Sprzedaż palmtopów w 3Q2005
W III kwartale tego roku na świecie sprzedano 1,6 mln szt. palmtopów - to o 200 tys. mniej niż w II kwartale.
W III kwartale tego roku na świecie sprzedano 1,6 mln szt. palmtopów - to o 200 tys. mniej niż w II kwartale.
Zdaniem autorów raportu, firmy analitycznej IDG, zapowiedziane premiery nowych usług, oprogramowania i palmtopów coraz częściej integrowanych z modułem GPS, mogą zmniejszyć spadek sprzedaży w IV kwartale, ale całego trendu nie odwrócą. Przyczyną jego jest gwałtowna rynkowa ekspansja smatrfonów, łączących w sobie funkcje telefonu i palmtopa, a kosztujących mniej niż palmtop. Część wytwórców palmtopów już konstruuje także smartfony (np. Palm, HP, Acer) i zmniejsza na ich rzecz produkcję i wysyłkę palmtopów.
Kombinacja zabójczej konkurencji ze strony zintegrowanych urządzeń mobilnych jak smartfony i spadającego popytu ze strony konsumentów na palmtopy, zmusza producentów do poszukiwania nowych rozwiązań bądź modyfikowania istniejących, co miałoby pozwolić na podniesienie znaczenia sprzedawanego już na rynku sprzętu i
oprogramowania - mówi Ramon Llamas, analityk IDC z działu Mobile Markets.
Takie działania ze strony producentów spowodowały już znaczne przetasowania na rynku - uważają analitycy. Liderem rynku pozostaje Palm. Jednak jej wysyłka palmtopów spadła o prawie 11% w III kwartale i o 22,7% w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku. W efekcie firma zaczęła próby z pierwszymi smartfonami. Jeśli rynek dobrze przyjmie te urządzenia wówczas zapewne ilość palmtopów w ofercie firmy spadnie.
Znajdująca się na drugim miejscu HP zanotowała spadek sprzedaży o 35,4% w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku, jednak nowe palmtopy spowodowały, że w III kwartale firma zwiększyła sprzedaż o 4,4%. Firma ta, podobnie jak Palm, szuka ratunku na rynku smartfonów.
Na trzecim miejscu znalazł się Acer, który zanotował wielki wzrost sprzedaży - o 421% w stosunku do III kwartału roku 2004, a w III kwartale obecnego roku sprzedaż wzrosła o 5,3%. Jak sądzi IDC, do takiego sukcesu przyczyniła się popularność palmtopów firmy na rynkach azjatyckim i europejskim, przy czym także Acer konstruuje własne smartfony.
Najwięksi producenci palmtopów w III kwartale 2005 roku:
Producent |
Sprzedaż 3Q05 |
Udział w rynku |
Palm |
569 388 |
33,8% |
HP |
397 016 |
23,6% |
Acer |
188 760 |
11,2% |
Dell |
162 000 |
9,6% |
Mio |
85 609 |
5,1% |
Inni |
282 780 |
16,8% |
Ogółem |
1 685 553 |
100% |
Producent |
Sprzedaż 3Q05 |
Udział w rynku |
Palm |
736 481 |
36,4% |
HP |
615 515 |
30,4% |
Dell |
188 200 |
9,3% |
Inni |
483 956 |
23,9% |
Ogółem |
2 024 152 |
100% |