Światowy rynek telefonów komórkowych w 2009 roku
W 2009 roku na całym świecie sprzedano łącznie 1,211 mld sztuk telefonów - to o 0,9% mniej niż rok wcześniej - wynika z raportu Gartnera. W samym IV kwartale sprzedaż przekroczyła 340 mln sztuk, co dało wzrost o 8,3% względem IV kwartału 2008 roku.
W 2009 roku na całym świecie sprzedano łącznie 1,211 mld sztuk telefonów - to o 0,9% mniej niż rok wcześniej - wynika z raportu Gartnera. W samym IV kwartale sprzedaż przekroczyła 340 mln sztuk, co dało wzrost o 8,3% względem IV kwartału 2008 roku.
Rynek urządzeń mobilnych napędzany był przez wzrost smartfonów i tanich telefonów.
W samym czwartym kwartale sprzedano 53,8 mln smartfonów, tj. o 41% więcej niż w tym samym okresie 2008 roku. W całym 2009 r. sprzedaż osiągnęła prawie 172,4 mln sztuk smartfonów, czyli o 23,8% więcej niż w 2008 r. Z dużym powodzeniem rynek zdobywały RIM oraz Apple, kontrolując już odpowiednio 19,9% oraz 14,4% rynku smartfonów.
Trzech z pięciu największych producentów telefonów komórkowych odnotowało spadek sprzedaży w 2009 r. (tabela 1). Pierwsza piątka producentów w dalszym ciągu traci udział w rynku na rzecz Apple i innych dostawców - ich łączny udział spadł z 79,7% w 2008 r. do 75,3% w 2009 r.
W 2009 r. roczna sprzedaż Nokii osiągnęła wartość 441 mln szt., a jej udział w rynku był o 2,2 punkty procentowe niższy niż w 2008 r. W rynku smartfonów Nokia straciła aż 5,5 punktów procentowych. Według analityków fińskiego producenta czeka trudna pierwsza połowa tego roku, gdzie trzeba będzie poprawiać Symbiana, a nie będzie jeszcze urządzeń opartych na nowej platformie MeeGo. Symbian ^3 powinien być dostępny pod koniec pierwszego kwartału 2010 roku, a pierwsze urządzenia pojawić się powinny w trzecim kwartale tego roku. Symbian ^4 powinien zostać wydany pod koniec 2010 roku.
Samsung był wyraźnym zwycięzcą z pierwszej piątku producentów. Jego udział w rynku wzrósł o 3,2 punkty procentowe w stosunku do 2008 roku. Osiągnięto to przez poprawę relacji z dystrybutorami, zwiększenie zasięgu i lepsze zaspokajanie potrzeb poszczególnych rynków.
Wzrost sprzedaży osiągnął także LG, co dało także większy udział w rynku na poziomie 10,1%. Sprzedaż Motoroli spadła o prawie połowę w stosunku w 2008, udział w rynku spadł tym samym do 4,8%. Nie lepiej było także u Sony Ericssona, gdzie sprzedaż spadła o 41%, dając 4,5% udział w rynku.
Tabela 1 - Światowa sprzedaż telefonów komórkowych w 2009 r.
Producent |
2009 (mln sztuk) |
Udział w 2009 (%) |
2008 (mln sztuk) |
Udział w 2008 (%) |
Nokia |
440,8816 |
36,4% |
472,3149 |
38,6% |
Samsung |
235,772 |
19,5% |
199,3243 |
16,3% |
LG |
122,0553 |
10,1% |
102,7891 |
8,4% |
Motorola |
58,4752 |
4,8% |
106,5224 |
8,7% |
Sony Ericsson |
54,8734 |
4,5% |
93,1061 |
7,6% |
Inni |
299,1792 |
24,7% |
248,1961 |
20,3% |
Suma |
1211,2366 |
100% |
1222,2529 |
100% |
Producent |
2009 (mln sztuk) |
Udział w 2009 (%) |
2008 (mln sztuk) |
Udział w 2008 (%) |
Symbian |
80,8786 |
46,9% |
72,9335 |
52,4% |
Research In Motion |
34,3466 |
19,9% |
23,149 |
16,6% |
iPhone OS |
24,8898 |
14,4% |
11,4175 |
8,2% |
Microsoft Windows Mobile |
15,0276 |
8,7% |
16,4981 |
11,8% |
Linux |
8,1265 |
4,7% |
10,6224 |
7,6% |
Android |
6,7984 |
3,9% |
0,6405 |
0,5% |
WebOS |
1,1932 |
0,7% |
NA |
NA |
Inne OS |
1,1124 |
0,6% |
4,0269 |
2,9% |
Suma |
172,3731 |
100% |
139,2879 |
100% |