PIIT odrzuciła Kodeks Jakości Usług Dodanych
Wbrew wcześniejszym ustaleniom, Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji (PIIT) odrzuciła Kodeks Jakości Świadczonych Usług Dodanych, który został przygotowany we współpracy Prezesa UKE z Komitetem Usług Dodanych (KUD).
Wbrew wcześniejszym ustaleniom, Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji (PIIT) odrzuciła Kodeks Jakości Świadczonych Usług Dodanych, który został przygotowany we współpracy Prezesa UKE z Komitetem Usług Dodanych (KUD).
Kodeks Jakości Świadczonych Usług Dodanych jest wynikiem współpracy UKE oraz przedstawicieli KUD, a jego zapisy miały służyć ochronie interesów konsumentów w zakresie usług Premium Rate. Kodeks w drodze samoregulacji rynku miał wprowadzić standardy postępowania dostawców usług, mające na celu przede wszystkim przeciwdziałanie nieuczciwym praktykom rynkowym. Kodeks nakładał na przedsiębiorców i dostawców zrzeszonych w KUD obowiązek przestrzegania reguł uczciwego świadczenia usług, a firmy zrzeszone w PIIT wielokrotnie podczas prac nad jego treścią deklarowały przystąpienie do niego.
Z opublikowanych przez PIIT informacji wynika, iż z obawy przed ewentualnym naruszeniem przez sygnatariuszy Kodeksu przepisów o zakazie praktyk ograniczających konkurencję, Rada PIIT odrzuciła Kodeks, który pierwotnie miał zostać przyjęty przez Radę 10. czerwca. Tym samym problem uczciwych zasad na rynku SMS Premium pozostaje nierozwiązany, a Prezes UKE ponownie wzywa abonentów do ostrożności w korzystaniu z tych usług.
Wobec powyższego stanowiska PIIT, wypracowane w Kodeksie normy znajdą w całości swoje odzwierciedlenie w regułach nowego Certyfikatu Prezesa UKE. Urząd będzie zachęcać firmy uczciwie działające na rynku Premium Rate do przystąpienia do niego, a ich lista będzie publicznie dostępna. Prezes UKE zwróci się także do Ministra Infrastruktury o przyspieszenie wprowadzenia zaostrzonych przepisów zmierzających do uregulowania rynku Premium Rate w nowelizowanej ustawie Prawo telekomunikacyjne.
Kodeks Jakości Usług dodanych powstawał w ramach tzw. Stołu bez kantów, zainicjowanego w związku z narastającą liczbą skarg klientów na usługi Premium Rate, w tym loterie operatorów.
Rada PIIT, po zapoznaniu się z odpowiedzią UOKiK na pytanie, czy zobowiązanie sygnatariuszy Kodeksu Jakości Świadczonych Usług Dodanych (...) do nałożenia na swoich kontrahentów obowiązku przestrzegania reguł wynikających z Kodeksu, nie naruszy przepisów prawa ochrony konkurencji, wobec niejednoznacznej odpowiedzi Prezesa UOKiK postanowiła wstrzymać się z upublicznieniem treści tego Kodeksu - napisano w komunikacie na stronach Izby.
Czytając w odpowiedzi Prezesa UOKiK, iż ocena zachowań poszczególnych przedsiębiorców, w świetle przepisów ograniczających konkurencję dokonywana jest każdorazowo przy uwzględnieniu całokształtu konkretnej sprawy, a także czytając w dokumencie "Misja i wizja UOKiK" (opublikowanym na witrynie UOKiK), że Skuteczność działalności UOKiK będzie oceniana przede wszystkim przez pryzmat ilości prawomocnych decyzji zakończonych dla UOKiK sukcesem, Rada Izby nie zdecydowała się, poprzez opublikowanie i zachęcenie do stosowania Kodeksu, na narażenie przedsiębiorców na ewentualne postępowania antymonopolowe - napisano dalej w komunikacie PIIT.
Równocześnie PIIT zwrócił się do przedsiębiorstw - nie tylko członków Izby - aby dla dobra konsumentów korzystających z usług SMS/MMS Premium Rate - samodzielnie na podstawie swojej własnej wiedzy i doświadczeń już teraz opracowały i wdrażały swoje zasady racjonalnego świadczenia tego typu usług.
Zobacz: kodeks jakości usług dodanych (plik .pdf; 143 kB).