Światowy rynek telefonów i smartfonów po 1Q2009
W pierwszym kwartale sprzedaż smartfonów wzrosła o 12,7% w porównaniu z kwartałem wcześniejszym i wyniosła 36,4 mln sztuk - informuje firma analityczna Gartner. W tym samym okresie sprzedaż wszystkich telefonów spadłą o 8,6% i wyniosła 269,1 mln sztuk.
W pierwszym kwartale sprzedaż smartfonów wzrosła o 12,7% w porównaniu z kwartałem wcześniejszym i wyniosła 36,4 mln sztuk - informuje firma analityczna Gartner. W tym samym okresie sprzedaż wszystkich telefonów spadłą o 8,6% i wyniosła 269,1 mln sztuk.
Tak dobrą sprzedaż smartfony zawdzięczają telefonom typu G1 czy iPhone. Według Gartnera smartfony można podzielić na dwie główne grupy. Do pierwszej z nich należą urządzenia z niższej półki, których parametry są tylko nieznacznie lepsze od dobrze wyposażonych tradycyjnych telefonów. Na drugim końcu znalazły się smartfony, które oprócz bardzo dobrych parametrów technicznych oferują również obsługę usług dodanych takich jak nawigacja, telewizja czy odtwarzacz wideo.
Niekwestionowanym liderem obydwu segmentów rynku jest Nokia, do której należało 36,2% rynku tradycyjnych telefonów oraz 41,2% rynku smartfonów (14,99 mln sprzedanych sztuk). Drugie miejsce wśród sprzedawców smartfonów zajęła firma RIM, do której należało 19,9% rynku i 7,23 mln sprzedanych urządzeń. Na ostatnim miejscu podium znalazł się Apple, który w tym czasie sprzedał 3,94 mln sztuk iPhone'ów zagarniając tym samym 10,8% rynku smartfonów.
Prognozy Gartnera na ten rok zakładają, że producenci skupią się nie tylko na produkcji coraz lepszych urządzeń, ale przede wszystkim na poprawianiu ich funkcjonalności poprzez ulepszanie interfejsu użytkownika oraz wprowadzanie nowych usług. Te dwa ostatnie elementy mają być tymi, które pozwolą im wyróżnić się pośród konkurentów, tym samym przyciągając do siebie nowych klientów.
Światowa sprzedaż smartfonów w I kwartale 2009 roku:
Firma | 1Q09 (mln sztuk) |
Udział w 1Q09 | 1Q08 (mln sztuk) | Udział w 1Q08 |
Nokia | 14,9912 | 41,2% | 14,5886 | 45,1% |
Research In Motion | 7,2336 | 19.9% | 4,3118 | 13,3% |
Apple | 3,9388 | 10,8% | 1,7253 | 5,3% |
HTC | 1,9573 | 5,4% | 1,2769 | 4,0% |
Fujitsu | 1,387 | 3,8% | 1,3175 | 4,1% |
Inni | 6,8964 | 18,8% | 9,0948 | 28,1% |
Razem | 36,4044 | 100% | 32,3149 | 100% |
Producent | 1Q09 mln sztuk | 1Q09 udział | 1Q08 mln sztuk | 1Q08 udział |
Nokia | 97,3982 | 36,2% | 115,1918 | 39.1% |
Samsung | 51,3854 | 19,1% | 42,3965 | 14,4% |
LG | 26,5469 | 9.9% | 23,6458 | 8,0% |
Motorola | 16,5873 | 6,2% | 29,8847 | 10,2% |
Sony Ericsson | 14,4703 | 5.4% | 22,061 | 7,5% |
Inni | 62,732 | 23,4% | 61,1032 | 20,8% |
Razem | 269,1201 | 100% | 294,283 | 100% |