Wyniki Netii w 2Q2011
Netia zmienia po wynikach za II kwartał zmienia prognozy - w tym roku nie będzie miała 780-800 tys. klientów szerokopasmowego Internetu, a tylko 750 tys. Powodem jest zaostrzająca się wojna cenowa i słabszy wzrost bazy klientów, przede wszystkich tych z jedną usługą.
Netia zmienia po wynikach za II kwartał zmienia prognozy - w tym roku nie będzie miała 780-800 tys. klientów szerokopasmowego Internetu, a tylko 750 tys. Powodem jest zaostrzająca się wojna cenowa i słabszy wzrost bazy klientów, przede wszystkich tych z jedną usługą.
Przychody w I półroczu wyniosły 797,5 mln zł m wykazując wzrost o 2% w stosunku do I półrocza 2010 roku. W II kwartale przychody spadły o 1% kwartał-do-kwartału do poziomu 396,3 mln zł w porównaniu do 401,2 mln PLN w I kwartale oraz wykazały wzrost o 1% w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego. Spadek tempa wzrostu przychodów spowodowany był spowolnieniem rynku usług szerokopasmowych oraz zaostrzoną rywalizacją cenową ze strony konkurencji.
Strata netto odnotowana w I półroczu wyniosła 10,1 mln zł w porównaniu do zysku netto w wysokości 29,9 mln zł w I półroczu 2010 roku. Zysk netto odnotowany w II kwartale wyniósł 12,9 mln zł w stosunku do straty netto w wysokości 23,0 mln zł w I kwartale. W I półroczu Netia rozpoznała jako koszt kwotę 58,3 mln zł wydatkowaną w 2010 roku w związku z podatkiem CIT za 2003 rok, co było następstwem wyroku wydanego przez WSA 15. marca. Szerzej pisaliśmy o tym w tej wiadomości.
Baza klientów usług szerokopasmowych wzrosła do 719.595 na dzień 30. czerwca, co stanowiło wzrost o 2% z poziomu 704.082 na dzień 31. marca oraz o 15% z poziomu 623.579 na dzień 30. czerwca 2010 roku. Netia szacuje, że jej łączny udział w rynku stacjonarnych usług szerokopasmowych wzrósł do 11,7% z 10,7% na dzień 30. czerwca. W II kwartaleNetia odnotowała 15.513 przyłączeń netto stacjonarnych usług szerokopasmowych (9.916 nie uwzględniając akwizycji ethernetowych) w porównaniu do 13.835 przyłączeń netto w I kwartale (13.168 nie uwzględniając akwizycji sieci ethernetowych) oraz 20.212 przyłączeń netto w II kwartale 2010 roku (19.708 nie uwzględniając akwizycji sieci ethernetowych). Spadek liczby przyłączeń netto rok-do-roku odzwierciedla zauważalnie niższe tempo wzrostu rynku oraz zaostrzoną konkurencję cenową, która ograniczała poziom sprzedaży zwłaszcza w odniesieniu do niskomarżowych usług BSA. Jednocześnie oferta Netii oferowana w ramach własnej sieci oraz w technologii LLU, generująca wyższe marże, pozostaje atrakcyjna cenowo w stosunku do ofert konkurencji, odnotowując w dalszym ciągu satysfakcjonujący wzrost bazy klienckiej.
Baza klientów usług głosowych (własna sieć, WLR i LLU) wyniosła 1.202.122 na dzień 30. czerwca w porównaniu do 1.176.226 na 30. czerwca 2010 roku oraz 1.212.072 na dzień 31. marca.
W II kwartale Netia odnotowała łączny spadek liczby klientów usług głosowych netto o 9.950, co było głównie związane z odchodzeniem klientów od tradycyjnych usług głosowych i usług WLR. Netia szacuje, że jej łączny udział w rynku stacjonarnych usług głosowych wzrósł w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy do poziomu 13,3% z 12,1%.
Na dzień 30. czerwca Netia posiadała 612 uwolnionych węzłów z dostępem do około 4,5 mln linii abonenckich i obsługiwała łącznie 159.260 klientów w ramach technologii LLU. Spółka przyłączyła netto w II kwartale 13.190 klientów w stosunku do 19.175 klientów pozyskanych w I kwartale oraz 13.596 w II kwartale 2010 roku. Liczba migracji klientów BSA/WLR na LLU wyniosła w II kwartale 8.497. Netia zakłada uwolnienie łącznie 700 węzłów do końca 2011 roku.
Baza klientów mobilnych usług szerokopasmowych wyniosła 16.338 na dzień 30. czerwca w porównaniu
do 7.959 na dzień 31. grudnia 2010 roku oraz 9.032 na dzień 31. marca. Usługi świadczone są na sieci P4.