Wyniki Nokii po 2Q2009

Przychody netto Nokii spadły w II kwartale o 25%, do 9,9 mld euro względem analogicznego okresu w 2008 roku i o 7% względem I kwartału tego roku. Udział w rynku spadł do 38%, względem 40% w II kwartale 2008 roku, co jest i tak wynikiem lepszym niż w I kwartale tego roku, gdy udział Nokii szacowano na 37%.

Lech Okoń (LuiN)
18
Udostępnij na fb
Udostępnij na X
Wyniki Nokii po 2Q2009

Przychody netto Nokii spadły w II kwartale o 25%, do 9,9 mld euro względem analogicznego okresu w 2008 roku i o 7% względem I kwartału tego roku. Udział w rynku spadł do 38%, względem 40% w II kwartale 2008 roku, co jest i tak wynikiem lepszym niż w I kwartale tego roku, gdy udział Nokii szacowano na 37%.

Nokia sprzedała w drugim kwartale 103,2 mln sztuk urządzeń, o 15% mniej licząc rok do roku, lecz jednocześnie o 11% więcej w stosunku do I kwartału.

Globalna sprzedaż wyniosła według analiz 268 mln sztuk telefonów, co daje Nokii 38% udziału w rynku. Globalna sprzedaż telefonów spadła o 12% rok do roku i jednocześnie wzrosła o 5% względem trudnego dla wszystkich producentów I kwartału tego roku.

W II kwartale Nokia sprzedała 4,6 mln Nokii Nseries i 4,7 mln Nokii Eseries. W I kwartale tego roku łączna sprzedaż w/w urządzeń wyniosła 8,2 mln, jednak trudno doszukiwać się tu jakiegoś wielkiego sukcesu, bo dajmy na to w III kwartale 2008 roku sprzedaż samych urządzeń Nseries wyniosła 9 mln sztuk (plus 3 mln sztuk Nokii Eseries).

Nokia stale traci udział w rynku Ameryki Północnej, stanowiący obecnie marginalną część sprzedaży koncernu. Po dramatycznej stracie na rynku Ameryki Łacińskiej telekomunikacyjny gigant stopniowo odrabia straty, wciąż jednak sprzedaż jest o ponad 40% niższa niż w zeszłym roku.

Prawie 1/5 sprzedaży Nokii stanowiły w II kwartale produkty przeznaczone na rynek Chin - jedyny charakteryzujący się stabilnym wzrostem, wydawać by się mogło niezależnym od kryzysu.

Sprzedaż w podziale na regiony

Dalsza część tekstu pod wideo
(mln sztuk) Q2 2009 Q2 2008 zmiana YoY (%) Q1 2009 zmiana QoQ (%)
Europa 23,3 27,1 -14,0% 22,3 4,5%
Środkowy Wschód i Afryka 18,9 21,1 -10,4% 14,8 27,7%
Chiny 18,6 17,6 5,7% 17,9 3,9%
Azja-Pacyfik 30,3 36,4 -16,8% 28,2 7,4%
Północna Ameryka 3,2 4,5 -28,9% 3,4 -5,9%
Ameryka Łacińska 8,9 15,3 -41,8% 6,6 34,8%
Suma 103,2 122,0 -15.4% 93,2 10.7%
Pokaż więcej