Wreszcie bezpieczny Premium Rate

4. grudnia częściowo wchodzą w życie nowe przepisy zwiększające ochronę abonentów korzystających z usług o podwyższonej opłacie. Kolejne zaczną obowiązywać za 5 miesięcy.

Lech Okoń (LuiN)
8
Udostępnij na fb
Udostępnij na X
Wreszcie bezpieczny Premium Rate

4. grudnia częściowo wchodzą w życie nowe przepisy zwiększające ochronę abonentów korzystających z usług o podwyższonej opłacie. Kolejne zaczną obowiązywać za 5 miesięcy.

Nowe przepisy określają m.in. obowiązki informacyjne nałożone na dostawców usług Premium Rate. Między innymi chodzi o sposób informowania o cenie SMS-a czy rozmowy oraz wykorzystywania tych informacji w przekazach reklamowych.

Cena usługi ma być podawana odpowiednio dużą czcionką i na wyraźnym tle, tak aby każdy wiedział, ile kosztuje wysłany SMS lub rozmowa telefoniczna. Osoba korzystająca z Premium Rate musi też uzyskać jasną informację, jeśli usługa odbywa się na zasadzie subskrypcji. Dostawca musi umożliwić też natychmiastową rezygnację z subskrypcji. Ma to być proste i wolne od opłat.

Dodatkowo dostawca usługi o podwyższonej opłacie musi każdorazowo przedstawić użytkownikowi (przed rozpoczęciem naliczania opłaty za połączenie telefoniczne) informację o cenie za minutę połączenia do numeru danej usługi albo o całkowitej jej cenie.

W przypadku kolejnych przepisów zapewniających większą ochronę abonentów, ustawodawca przewidział sześciomiesięczny okres vacatio legis. Zatem wejdą one w życie w 2012 roku. Zgodnie z nimi, dostawca publicznie dostępnej usługi telekomunikacyjnej będzie obowiązany na żądanie abonenta do:
umożliwienia abonentowi określenia maksymalnej ceny za usługę o podwyższonej opłacie,
bezpłatnego blokowania połączeń wychodzących na numery usług o podwyższonej opłacie, których cena przekracza cenę maksymalną określoną przez abonenta w żądaniu oraz połączeń przychodzących z takich numerów.

Za 5 miesięcy zaczną również obowiązywać dostawców progi kwotowe, po przekroczeniu których dostawca usługi telekomunikacyjnej będzie musiał poinformować abonenta i zablokować na jego żądanie wykonywanie połączeń na numery o podwyższonej opłacie i odbieranie połączeń z takich numerów.

Dalsza część tekstu pod wideo