Wyniki Nokii po 4Q2009
Przychody netto Nokii spadły w IV kwartale o 5,3%, do 11,988 mld euro względem analogicznego okresu w 2008 roku i zarazem wzrosły 22,2% względem słabego III kwartału 2009 roku. Udział w rynku telefonów komórkowych wzrósł w IV kwartale do 39% (z 38% w III kwartale 2009 roku utrzymał się na tym samym poziomie co w II kwartale 2009 roku).
Przychody netto Nokii spadły w IV kwartale o 5,3%, do 11,988 mld euro względem analogicznego okresu w 2008 roku i zarazem wzrosły 22,2% względem słabego III kwartału 2009 roku. Udział w rynku telefonów komórkowych wzrósł w IV kwartale do 39% (z 38% w III kwartale 2009 roku utrzymał się na tym samym poziomie co w II kwartale 2009 roku).
Nokia sprzedała w drugim kwartale 126,9 mln sztuk urządzeń, o 1,2% mniej licząc rok do roku, lecz jednocześnie o 26,6% więcej w stosunku do III kwartału.
Globalna sprzedaż wyniosła według analiz Nokii 329 mln sztuk telefonów, co daje Nokii 39% udziału w rynku. Globalna sprzedaż telefonów wzrosła o 7% rok do roku i o 14% względem III kwartału 2009 roku.
W IV kwartale nieco wzrosła sprzedaż telefonów Nseries (4,6 mln sztuk) i Eseries (6,1 mln sztuk) - razem było to 10,7 mln sztuk względem 8,9 mln w III kwartale 2009 roku. Nie wzrosło przy tym praktycznie zainteresowanie serią N, lecz urządzeniami biznesowymi. Apple sprzedał w tym samym czasie 8,7 mln sztuk iPhone'ów.
W całym 2009 roku Nokia sprzedała 18 mln telefonów Nseries (Apple 25,34 mln sztuk iPhone'ów - szacunki TELEPOLIS.PL) i 18 mln urządzeń Eseries. To łącznie o 10 mln sztuk mniej niż w 2008 roku, gdy Nokia sprzedała 46 mln sztuk tych urządzeń.
Nokia wyraźnie odbiła się w IV kwartale 2009 roku. Producent sprzedał na całym świecie o 17% więcej telefonów niż w III kwartale 2009 roku. Średnia cena telefonu (ASP) wzrosła z 62 euro w III kwartale 2009 roku do 63 euro w IV kwartale. To jednak i tak znacznie mniej niż w IV kwartale 2008 roku, gdy za telefon trzeba było zapłacić średnio 71 euro.
Sprzedaż w podziale na regiony
(mln sztuk) | Q4 2009 | Q4 2008 | zmiana YoY (%) | Q3 2009 | zmiana QoQ (%) |
Europa | 34,3 | 34,7 | -1,2% | 27,1 | 26,6% |
Środkowy Wschód i Afryka | 24,3 | 18,2 | 33,5% | 19,6 | 24,0% |
Chiny | 17,6 | 12,9 | 36,4% | 18,5 | -4,9% |
Azja-Pacyfik | 34,5 | 29,9 | 15,4% | 30,5 | 13,1% |
Ameryka Północna | 3,8 | 4,1 | -7,3% | 3,1 | 22,6% |
Ameryka Łacińska | 12,4 | 13,3 | -6,8% | 9,7 | 27,8% |
Suma | 126,9 | 113,1 | 12.2% | 108,5 | 17.0% |