DAJ CYNK

Światowy rynek telefonów komórkowych w 2009 roku

sirmark

Wydarzenia

W 2009 roku na całym świecie sprzedano łącznie 1,211 mld sztuk telefonów - to o 0,9% mniej niż rok wcześniej - wynika z raportu Gartnera. W samym IV kwartale sprzedaż przekroczyła 340 mln sztuk, co dało wzrost o 8,3% względem IV kwartału 2008 roku.

W 2009 roku na całym świecie sprzedano łącznie 1,211 mld sztuk telefonów - to o 0,9% mniej niż rok wcześniej - wynika z raportu Gartnera. W samym IV kwartale sprzedaż przekroczyła 340 mln sztuk, co dało wzrost o 8,3% względem IV kwartału 2008 roku.

Rynek urządzeń mobilnych napędzany był przez wzrost smartfonów i tanich telefonów. W samym czwartym kwartale sprzedano 53,8 mln smartfonów, tj. o 41% więcej niż w tym samym okresie 2008 roku. W całym 2009 r. sprzedaż osiągnęła prawie 172,4 mln sztuk smartfonów, czyli o 23,8% więcej niż w 2008 r. Z dużym powodzeniem rynek zdobywały RIM oraz Apple, kontrolując już odpowiednio 19,9% oraz 14,4% rynku smartfonów.

Trzech z pięciu największych producentów telefonów komórkowych odnotowało spadek sprzedaży w 2009 r. (tabela 1). Pierwsza piątka producentów w dalszym ciągu traci udział w rynku na rzecz Apple i innych dostawców - ich łączny udział spadł z 79,7% w 2008 r. do 75,3% w 2009 r.

W 2009 r. roczna sprzedaż Nokii osiągnęła wartość 441 mln szt., a jej udział w rynku był o 2,2 punkty procentowe niższy niż w 2008 r. W rynku smartfonów Nokia straciła aż 5,5 punktów procentowych. Według analityków fińskiego producenta czeka trudna pierwsza połowa tego roku, gdzie trzeba będzie poprawiać Symbiana, a nie będzie jeszcze urządzeń opartych na nowej platformie MeeGo. Symbian ^3 powinien być dostępny pod koniec pierwszego kwartału 2010 roku, a pierwsze urządzenia pojawić się powinny w trzecim kwartale tego roku. Symbian ^4 powinien zostać wydany pod koniec 2010 roku.

Samsung był wyraźnym zwycięzcą z pierwszej piątku producentów. Jego udział w rynku wzrósł o 3,2 punkty procentowe w stosunku do 2008 roku. Osiągnięto to przez poprawę relacji z dystrybutorami, zwiększenie zasięgu i lepsze zaspokajanie potrzeb poszczególnych rynków.

Wzrost sprzedaży osiągnął także LG, co dało także większy udział w rynku na poziomie 10,1%. Sprzedaż Motoroli spadła o prawie połowę w stosunku w 2008, udział w rynku spadł tym samym do 4,8%. Nie lepiej było także u Sony Ericssona, gdzie sprzedaż spadła o 41%, dając 4,5% udział w rynku.

Tabela 1 - Światowa sprzedaż telefonów komórkowych w 2009 r.

Producent

2009 (mln sztuk)

Udział w 2009 (%)

2008 (mln sztuk)

Udział w 2008 (%)

Nokia

440,8816

36,4%

472,3149

38,6%

Samsung

235,772

19,5%

199,3243

16,3%

LG

122,0553

10,1%

102,7891

8,4%

Motorola

58,4752

4,8%

106,5224

8,7%

Sony Ericsson

54,8734

4,5%

93,1061

7,6%

Inni

299,1792

24,7%

248,1961

20,3%

Suma

1211,2366

100%

1222,2529

100%



Tabela 2 - Światowa sprzedaż smartfonów w 2009 r.

Producent

2009 (mln sztuk)

Udział w 2009 (%)

2008 (mln sztuk)

Udział w 2008 (%)

Symbian

80,8786

46,9%

72,9335

52,4%

Research In Motion

34,3466

19,9%

23,149

16,6%

iPhone OS

24,8898

14,4%

11,4175

8,2%

Microsoft Windows Mobile

15,0276

8,7%

16,4981

11,8%

Linux

8,1265

4,7%

10,6224

7,6%

Android

6,7984

3,9%

0,6405

0,5%

WebOS

1,1932

0,7%

NA

NA

Inne OS

1,1124

0,6%

4,0269

2,9%

Suma

172,3731

100%

139,2879

100%

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: Gartner, wł