Rynek telefonów komórkowych w 2009 roku

W 2009 roku liczba telefonów komórkowych sprzedanych na całym świecie zanotowała spadek. Stało się tak mimo dobrego IV kwartału, w którym sprzedaż była wyraźnie wyższa, niż przed rokiem - informuje firma analityczna IDC.

Redakcja Telepolis
34
Udostępnij na fb
Udostępnij na X
Rynek telefonów komórkowych w 2009 roku

W 2009 roku liczba telefonów komórkowych sprzedanych na całym świecie zanotowała spadek. Stało się tak mimo dobrego IV kwartału, w którym sprzedaż była wyraźnie wyższa, niż przed rokiem - informuje firma analityczna IDC.

W 2008 roku na świecie sprzedano 1,19 mld telefonów komórkowych. Rok później - już tylko 1,13 mld. Oznacza to spadek rok do roku o 5,2%. Sytuacji nie uratował fakt, że w IV kwartale 2009 roku sprzedaż ta była o 11,3% wyższa, niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. Wartości te kształtowały się na poziomach, odpowiednio 325,3 oraz 292,4 mln sztuk.

Jednak jak przewiduje IDC, 2010 rok ma być tym, w którym rynek telefonów komórkowych się wzmocni. Ma w tym pomóc nie tylko poprawiająca się sytuacja ekonomiczna, ale również wprowadzanie na rynek coraz bardziej zaawansowanych i coraz ciekawszych urządzeń.

Najbardziej perspektywicznym rynkiem od kilku kwartałów pozostaje rynek smartfonów. Mimo sytuacji ekonomicznej w 2009 roku, ludzie coraz chętniej wybierali telefony tego typu i coraz częściej korzystali z ich możliwości. To sprawiło, że w ciągu ostatniego roku urósł on aż o 30% i wszystko wskazuje na to, że tendencja ta utrzyma się w kolejnych kwartałach - twierdzi IDC.

W IV kwartale 2009 roku Nokia sprzedała 126,9 mln urządzeń (o 12,2% więcej, niż rok wcześniej), zagarniając tym samym 39% rynku. Na drugim miejscu znalazł się Samsung, który sprzedał 68,8 mln telefonów (+30,3%), obejmując 21,1% udział. Na trzecim miejscu uplasował się LG ze sprzedażą na poziomie 33,9 mln sztuk (+31,9%) i udziałem w rynku na poziomie 10,4%. Pozostali producenci zanotowali udział poniżej 5%.

Udział w rynku w czwartym kwartale 2009 r.

Dalsza część tekstu pod wideo
Producent 4Q2009 (mln sztuk) 4Q2009 udział 4Q2008 (mln sztuk) 4Q2008 udział Zmiana 4Q2009 / 4Q2008
1. Nokia 126,9 39,0% 113,1 38,7% 12,2%
2. Samsung 68,8 21,1% 52,8 18,1% 30,3%
3. LG 33,9 10,4% 25,7 8,8% 31,9%
4. Sony Ericsson 14,6 4,5% 24,2 8,3% -39,7%
5. Motorola 12,0 3,7% 19,2 6,6% -37,5%
Inni 69,1 21,2% 57,4 19,6% 20,4%
Razem 325,3 100% 292,4 100% 11,3%
Pokaż więcej



Producent 2009 (mln sztuk) 2009 udział 2008 (mln sztuk) 2008 udział Zmiana 2009 / 2008
1. Nokia 431,8 38,3% 468,4 39,4% -7,8%
2. Samsung 227,2 20,1% 196,6 16,5% 15,6%
3. LG 117,9 10,5% 100,8 8,5% 17,0%
4. Sony Ericsson 57,1 5,1% 96,6 8,1% -40,9%
5. Motorola 55,2 4,9% 100,1 8,4% -44,9%
Inni 238,6 21,2% 227,6 19,1% 4,8%
Razem 1127,8 100% 1190,1 100% -5,2%
Pokaż więcej