~xxx
0

2017-04-22 09:07:13

Powinno być wyraźnie napisane:artykuł sponsorowany, a nie na samym dole.Wiem że jak napiszecie na samym dole to większość nieświadomych użytkownikow zacznie czytać i może przeczyta całość, ale czy to uczciwe?Ja przestałem w trakcie czytać, ale reklama to reklama. Przed i po powinna być informacja że artykuł sponsorowany.

Odpowiedz

40. ~kabum
0

2017-04-21 18:40:43

@39 Brawo ty

Odpowiedz

39. ~nomad
0

2017-04-21 18:38:38

A ja mam nomada w Sferii

Odpowiedz

38. dziedziel
0

2017-04-21 10:00:27

Przeniosłem nr. stacjonarny do halonet z 3 lata temu - i jestem bardzo zadowolony, duży plus za wsparcie techniczne (pomoc w konfiguracji bramki etc.) - ustawione przez stronę mam przekierowanie po 8 sygnałach na komórkę, co jest dobrym rozwiązaniem jak nie ma nikogo w domu. Ogólnie polecam. Opłata roczna w wysokości 1zł i groszowe opłaty za minutę są bardzo ok. Polecam.

Odpowiedz

37. ~jupi
0

2017-04-21 03:57:45

Przydałaby się recenzja najlepszych i najtańszych ofert operatorów VOIP.

Odpowiedz

36. ~Hmm
0

2017-04-21 00:47:44

@31 Zgadzam się. Operator VOIP ma też infrastrukturę do utrzymania. Nawet jeśli wszystko robi softwarowo. Myślę, że bardziej świadomi operatorzy voip mają: własny numer AS, serwer SIP podłączony swiatełkiem w porządnej kolokacji, bezpośrednie punkty wymiany ruchu z TPSA, Netia, W4 i zagranicznymi, zapasowy serwer, szyfrowanie SRTP lub VPN, obsługę fax T.38 (jasne, że jest fax2mail ale sztuką jest to zrobić G3T.38), HD Voice z punktami wymiany HD z innymi operatorami. TO WSZYSTKO KOSZTUJE. Chyba, że klient kupi &quot;cokolwiek&quot; a zamiast JAKOŚCI dostanie jakoś ;)

Odpowiedz