Rynek telekomunikacyjny w Polsce w 2011 roku
UKE zaprezentował raport z badania konsumenckiego, którego celem było poznanie opinii konsumentów indywidualnych oraz biznesowych w zakresie funkcjonowania rynku usług telekomunikacyjnych.
UKE zaprezentował raport z badania konsumenckiego, którego celem było poznanie opinii konsumentów indywidualnych oraz biznesowych w zakresie funkcjonowania rynku usług telekomunikacyjnych.
Według zaprezentowanych wyników badań, 95,5% wszystkich ankietowanych klientów indywidualnych posiada jakikolwiek telefon, stacjonarny lub komórkowy. 27,6% pytanych posiada zarówno telefon stacjonarny, jak i komórkowy. Dostęp jedynie do telefonu stacjonarnego deklaruje 11,3%, natomiast komórkowego - 56,6%. Bez dostępu do jakiegokolwiek telefonu pozostaje 4,5% pytanych.
W 2011 roku 38,9% badanych gospodarstw domowych deklarowało posiadanie telefonu stacjonarnego. Średnia miesięczna opłata za taki telefon wyniosła 62,10 zł; najwięcej klientów płaci rachunki w wysokości od 51 do 100 zł (40% badanych). Jednocześnie aż 52% badanych jest gotowa zrezygnować z telefonu stacjonarnego jeśli podwyżka abonamentu przekroczy 10%.
Telefon komórkowy znajduje się w 84,2% gospodarstw domowych. Średnia miesięczna opłata za niego wynosi 69 zł (w przypadku abonamentu), 42 zł (prepaid) lub 41 zł (mix). Najczęściej wykorzystywaną usługą są połączenia wewnątrz sieci, poza sieć oraz wysyłanie wiadomości SMS.
Znajomość spontaniczna trzech największych marek telefonii komórkowej przedstawia się następująco: Orange 86,1%, Plus 82,3% oraz T-Mobile 75,5%. Poza podium znalazły się Play (66,6%), Heyah (52%), Sami Swoi (26,8%) oraz 36,6 (21,4%).
63,1% ankietowanych zadeklarowało posiadanie komputera w gospodarstwie domowym, z których 59,5% posiadało dostęp do Internetu. 80,7% pytanych posiada stały dostęp do Internetu, z czego najliczniejszą grupę (21,1%) stanowią osoby z łączem o prędkości od 2 do 3,99 Mb/s. Z mobilnego dostępu korzysta 23,3% gospodarstw, a najczęściej deklarowaną prędkością takiego łącza jest od 4 do 7,99 Mb/s. Średnie miesięczne opłaty za Internet wynoszą 57 zł (w przypadku dostępu stacjonarnego) lub 56 zł (dostęp mobilny).
Badanie dotyczące klientów indywidualnych przygotowane zostało przez PBS DGA Sp. z o.o., natomiast klientów instytucjonalnych - przez CBM INDICATOR Sp. z o.o.
O raporcie na temat rynku telekomunikacyjnego w Polsce w 2010 roku pisaliśmy w tej wiadomości.
Zobacz:
Rynek telekomunikacyjny - klienci indywidualni (plik .pdf; 1,32 MB)
Rynek telekomunikacyjny - klienci instytucjonalni (plik .pdf; 1,04 MB)
Ocena UKE nt. rynku - klienci indywidualni (plik .pdf; 288 kB)
Opinia UKE nt. rynku - klienci instytucjonalni (plik .pdf; 380 kB)