Zakaz rozmawiania w czasie jazdy wprowadzono zbyt pochopnie?

Według badań przeprowadzonych przez Highway Loss Data Institute (HLDI), zakaz korzystania z telefonów komórkowych podczas prowadzenia pojazdów nie ma wpływu na zwiększoną liczbę wypadków. Czy to oznacza, że zakaz taki został wprowadzony pochopnie?

Redakcja Telepolis
49
Udostępnij na fb
Udostępnij na X
Zakaz rozmawiania w czasie jazdy wprowadzono zbyt pochopnie?

Według badań przeprowadzonych przez Highway Loss Data Institute (HLDI), zakaz korzystania z telefonów komórkowych podczas prowadzenia pojazdów nie ma wpływu na zwiększoną liczbę wypadków. Czy to oznacza, że zakaz taki został wprowadzony pochopnie?

W przeprowadzonym badaniu organizacja HLDI przyglądnęła się dokładniej statystykom dotyczącym wypadkowości w jednym ze stanów, w którym taki zakaz został wprowadzonych oraz w kilku pozostałych, w których taki nie istnieje. Pod uwagę brane były odpowiednie wskaźniki dotyczące wypadkowości na około 2 lata przed wprowadzeniem zakazu oraz kilkanaście miesięcy po jego wprowadzeniu.

W lipcu 2008 roku Kalifornia zabroniła kierowcom bezpośredniego korzystania z telefonów, zalecając korzystanie z zestawów słuchawkowych lub głośnomówiących. Sąsiadujące stany (Arizona, Nevada oraz Oregon) takiego zakazu nie wprowadziły.

Po ich dokładnym przeanalizowaniu okazało się, że statystyki dotyczące liczby wypadków w Kalifornii oraz stanach sąsiadujących były zbliżonym poziomie. Wszelkie zmiany w zależności od konkretnego miesiąca były na porównywalnych poziomach.

W świetle powyższych odkryć HLDI doszło do wniosku, że wprowadzenie zakazu korzystania z telefonu podczas prowadzenia samochodu nie ma wpływu na liczbę odnotowanych wypadków drogowych. Według analityków, bezpośrednie korzystanie z telefonu w równym stopniu może rozpraszać uwagę kierowcy jak korzystanie przez niego z zestawu hands free.

HLDI to organizacja non-profit, która zrzesza kilkudziesięciu ubezpieczycieli działających na rynku amerykańskim. Jej celem jest prowadzenie badań oraz szeroko rozumiana edukacja oraz popularyzacja informacji mających na celu zmniejszenie liczby wypadków oraz poprawę bezpieczeństwa w ruchu drogowym.

Dalsza część tekstu pod wideo