TP złożyła sprawozdania i kalkulacje
28. sierpnia Telekomunikacja Polska przekazała Prezesowi UKE sprawozdanie z prowadzenia rachunkowości regulacyjnej za 2008 rok oraz wyniki kalkulacji kosztów usług detalicznych (rynki 1-7 oraz usług powszechnych) i usług hurtowych (rynki 8,9,11 i 12) na 2010 rok.
28. sierpnia Telekomunikacja Polska przekazała Prezesowi UKE sprawozdanie z prowadzenia rachunkowości regulacyjnej za 2008 rok oraz wyniki kalkulacji kosztów usług detalicznych (rynki 1-7 oraz usług powszechnych) i usług hurtowych (rynki 8,9,11 i 12) na 2010 rok.
Sprawozdanie i kalkulacje kosztów zostały sporządzone w oparciu o obowiązujące prawo oraz zatwierdzoną przez Prezesa UKE instrukcję rachunkowości regulacyjnej i opisy kalkulacji kosztów. W 2009 roku Prezes UKE wprowadził wiele zmian zarówno w instrukcji jak i w opisach kalkulacji, które mają istotny wpływ na wyniki.
Koszty wyliczone przez TP, podobnie jak w ubiegłych latach podlegały zewnętrznemu audytowi, który został przeprowadzony przez wybranego przez Prezesa UKE biegłego rewidenta Ernst&Young Audit. W tym roku audytor w swojej opinii zgłosił zastrzeżenia.
Zastrzeżenie audytora dotyczy uwzględnienia przez TP w kalkulacji kosztów usług hurtowych części kosztów stałych i wspólnych. Zdaniem audytora, takie koszty TP może uwzględniać tylko w usługach detalicznych. TP nie zgadza się z taką interpretacją, gdyż w ten sposób firma dyskryminowałaby własnych klientów. Według szacunków audytora koszt hurtowej usługi LLU wyniósłby 3,19 zł, a według kalkulacji TP koszt LLU jest równy 23,71 zł. Z kolei koszt abonamentu POTS według szacunków audytora wyniósłby 45,15 zł, a według TP wynosi 33,93 zł.
Przyjęcie skrajnej interpretacji audytora doprowadziłoby do znacznego zaniżenia kosztu usługi hurtowej i w efekcie do podwyższenia kosztu usługi detalicznej. Oznaczałoby to jawne subsydiowanie skrośne usług hurtowych przez detaliczne. Koszty funkcjonowania istniejącej sieci telekomunikacyjnej ponosiliby wyłącznie abonenci TP, na których przerzucane byłyby koszty napraw linii abonentów korzystających z usług operatorów alternatywnych. TP nie może zaakceptować takiego rozwiązania, opierając się o analizy prawne oraz dyrektywy i zalecenia unijne, podobnie jak w latach ubiegłych alokowała koszty stałe i wspólne do usług hurtowych i detalicznych w proporcji odzwierciedlającej specyfikę ich świadczenia - napisała TP w komunikacie.
Drugie zastrzeżenie zawarte w opinii związane jest z faktem, iż TP w kalkulacji kosztów usług sieci dostępowej przyjęła, że w 2010 roku świadczyć będzie usługi także na liniach nieaktywnych. Obowiązek świadczenia usług na pętlach nieaktywnych, a wiec udostępniania ich alternatywnym operatorom, wynika z decyzji Prezesa UKE zatwierdzających oferty ramowe dla usług LLU, WLR i BSA. Zdaniem audytora, Prezes UKE w zatwierdzonym opisie kalkulacji nie przewidział możliwości ustalenia kosztu dla pętli nieaktywnych mimo tego, iż w tym samym dokumencie Prezes UKE nakazuje kalkulować koszty usług świadczonych na pętlach nieaktywnych. W efekcie uwzględniając pętle nieaktywne w kalkulacji kosztów TP nie dokonała korekty nadwyżkowej pojemności sieci dostępowej, gdyż w tej sytuacji wyniosłaby ona zero.
Mając na uwadze cel prowadzenia rachunkowości regulacyjnej i kalkulacji kosztów TP ma nadzieję, że powyższe kwestie będą rozważane podczas procesu uzgadniania i zatwierdzania przez UKE instrukcji i opisów kalkulacji kosztów, by uniknąć podobnych dylematów w kolejnych latach - można przeczytać w komunikacie TP.