DAJ CYNK

Światowy rynek smartfonów w 2009 roku

05.02.2010

Dodane przez: LuiN

Kategoria: Wydarzenia

Interakcje: 4789

Ważne 0

0

Konwergentne urządzenia mobilne, popularnie nazywane smartfonami, ponownie biją rekordy popularności. W IV kwartale 2009 roku sprzedano ich 54,5 mln - o 39% więcej niż rok wcześniej.

Konwergentne urządzenia mobilne, popularnie nazywane smartfonami, ponownie biją rekordy popularności. W IV kwartale 2009 roku sprzedano ich 54,5 mln - o 39% więcej niż rok wcześniej.

W 2009 roku sprzedano łącznie 174,3 mln sztuk smartfonów - o 15,1% więcej niż w 2008 roku. Smartfony miały tym samym 15,4% całego światowego rynku telefonów komórkowych. W 2008 roku stanowiły 12,7% rynku.

Pozycję lidera rynku utrzymała Nokia. W 2009 roku Nokia wprowadziła na rynek szereg dotykowych modeli, na których brak w portfolio fińskiego giganta wymagający klienci smartfonów narzekali najbardziej. Stale zmniejsza się liczba klientów wybierających telefony Nseries i wzrasta baza klientów wybierających produkty Eseries. W oficjalnym raporcie mówi się o łącznie 36 mln sztuk telefonów serii E i N sprzedanych w 2009 roku. Wygląda więc na to, że symbianowe urządzenia serii classic oraz modele XpressMusic takie jak Nokia 5800 czy 5530 cieszą się bardzo dużym zainteresowaniem (prawie połowa smartfonów sprzedanych przez Nokię jest spoza serii N i E).

Research in Motion, producent biznesowych smartfonów BlackBerry, nie stoi w miejscu. Mimo zadomowienia się niemal jedynie w biznesowej niszy rynku, co roku koncern zwiększa sprzedaż o około 40% - kryzys, nie kryzys RIM zawsze na plusie. W 2009 roku producent wprowadził takie modele jak Bold 9700, Storm 2 9550 i 8520. Ostatnie ruchy ze strony polskich operatorów, w postaci usług BlackBerry dla klientów indywidualnych czy dedykowanych planów taryfowych dla urządzeń RIM dają szansę na spopularyzowanie tych kanadyjskich smartfonów również w Polsce.

Apple w IV kwartale drugi raz z rzędu osiągnął największą kwartalną sprzedaż iPhone'ów w historii. To efekt ogólnoświatowej dostępności modelu 3GS, kolejnych obniżek cen modelu 3G i ruszenia ze sprzedażą w Chinach. Sprzedaż telefonów napędza dodatkowo największa na świecie sieć dystrybucji aplikacji, obejmująca ponad 140 tys. pozycji (App Store).

HTC zakończył rok na 4-tej pozycji, ale już kwartalnie spadł na miejsce 5-te - przebiła go powracająca do gry Motorola. Pod koniec 2009 roku HTC wystartował z kampanią reklamową HTC YOU, której myśl przewodnia w wolnym tłumaczeniu to: "Nie potrzebujesz rozumieć swojego telefonu. Potrzebujesz telefonu, który zrozumie Ciebie." Brzmi to dobrze, jednak nie przekłada się na sprzedaż - zarówno HTC, jak i Samsung (tu tylko segment smartfonów) w IV kwartale oraz w całym 2009 roku odnotowali wzrost sprzedaży poniżej 10%.

Najwięksi konkurencji potrafili w tym czasie nawet niemal podwoić sprzedaż. Windows Mobile stoi w miejscu, a absurdalne wręcz wymagania nadchodzącego Windows Mobile 7 nie polepszają sytuacji. Ratunkiem dla HTC i Samsunga mogą okazać się telefony z systemem Google Android. To właśnie one ratują Motorolę, a amerykański producent co chwila prezentuje nowe, pomysłowe modele.

Światowa sprzedaż smartfonów w IV kwartale 2009 roku:

Producent 4Q09 (mln sztuk) Udział w 4Q09 4Q08 (mln sztuk) Udział w 4Q08 Zmiana rok do roku
Nokia 20,8 38,2% 15,1 38,5% 37,7%
Research In Motion 10,7 19,6% 7,6 19,4% 40,8%
Apple 8,7 16,0% 4,4 11,2% 97,7%
Motorola 2,5 4,6% 1,6 4,1% 56,3%
HTC 2,4 4,4% 2,2 5,6% 9,1%
Inni 9,4 17,2% 8,3 21,2% 13,3%
Razem 54,5 100% 39,2 100% 39,0%


Światowa sprzedaż smartfonów w 2009 roku:
Firma2009
(mln sztuk)
Udział w 20092008
(mln sztuk)
Udział w 2008Zmiana 2007-2008
Nokia67,738,9%60,540,0%11,9%
Research In Motion34,519,8%23,615,6%46,2%
Apple25,114,4%13,89,1%81,9%
HTC8,14,6%7,55,0%8%
Samsung5,73,3%5,43,6%5,6%
Inni33,119,0%40,626,8%-18,5%
Razem174,2100%151,4100%15,1%


Źródło tekstu: IDC, wł