Na koniec 2009 r. w sieci PTC działało 13,5 mln kart SIM, o 18 tys. więcej niż na koniec III kwartału i o 226 tys. więcej w stosunku do 2008 r. W całym 2009 r. pozyskano 491 tys. klientów abonamentowych (wzrost o 5,2% w stosunku do roku poprzedniego, a ich udział w ogólnej bazie klientów wyniósł 49,3%).
W IV kwartale telekomowi udało się pozyskać 79 tys. kart abonamentowych (ma ich teraz 6,656 mln), ale stracił 62 tys. prepaid (ma ich teraz 6,844 mln).
Dla kart abonamentowych wzrósł churn - o 0,2 punkta procentowego w stosunku do zeszłego kwartału i w ujęciu rocznym - do 0,8%.
Dla całej bazy wskaźnik ten w 2009 r. wyniósł 2,7% (w ujęciu rocznym spadł o 0,3 punkta, ale kwartał do kwartału zanotował wzrost o 0,3 punkta procentowego do 2,9% ).
Dalsza część tekstu pod wideo
Karty SIM |
4Q08 |
1Q09 |
2Q09 |
3Q09 |
4Q09 |
Abonamentowe |
6,327 mln |
6,363 mln |
6,477 mln |
6,577 mln |
6,656 mln |
Prepaid |
6,946 mln |
6,924 mln |
6,932 mln |
6,906 mln |
6,844 mln |
Całkowity |
13,273 mln |
13,287 mln |
13,409 mln |
13,482 mln |
13,500 mln |
Przychód |
4Q08 |
3Q09 |
4Q09 |
2008 |
2009 |
Od klientów |
1,957 mld zł |
1,822 mld zł |
1,809 mld zł |
7,694 mld zł |
7,338 mld zł |
Całkowity |
2,024 mld zł |
1,889 mld zł |
1,882 mld zł |
7,920 mld zł |
7,602 mld zł |
|
4Q08 |
3Q09 |
4Q09 |
2008 |
2009 |
EBIDTA |
623 ml zł |
735 mln zł |
674 mln zł |
2744 mln zł |
2661 mln zł |
Marża EBIDTA |
30,8% |
38,9% |
35,8% |
34,6% |
35,0% |
Przychody PTC w ostatnim kwartale 2009 roku wyniosły 1,882 mld złotych, a w całym roku osiągnęły wartość 7,602 mld złotych. Pomimo zmniejszenia się o cztery procent w stosunku do roku ubiegłego wyniki Spółki charakteryzowały się znacznie lepszymi tendencjami niż te wynikające z sytuacji rynkowej, na którą wpłynęły m.in. bardzo duże obniżki (o ponad połowę stawek rozliczeń międzyoperatorskich MTR), osłabienie polskiej waluty, jak również trudna sytuacji na rynkach finansowych, która miała swoje odzwierciedlenie w gorszych nastrojach konsumentów i firm.
Przychód na klienta |
4Q08 |
3Q09 |
4Q09 |
2008 |
2009 |
Prepaid |
21 zł |
18 zł |
18 zł |
20 zł |
19 zł |
Postpaid |
82 zł |
73 zł |
72 zł |
85 zł |
75 zł |
Łączny |
50 zł |
45 zł |
45 zł |
49 zł |
46 zł |
Procent przychodu z usług niegłosowych |
19% |
23% |
26% |
19% |
24% |
Koszt pozyskania klienta |
4Q08 |
3Q09 |
4Q09 |
2008 |
2009 |
Prepaid |
14 zł |
11 zł |
11 zł |
13 zł |
10 zł |
Postpaid |
364 zł |
364 zł |
361 zł |
391 zł |
373 zł |
Łączny |
102 zł |
82 zł |
92 zł |
95 zł |
87 zł |
Koszt utrzymania klienta (przedłużenie) |
465 zł |
340 zł |
296 zł |
427 zł |
362 zł |
Minuty na klienta |
4Q08 |
3Q09 |
4Q09 |
2008 |
2009 |
Postpaid |
193 |
198 |
201 |
194 |
198 |
Łączny |
118 |
124 |
126 |
114 |
122 |